2008-07-25, 23:52
Medlem
Phew, blev inte chaffis då. De flyttade idag till 2. KustK. Sen får vi se om man får lämna på KJK, har varit vempa ett par dagar pga benhinneinflammation så innåt helvete, så doktorn sa om det fortsätter kan det bli omklassificering.
Citera
2008-07-27, 23:53
Medlem
lintus avatar
Om lite drygt 5 månader bär det av för min del, är dock lite "orolig" över i vilket kompani dem placerar mig. På uppbådet så förklarade jag ganska tydligt att jag ville hamna i sissiK(sodankylä), och kaptenen lät också positiv till det, eller hur man nu ska säga. Hur tungt väger detta dock? Tänker dem överhuvudtaget på mitt önskemål och skriver officeraren på uppbådet ner någon anteckning som ger positiv inverkan, som typ "denne person verkar mycket motiverad"?

Hur blir de om jag hamnar i ett vanligt JK när jag kommer dit, hur stora chanser brukar man ha att få förflyttning till någon annan tjänst?
Citera
2008-07-28, 00:55
Medlem
logarrs avatar
Im några timmar bär det av igen, alla glada permissionsfirare åker tillbaka till brigaden. Bara att hoppas att man får loma så gott som varje helg nu, blir väldigt mycket lättare att hålla sig motiverad då tror jag.

På samma spår som tidigare inlägg; hur är det att byta kompani efter G-perioden? Och vilket kompani tror ni är lättast att komma in på?

Har någon nån nyttig information om vad sjöeldledning går ut på? Tung utbildning? Krigstida uppgifter osv?
Citera
2008-07-28, 15:59
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Im några timmar bär det av igen, alla glada permissionsfirare åker tillbaka till brigaden. Bara att hoppas att man får loma så gott som varje helg nu, blir väldigt mycket lättare att hålla sig motiverad då tror jag.

På samma spår som tidigare inlägg; hur är det att byta kompani efter G-perioden? Och vilket kompani tror ni är lättast att komma in på?

Har någon nån nyttig information om vad sjöeldledning går ut på? Tung utbildning? Krigstida uppgifter osv?
Tror faktiskt Mod Tobes är sjöeldlednings jappe,fråga honom
Citera
2008-07-29, 01:02
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
Tror faktiskt Mod Tobes är sjöeldlednings jappe,fråga honom

Japp, det är jag. Dock var jag ju sjöedledare på den tiden som det fortfarande fanns en röd sida med kustartilleri. Dock borde det väl inte vara några större skillnader på då och nu eftersom målangivning och sånt bör funka på samma sätt.

Citat:

Sjöeldledning går ut på i princip två saker, dels som namnet säger eldledning (vilket man får viss träning i både land- och sjöeldledning) .. det handlar då om att ange målkoordinater till pjäsbatterierna eller robotbatterierna.

Andra uppgiften är MeVa (merivalvonta - sjöövervakning) det handlar då om att sitta ute på en kobbe och spana genom kikare och dylikt för att se fiendetrupper (d.v.s. Finlandsfärjan i bästa fall )

Utbildningen är absolut inte tung, de flesta lägrena gjorde vi inte många förflyttningar på så det blev mest att kånka ut utrustningen endera med bil eller båt och sen sätta upp en eldledningsplats. Eftersom inte alla kan hålla på med eldledningen samtidigt så är det heller inte speciellt stressigt.

Krävs nog antagligen mer skärpt hjärna än rena muskler när det gäller eldledning (så att man t.ex. inte gör som en lumparpolare och gav målangivelser mot dragbåten och inte målpontonen när vi hade skarpskjutningar med kustartilleriet i Lochteå - som tur var upptäckte skapparna misstaget i sista stund och hann förmedla tuli seis till pjäsbatteriet )

Vi fick faktiskt göra lite allt möjligt när jag låg inne eftersom man som sjöeldledare ska kunna vara ganska självförsörjande. Har därmed alltså fått viss utbildning som signalist, även gjort ett par läger som både målgrupp och anfallsgrupp och sen lite av både det ena och det andra.

Kortfattat skulle jag väl säga att det är kanske lite mångsidigare än andra utbildningar, men letar man efter något tungt rent fysiskt eller om man vill göra något där det ständigt händer saker så är det nog inte rätt val. Blev en hel del dödtid också som sjöeldledare.
Citera
2008-07-29, 08:50
Medlem
spoons avatar
Citat:

Har man slutat med Gines i SA-INT?
Citera
2008-07-30, 17:12
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Har man slutat med Gines i SA-INT?

Gines har man till och från fortfarande.
Citera
2008-08-02, 10:24
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Kortfattat skulle jag väl säga att det är kanske lite mångsidigare än andra utbildningar, men letar man efter något tungt rent fysiskt eller om man vill göra något där det ständigt händer saker så är det nog inte rätt val. Blev en hel del dödtid också som sjöeldledare.

Efter 4 veckor där nere är nåt fysisikt ansträngande just vad jag letar efter. Antar att man måste ha bra syn som eldledare? Där skulle det skita sig för mig isåfall. Hur många utbildas det per kontingent? Och hur många av dessa går chefsutbildningen?
I övrigt tycker jag sjöeldledning låter intressant samtidigt som det är antagligen är till större nytta i det civila än de andra truppförbanden(?).

EDIT: Sjöeldledare utbildas väl vid 1.KustK?
Citera
2008-08-02, 15:06
Medlem
Linkkas avatar
Någon som vet vad Underlöjtnant Wiksten heter i förnamn och hur gammal han är, eller hur länge han jobbat inom dragsvik
Citera
2008-08-02, 17:11
Medlem
Om jag inte har helt fel så var ULT Wiksten kont 106, så han började jobba där i januari 2007.
Citera
2008-08-02, 22:35
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASU
Om jag inte har helt fel så var ULT Wiksten kont 106, så han började jobba där i januari 2007.

Jep det kan jag intyga, vet dock inte vad han heter i förnamn.
Citera
2008-08-03, 02:01
Moderator
tobess avatar
Citat:
Efter 4 veckor där nere är nåt fysisikt ansträngande just vad jag letar efter. Antar att man måste ha bra syn som eldledare? Där skulle det skita sig för mig isåfall. Hur många utbildas det per kontingent? Och hur många av dessa går chefsutbildningen?
I övrigt tycker jag sjöeldledning låter intressant samtidigt som det är antagligen är till större nytta i det civila än de andra truppförbanden(?).

EDIT: Sjöeldledare utbildas väl vid 1.KustK?

Hur många som utbildas eller var det sker numera kan jag tyvärr inte svara på. Jag gjorde som sagt lumpen före Raseborgs Kustartilleribataljon förvandlades/böts ut till Ekenäs Kustbataljon.

På den gamla goda tiden var det på Eldlednings och Signalbatteriet utbildningen skedde .. minns jag rätt var vi två stugor som utbildades till sjöeldledare. Kan ju dock ha ändrats mycket med antalet sedan dess.

Om det fanns några synkrav kan jag inte komma ihåg. När det gäller landeldledning finns det vissa krav iaf pga utrustningen man ska använda.

Civil nytta? Njae, det beror väl förstås på vad man gör i det civila, men jag har då aldrig haft någon användning för det jag utbildade mig till civilt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in