2010-05-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Jo, du verkar jäkligt nervös. Mitt tips är att inte vara det utan att ta allt som det kommer. Om du försöker förbereda för allt i förväg framstår du bara som jäkligt oproffsig och det vill du inte. Det kommer nog gå bra bara du kan lära dig vad som gäller allt eftersom.

Jag är väldigt ödmjuk, all info jag får är bara för att kunna få en ungefär bild av läget, har tänkt ta det som de kommer men kanske inte är totalt jäkla förvirrad om det dyker upp något jag läst om.

Är faktiskt jävla nervös, men som sagt blir nog bäst o bara låta tiden ta hand om det
Citera
2010-05-03, 12:34
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Nu är det snart 4 månader sen hemförlovningen för min del, så jag tänkte att jag delger er mina erfarenheter av dem 362 dagarna jag tillbringade inom finska armén.

12 januari åkte jag till Sodankylä med stora förhoppningar och som enligt min önskan kom jag in på SissiK(Jägar.komp). Till en början kändes det psykiskt tungt, inte känna en jävla kotte, nya grejer hela tiden osv.. Men redan efter några dagar började jag tycka att det var för dålig disciplin och mycket onödigt spring, istället för fysiskt krävande aktiviteter som jag väntat mig.

Efter 8 veckor blev jag uttagen till AUK-kursen på jägarlinjen, det var först då jag kände att jag var i lumpen på riktigt, det var fördjävla tungt på alla sätt. Men redan efter ett par veckor så började det bli slappare, om vi fortsatt i samma takt som i början så hade vi kunnat bli riktigt hårda och kunniga soldater, men icke.

Övningarna vi hade under våren var av varierande kvalité och en del var mer krävande än andra, men riktiga jägar-dygn hade vi ganska få. Vi tränade aldrig marsch i flera dagar i sträck, det var mest diverse stridsövningar och aldrig några riktiga strapatser(stor besvikelse).

När nya kullen kom i juli så kom det helt nya utmaningar, det krävdes mycket tid för att vänja sig vid att fatta beslut och leda människor. Dock slogs jag ofta under första tiden av hur mycket otacksamma svin det finns i Finland, majoriteten har inget som helst intresse av att förvalta veteranernas arv och försvara landet. Vilket givetvis avspeglas i utbildningen, både genom engagemang och planeringen av officerarna.

Jag blev uttagen som kompaniets prickskytte-underofficer, så jag gick en 3 veckors kurs inom ämnet. Kursen sög verkligen, man hade kunnat komprimera allt till halva tiden utan problem. Jag tänkte att man får väl försöka inhämta så mycket kunskap som möjligt på stridsskjutningarna istället.. Men det kom inga, under en skjutövning fick jag skjuta 5 skott efter kursens avslutande.

Slutövningen var någorlunda bra, dock kom det där fram att våran plutons instruktör inte skött sin uppgift, jag hade inte fått någon utbildning i vad min uppgift var inom plutonen. Eftersom jag gått jägarlinjen bara innefattar jägarplutonens verksamhet, medan jag låg i Jägar.komp's stabspluton. Tragiskt, skämmigt, u name it.

För att sammanfatta det hela:
I sin helhet var lumpen i Finland en stor besvikelse, dem flesta instruktörerna var inte intresserade av att göra ett bra arbete för landet, utan gled bara runt för lönen. Träffade bara ett par stycken som riktigt brann för verksamheten och höll bra utbildningar, engagerade officerare var en stor bristvara. Som märktes genom att ex "Gör om, Gör rätt" inte ofta tillämpades, man såg igenom fingrarna med för mycket fel.

Det positiva var att jag fick komma i kontakt med finska befolkningen på ett sätt som jag troligen inte fått chansen till om jag inte gjort lumpen.

Under min värnplikt sjönk förtroendet för den finska försvarsmakten något otroligt, och på något sätt så kände jag mig mer svensk när jag kom hem, än när jag åkte till Finland. Men jag ångrar inte att jag genomförde värnplikten.

Det är lite mitt intryck av värnplikten i Finland också. Jag har varit på en del övningar i Finland och jobbat ihop med finska förband och det håller generellt hög klass. Men dom har så jävla mycket skit för sig som bara pajar utbildningen.

