2008-04-07, 21:11
Medlem
Henrik Sordins avatar
Jag förutsatte att det främst var finlandsvenskar med vissa förkunskaper i finska som läste här, jag ber om ursäkt ifall jag varit otydlig

Ok, tillbaka till ämnet!

Är det någon som vet vad befälen letar efter när de ska dela ut rangen som korpral i finska armén?
Citera
2008-04-08, 01:52
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Sordin
Jag förutsatte att det främst var finlandsvenskar med vissa förkunskaper i finska som läste här, jag ber om ursäkt ifall jag varit otydlig

Ok, tillbaka till ämnet!

Är det någon som vet vad befälen letar efter när de ska dela ut rangen som korpral i finska armén?

Det är väl olika från olika. men tex hur aktiv man varit, hur pass bra kamratanda man har, att man visar att man verkligen försöker och att man vill vara med, att man visar respekt åt sina kamrater och annat folk, att man inte springer runt och leker med geväret eller så, att man visar att man lärt sig xD och att man har en positiv inställning. Nån som vill rätta mig för jättegärna göra det .
Citera
2008-04-08, 10:44
Medlem
Henrik Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Det är väl olika från olika. men tex hur aktiv man varit, hur pass bra kamratanda man har, att man visar att man verkligen försöker och att man vill vara med, att man visar respekt åt sina kamrater och annat folk, att man inte springer runt och leker med geväret eller så, att man visar att man lärt sig xD och att man har en positiv inställning. Nån som vill rätta mig för jättegärna göra det .

Det låter sjukt logiskt, men samtidigt låter det som man inte kan bli korpral och komma undan med 180dagars tjänstgöring.
Citera
2008-04-08, 11:51
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Sordin
Det låter sjukt logiskt, men samtidigt låter det som man inte kan bli korpral och komma undan med 180dagars tjänstgöring.

Jo man kan bli det . Bara du visar dig sjlv att du vill och allt så går det. Fanns flera st från kont 207/180dagars som blev korpraler
Citera
2008-04-08, 18:17
Medlem
siwashs avatar
Från saken till den andra..

Hur är det med privata prylar på kasernområdet inom Finska FM? Kan man ex ha med kamera, mobile, böcker, kläder och liknande inne på regementet?
Hur gör man med kläderna man har på sig när man kommer dit? För när man reser hem(inom riket) ska man väl ha uniform?
Citera
2008-04-08, 18:21
Medlem
Civila kläder får du ha i ett speciellt civilt skåp ifall du kommer från ett annat land, men kamera, böcker mobil får du ha med bäst du vill. Man får väl förståss inte så stor möjlighet i början att använda grejerna, men allt eftersom tiden går och man får större möjligheter till att göra något på fritiden så får man tid att läsa böcker osv.

Du packar in dem i skåpet tror jag och tar med dem hem vid första permissionen. Och inför hemförlovningen tar du med civila kläder igen.
Citera
2008-04-08, 18:26
Medlem
Poddes avatar
Jag går alltid med min mobil i fickan. Tror ingen bryr sig egentligen. Bara man inte använder den så det syns under tjänst.
Citera
2008-04-08, 18:27
Medlem
Det är väl så. En härifrån svarade i telefon under tjänst så någon skappare såg detta, fick ganska mycket skäll minns jag hans flickvänn sa, då det var hon som ringde åt honom
Citera
2008-04-08, 21:09
Medlem
SI2HIIs avatar
Måste man ha gått klart gymnasiet för att få göra lumpen i Finland?
Citera
2008-04-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SI2HII
Måste man ha gått klart gymnasiet för att få göra lumpen i Finland?
Nix. Du måste ha fyllt 17 år. Det är väl ungefär det enda kravet som finns.
Citera
2008-04-08, 21:18
Medlem
18 år gäller idag. Räknas väl som barnsoldater 17 år eller något liknande, skulle tro det är därför armén höjde det till 18.
Citera
2008-04-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
18 år gäller idag. Räknas väl som barnsoldater 17 år eller något liknande, skulle tro det är därför armén höjde det till 18.

Alltid lär man sig något nytt. När jag var i värnpliktsaktuell ålder så kunde man söka in som 17 åring.

Lite ot kanske men... hur hanterar Sverige detsamma? Man har ju hemvärnsungdom, fbu o.s.v.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in