Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Å andra sidan, vilka soldater är mest vana att hantera stress? Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, det är det inte. Men en medelväg där emellan, de vore nåt de.
Då Kustjägare nämns bör det vara finlandssvenska då den utbildningen försvann från obbnäs för bra många år sedan..
Att de skulle fungera bättre under stress tror jag inte det finns några belägg för.. Kan lika gärna vara tvärt om!
MEN.... Jag håller med dig en aning om att en (gyllen)medelväg vore nåt!
Min bild av finsk värnplikt om man ska jämföra med den svenska är att lägsta nivån när det gäller (formell)disciplin och liknande är mycket högre i Finland. Detta tycker jag för övrigt är bra..
Men jag är inte säker på att det skiljer sig så mycket när det gäller bra utbildning och "tuffhet" länderna emellan när det gäller den högsta nivån.. Jag är till och med säker på att vissa utbildningar är bra mycket tuffare i Sverige en en vanlig finsk värpliktsutbildning.. ex AJB, K3, AmfSkytte, Flygbasägarna, MP m.fl.
Jag har träffat några som lumpat i Finland och visst har de berättat om tjuriga befäl, krav på frisyrlängd, lite gap och skrik m.m..
Men när det gäller själva tjänsten så är jag inte säker på att allt är bättre och hårdare i öster..
Det var nog kanske större skillnad för typ tjugo år sedan.. då var den nog mera penalism och liknande i det finska försvaret, medans man i Sverige hade kvar den allmänna värnplikten, med tusentals långhåriga malajer som gick och skrotade runt om i riket.
Nu har nog saker och ting närmat sig varandra.. om man jämför Finland och Sverige!
Det är en annan kultur i Finland dock, det märks ju även i övrigt. Skola m.m.