Lumpen i Finland är utan tvivels hårdare både psykiskt och fysiskt men blir det bättre soldater. Tror inte det. Fick en finsk kustjägarpluton (amfskytte) underställd mig och förväntade mig ungefär samma skrot och korn som Svenska soldater. Men de verkade fullständigt paralyserade och gjorde inget om de inte blev tillsagda. Inte av lathet utan av rädslan för bestraffning om det skulle bli fel. Funkade efter några dagar men det var annorlunda. Såg finska underofficerar som sysslade med ren pennalism utan något som helst syfte. Mest för att de tyckte det var kul.
Citera
2010-05-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Det är lite mitt intryck av värnplikten i Finland också. Jag har varit på en del övningar i Finland och jobbat ihop med finska förband och det håller generellt hög klass. Men dom har så jävla mycket skit för sig som bara pajar utbildningen.

Lumpen i Finland är utan tvivels hårdare både psykiskt och fysiskt men blir det bättre soldater. Tror inte det. Fick en finsk kustjägarpluton (amfskytte) underställd mig och förväntade mig ungefär samma skrot och korn som Svenska soldater. Men de verkade fullständigt paralyserade och gjorde inget om de inte blev tillsagda. Inte av lathet utan av rädslan för bestraffning om det skulle bli fel. Funkade efter några dagar men det var annorlunda. Såg finska underofficerar som sysslade med ren pennalism utan något som helst syfte. Mest för att de tyckte det var kul.

Det är lite synd att det ska vara så jo. Hur fungerade de finska soldaterna i rena stridssituationer jämfört med de svenska? Jag misstänker att svenska soldater generellt sett tar mer initiativ och jobbar mera som en grupp än de finska.

Var det förövrigt finlandssvenska soldater eller helfinska?
Citera
2010-05-03, 23:12
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahtisaari
Det är lite synd att det ska vara så jo. Hur fungerade de finska soldaterna i rena stridssituationer jämfört med de svenska? Jag misstänker att svenska soldater generellt sett tar mer initiativ och jobbar mera som en grupp än de finska.

Var det förövrigt finlandssvenska soldater eller helfinska?

Å andra sidan, vilka soldater är mest vana att hantera stress? Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, det är det inte. Men en medelväg där emellan, de vore nåt de.

Då Kustjägare nämns bör det vara finlandssvenska då den utbildningen försvann från obbnäs för bra många år sedan..
Citera
2010-05-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Å andra sidan, vilka soldater är mest vana att hantera stress? Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, det är det inte. Men en medelväg där emellan, de vore nåt de.

Då Kustjägare nämns bör det vara finlandssvenska då den utbildningen försvann från obbnäs för bra många år sedan..

Att de skulle fungera bättre under stress tror jag inte det finns några belägg för.. Kan lika gärna vara tvärt om!
MEN.... Jag håller med dig en aning om att en (gyllen)medelväg vore nåt!

Min bild av finsk värnplikt om man ska jämföra med den svenska är att lägsta nivån när det gäller (formell)disciplin och liknande är mycket högre i Finland. Detta tycker jag för övrigt är bra..

Men jag är inte säker på att det skiljer sig så mycket när det gäller bra utbildning och "tuffhet" länderna emellan när det gäller den högsta nivån.. Jag är till och med säker på att vissa utbildningar är bra mycket tuffare i Sverige en en vanlig finsk värpliktsutbildning.. ex AJB, K3, AmfSkytte, Flygbasägarna, MP m.fl.

Jag har träffat några som lumpat i Finland och visst har de berättat om tjuriga befäl, krav på frisyrlängd, lite gap och skrik m.m..
Men när det gäller själva tjänsten så är jag inte säker på att allt är bättre och hårdare i öster..

