2008-09-07, 11:17
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Vi har i alla fall inte sjungit den ännu.

Hur går det därborta? något intressant på mulliradion? O vilken enhet?
Citera
2008-09-07, 12:01
Medlem
Låter märkligt att den sällan sjungs då det trots allt är en finsk enhet.

Ungefär 4 månader kvar nu för oss som ska in i januari. Hur går det med träningen grabbar?
Själv ska jag snart dra igång simträningen så man inte kommer dit som en badkruka! Blir mycket löpning och gym nu.
Citera
2008-09-07, 15:33
Medlem
Diskussionen har säkert varit uppe tidigare men jag försöker få lite klarhet i detta. Är svenska och finska kustjägare att jämföras med varandra? Vad jag menar är att dessa två ingår i ett sammarbete (ATU?) och därför tycker man väl att utbildningarna borde vara likvärdiga för att ingen ska falla på att den andra saknar kunskap och färdighet, eller?
Citera
2008-09-07, 16:02
Medlem
Lillmorgis>>>>> Nu vet jag inte hur stor skillnad det är förutom själva tjänstgöringstiden(sex månader i Finland, är väl minst det dubbla i Sverige).

Till ATU plockas folk som ligger inne i tolv månader(dvs från skolan). Eventuellt tas också 9-månaders in, någon annan som ev kan bekräfta/dementera?. ATU är ju en helfinsk enhet, motsvarigheten till Sveriges Internationella Amfibiestyrkan(IAS, är å härjar i Tchad för tillfället?). Skulle gissa på att dessa två är rätt jämbördiga när det gäller kunskap och färdighet. Dvs dom är ungefär lika bra.

Sedan kan man diskutera Sveriges å Finlands "vanliga" kustjägare hur länge som helst, vilka som är "bäst" osv osv. Men såvitt jag har förstått det hela så är väl Svenska KJ mer eller mindre ett spaningsförband? Så "vanliga" kustjägare i Finland kanske skulle klassas som AMF-skytte, även om det utbildas spanare varje kontigent i Dragsvik. Uppgiftsmässigt är det väl så skulle jag tro.

Hoppas jag kunde bringa lite klarhet med detta inlägg, vi har nog ett par ATU-faijor här på forumet som ev kan ge sin syn på saken. Folk som har tränat med sveriges motsvarighet dvs.
Citera
2008-09-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Hur går det därborta? något intressant på mulliradion? O vilken enhet?

Nå inte något speciellt på mulliradion, för två veckor sen yrade folk om någon beredskap för hela brigaden pga Rysslands agerande i Sydossetien. Sen yrar en massa folk om uniform M08, men det antar jag är att det troligen kommer in nya M05 i och med att vi ska väl snart uppgradera till M05 som tjänsteuniform, tror det sker efter årsskiftet.

Är på 2. KustK, 3 pluton. B-faija, pga behninneinflammation och övervikt ville doktorn jag skulle ha B-papper. Då kändes det skönt att få B-papper då man verkligen hade ont i benen, men allt efter smärtan avtog så ville man nog mer och mer fortsätta på KJK, som jag var på under G-perioden.
Citera
2008-09-07, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASU
Lillmorgis>>>>> Nu vet jag inte hur stor skillnad det är förutom själva tjänstgöringstiden(sex månader i Finland, är väl minst det dubbla i Sverige).

Till ATU plockas folk som ligger inne i tolv månader(dvs från skolan). Eventuellt tas också 9-månaders in, någon annan som ev kan bekräfta/dementera?. ATU är ju en helfinsk enhet, motsvarigheten till Sveriges Internationella Amfibiestyrkan(IAS, är å härjar i Tchad för tillfället?). Skulle gissa på att dessa två är rätt jämbördiga när det gäller kunskap och färdighet. Dvs dom är ungefär lika bra.

