Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
Tror faktiskt Mod Tobes är sjöeldlednings jappe,fråga honom
Japp, det är jag. Dock var jag ju sjöedledare på den tiden som det fortfarande fanns en röd sida med kustartilleri. Dock borde det väl inte vara några större skillnader på då och nu eftersom målangivning och sånt bör funka på samma sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Har någon nån nyttig information om vad sjöeldledning går ut på? Tung utbildning? Krigstida uppgifter osv?
Sjöeldledning går ut på i princip två saker, dels som namnet säger eldledning (vilket man får viss träning i både land- och sjöeldledning) .. det handlar då om att ange målkoordinater till pjäsbatterierna eller robotbatterierna.
Andra uppgiften är MeVa (merivalvonta - sjöövervakning) det handlar då om att sitta ute på en kobbe och spana genom kikare och dylikt för att se fiendetrupper (d.v.s. Finlandsfärjan i bästa fall

)
Utbildningen är absolut inte tung, de flesta lägrena gjorde vi inte många förflyttningar på så det blev mest att kånka ut utrustningen endera med bil eller båt och sen sätta upp en eldledningsplats. Eftersom inte alla kan hålla på med eldledningen samtidigt så är det heller inte speciellt stressigt.
Krävs nog antagligen mer skärpt hjärna än rena muskler när det gäller eldledning (så att man t.ex. inte gör som en lumparpolare och gav målangivelser mot dragbåten och inte målpontonen när vi hade skarpskjutningar med kustartilleriet i Lochteå - som tur var upptäckte skapparna misstaget i sista stund och hann förmedla tuli seis till pjäsbatteriet

)
Vi fick faktiskt göra lite allt möjligt när jag låg inne eftersom man som sjöeldledare ska kunna vara ganska självförsörjande. Har därmed alltså fått viss utbildning som signalist, även gjort ett par läger som både målgrupp och anfallsgrupp och sen lite av både det ena och det andra.
Kortfattat skulle jag väl säga att det är kanske lite mångsidigare än andra utbildningar, men letar man efter något tungt rent fysiskt eller om man vill göra något där det ständigt händer saker så är det nog inte rätt val. Blev en hel del dödtid också som sjöeldledare.