Det var nog kanske större skillnad för typ tjugo år sedan.. då var den nog mera penalism och liknande i det finska försvaret, medans man i Sverige hade kvar den allmänna värnplikten, med tusentals långhåriga malajer som gick och skrotade runt om i riket.
Nu har nog saker och ting närmat sig varandra.. om man jämför Finland och Sverige!
Det är en annan kultur i Finland dock, det märks ju även i övrigt. Skola m.m.
Senast redigerad av Macke85 2010-05-04 kl. 12:38.
Citera
2010-05-04, 13:00
Medlem
TomEMTs avatar
Tråden verkar ha förvandlats till en jämförelsetråd, rätt kul förvisso!
Man kan nog konstatera att det i båda länderna finns förband som är från riktigt dåliga till riktigt bra. Nu har jag bara gjort lumpen i Finland och tycker personligen att det var krävande både fysiskt och psykiskt. Att jag sysslat med idrott på elitnivå tidigare spelade inte så stor roll, då de fysiska utmaningarna i lumpen var av annan karaktär. Jag är i det stora hela nöjd med min utbildning men kan hålla med om att det finns många moment som kan te sig väldigt onödiga.
Min erfarenhet av det svenska försvaret är liten, har dock deltagit i gemensam övning med IAS och det jag såg där var riktigt bra.
Citera
2010-05-04, 16:53
Medlem
Sinkomiess avatar
Hur hårt det är fysiskt och kanske mest psykiskt är egentligen lite svårt att jämföra mellan tjänster i de olika länderna, för att ta KJ tex så beror det nog lika mycket på i både Sverige och Finland vilken sorts utbildare man får. Jag tror nog det finns både en Bagge och en Tamminen i det Svenska Kustjägeriet också om jag säger så.

Vad gäller själva utbildningen i helhet däremot, grundläggande saker som tex den enskillde soldatens strid så är det inget snack om saken vilket land man får den bästa utbildningen i och det är Finland, då det finns lite mer praktisk erfarenhet i bagaget där jämfört med Sverige. Allt för ofta då jag övar med Svensk flagga på axeln så görs moment som i teorin är rätt bra, men som folk inser faller först när man frågar dem "vad skulle hända oss om någon skjuter tillbaka, på riktigt alltså?".
Citera
2010-05-05, 16:46
Medlem
Det som, enligt mig, gör den finska varnplikten hård är avsaknaden av det frivilliga. I Finland finns det krav på att man ska göra värnplikten (civiltjänst är för de flesta inget alternativ) och man blir placerad på det ställe där det passar SA.
Det är klart att det blir jobbigare att vara vaken 70 timmar, åla genom skogar och hoppa ned i en isvak om man inte valt själv att vara där. Jag har kanske missförstått det hela, men de svenska soldaterna är väl mer eller mindre frivilliga oavsett förband? Att då jämföra svenska kustjägare med finska kustjägare, där kanske hälften vill bort, är därför inte rättvist. Men det är även det som gör att den finska värnplikten är hård; tuffa krav ställs på soldater som inte frivilligt befinner sig där.
En bättre jämförelse borde därför vara att jämföra finska stridsdykare och fallskärmsjägare med de svenska motsvarigheterna. Frivilliga ställs mot frivilliga!
Citera
2010-05-05, 17:02
Medlem
Sinkomiess avatar
Också en valid point.
Citera
2010-05-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Men jag är inte säker på att det skiljer sig så mycket när det gäller bra utbildning och "tuffhet" länderna emellan när det gäller den högsta nivån.. Jag är till och med säker på att vissa utbildningar är bra mycket tuffare i Sverige en en vanlig finsk värpliktsutbildning.. ex AJB, K3, AmfSkytte, Flygbasägarna, MP m.fl.

Men hur snedknullat tänker du inte där?
Klart som fan att svenska elitutbildningar är hårdare än "vanlig" finsk värnplikt. Samma sak gäller ju tvärtom, finska elitutbildningar är hårdare än "vanlig" svensk värnplikt (på den tid man hade nån). Hundra spänn på att norska elitfotbollslaget är bättre än klass 1C på Bullerbyskolan också...