Sedan kan man diskutera Sveriges å Finlands "vanliga" kustjägare hur länge som helst, vilka som är "bäst" osv osv. Men såvitt jag har förstått det hela så är väl Svenska KJ mer eller mindre ett spaningsförband? Så "vanliga" kustjägare i Finland kanske skulle klassas som AMF-skytte, även om det utbildas spanare varje kontigent i Dragsvik. Uppgiftsmässigt är det väl så skulle jag tro.

Hoppas jag kunde bringa lite klarhet med detta inlägg, vi har nog ett par ATU-faijor här på forumet som ev kan ge sin syn på saken. Folk som har tränat med sveriges motsvarighet dvs.

Förr togs 9 månaders jappar till ATU, men inte längre, alla som är i ATU nu så skall minst vara undersergeant. Och ATU är inte helfinskt, deras utbildning går på engelska iaf. E väl den del av FRDF som utbildas vid Porin Prikaati i Säkylä som är på finska i såna fall. ATU är ju typ Kustjägaravdelningen av FRDF.

Och KJK i Finland är ungefär som Amfibieförband i Sverige, spanarna som utbildas vid KJK är väl jämförbara med svenska Kustjägare, utbildas bara 6 spanare per kontingent + 2 aspiranter som varit på Sissi-kompania i RUK.
Citera
2008-09-07, 16:30
Medlem
Vad är kravet för att bli spanare?
Citera
2008-09-08, 02:20
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Nå inte något speciellt på mulliradion, för två veckor sen yrade folk om någon beredskap för hela brigaden pga Rysslands agerande i Sydossetien. Sen yrar en massa folk om uniform M08, men det antar jag är att det troligen kommer in nya M05 i och med att vi ska väl snart uppgradera till M05 som tjänsteuniform, tror det sker efter årsskiftet.

Är på 2. KustK, 3 pluton. B-faija, pga behninneinflammation och övervikt ville doktorn jag skulle ha B-papper. Då kändes det skönt att få B-papper då man verkligen hade ont i benen, men allt efter smärtan avtog så ville man nog mer och mer fortsätta på KJK, som jag var på under G-perioden.

Åhh nice, samma enhet som jag var på. Är Ltn Manninen o ltn Wiksten fortfarande kvar? och härjar dem mycket? Mina 2 favoritskappare . Riktigt roliga typer.
Citera
2008-09-08, 08:55
Medlem
Dionyos: Å ja.

Lillmorgis: Att du kan springa så helvete :P
Citera
2008-09-08, 13:00
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Vad är kravet för att bli spanare?

Du ska ha god fysik såklart med det menar jag springa över 3100 i cooper,brömligt i MKT och simma iaf under 4 minuter på 200 m, problemet är ju just det att det bara finns 6 platsen för manskapet och mångdubbelt fler som fyller kraven. Så helst ska du ha den som är spaningsutbildare just den kont som din plutonsutbildare under g-perioden.
Citera
2008-09-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Du ska ha god fysik såklart med det menar jag springa över 3100 i cooper,brömligt i MKT och simma iaf under 4 minuter på 200 m, problemet är ju just det att det bara finns 6 platsen för manskapet och mångdubbelt fler som fyller kraven. Så helst ska du ha den som är spaningsutbildare just den kont som din plutonsutbildare under g-perioden.

Är det den fysiskt mest krävande utbildningen på brigaden? Låter ju intressant, får väl ut å köra lite extra löpning å simning då
Citera
2008-09-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Är det den fysiskt mest krävande utbildningen på brigaden? Låter ju intressant, får väl ut å köra lite extra löpning å simning då

Kustrobot är inte heller riktigt lätt. Lätta granatkastarpluton e ganska tungt också för den delen. Men som Kaptenlöjtnant Janne Kandelin sade då folk fick veta vad de skulle bli på parollen efter. "Ni som valts till spanarutbildningen, grattis, ni kommer bli brigadens hårdaste män". Mycket mars mars och hajoo kommer de iaf att ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in