Ska man jämföra vad som är hårdast måste man ju jämförbara ungefär samma saker. Finska attackdykare mot svenska attackdykare, osv som Lillmorgis säger.
Citera
2010-05-05, 18:57
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Det som, enligt mig, gör den finska varnplikten hård är avsaknaden av det frivilliga. I Finland finns det krav på att man ska göra värnplikten (civiltjänst är för de flesta inget alternativ) och man blir placerad på det ställe där det passar SA.
Det är klart att det blir jobbigare att vara vaken 70 timmar, åla genom skogar och hoppa ned i en isvak om man inte valt själv att vara där. Jag har kanske missförstått det hela, men de svenska soldaterna är väl mer eller mindre frivilliga oavsett förband? Att då jämföra svenska kustjägare med finska kustjägare, där kanske hälften vill bort, är därför inte rättvist. Men det är även det som gör att den finska värnplikten är hård; tuffa krav ställs på soldater som inte frivilligt befinner sig där.
En bättre jämförelse borde därför vara att jämföra finska stridsdykare och fallskärmsjägare med de svenska motsvarigheterna. Frivilliga ställs mot frivilliga!

Bra kommentar. Tycker dock även att det varit liknande gnäll om längtan efter muck etc från mina kamrater i Sverige som varit i sk hårdare förband och sökt sig dit frivilligt genom både vanlig mönstring och extramönstring. Jag tror att när man väl är placerad på ett förband med framförallt många fältdygn så får man gräva djupt inom sig för att hitta motivation oberoende av graden frivillighet. Detta beror då främst på att det är svårt att förbereda sig inför en hård värnplikt och vad som väntar i och med den. Frivilligheten har liksom en tendens att avta när det är kallt och jävligt.

Anledningen till att man inte kan jämföra svenska och finska kustjägare rakt av beror på mer än frivilligheten som alla säkert redan vet. Största problemet enligt mig är att kustjägare inte är en "skyddad titel" i Finland, vilket medför att i stort sett hela Nylands brigad titulerar sig det till höger och vänster. Om jag fick bestämma skulle kraven för t ex den gröna baretten höjas markant och även möjligheten att omplacera mindre lämpliga krigare(Sinkomies ) till mindre mödosamma kompanier
Citera
2010-05-05, 19:12
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Bra kommentar. Tycker dock även att det varit liknande gnäll om längtan efter muck etc från mina kamrater i Sverige som varit i sk hårdare förband och sökt sig dit frivilligt genom både vanlig mönstring och extramönstring. Jag tror att när man väl är placerad på ett förband med framförallt många fältdygn så får man gräva djupt inom sig för att hitta motivation oberoende av graden frivillighet. Detta beror då främst på att det är svårt att förbereda sig inför en hård värnplikt och vad som väntar i och med den. Frivilligheten har liksom en tendens att avta när det är kallt och jävligt.

Anledningen till att man inte kan jämföra svenska och finska kustjägare rakt av beror på mer än frivilligheten som alla säkert redan vet. Största problemet enligt mig är att kustjägare inte är en "skyddad titel" i Finland, vilket medför att i stort sett hela Nylands brigad titulerar sig det till höger och vänster. Om jag fick bestämma skulle kraven för t ex den gröna baretten höjas markant och även möjligheten att omplacera mindre lämpliga krigare(Sinkomies ) till mindre mödosamma kompanier

Sinkomies var så särmä att inte ens Gruppchef på KJ var hårt nog, så han blev just Sinkomies för å få det riktigt fittigt. Nånä, men det är verkligen något som vore önskvärt. Visst flyttas många som från början hamnar på Kompaniet över från själva Kustjägartjänsten till vissa mer eller mindre lättare placeringar (kock ect), men det skulle behöva gallras på ett lite annorlunda sätt. Ett exempel på att inte ens denna grova sortering fungerar ibland som jag genast kommer att tänka på var dabben som Sinkomies fick tilldelad som Vicegruppchef, vilket då jag tänker efter var en kanske mer bidragande orsak till att Sinkopatrullen mitt i allt kändes lockande än det faktum att jag skulle varit så särmä..

TomEMT kanske inte vet vem jag talar om, men för att citera Torsk på Tallin kan jag ge en lettråd: "Andrahandssorteringen - Skadat gods".

Och finns det ännu mot förmodan några tvivel så borde den här bilden vara ganska avslöjande:
http://www.ww2incolor.com/d/26510-6/...m__risation-01
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in