2/15 1.KJK stridsordonnans är/var jag, blev hemförlovad i december. Det var mycket roligare än jag trodde på förhand, även om det förstås var mycket tungt ibland. Men man träffade ju människor som man aldrig annars skulle träffa och göra saker som man aldrig skulle göra i det civila.
Som så många andra är väl barettmarschen det man kommer bäst ihåg. Vår var ungefär 80 km enligt en sergeants GPS-klocka, han gick också marschen eftersom han precis börjat jobba i Dragsvik. Bästa minnet är sista delen av marschen när vi gick två timmar utan ordentlig paus vilket skulle löna sig då vi först passerade den första gruppen från vår eget kompani och med några kilometer kvar även den grupp från KJL som var först av alla. Tredje plutons johtopalikka; med en sani, tre eldledningsmän, en prickskytt och så jag; var först i mål, vilket vi inte visste då. Vi visste alltså inte att vi kommit i mål, utan bilarna skulle ta oss från platsen vi var (en bit mot Ekenäs från Harparskog) till Baggby, vilket var lite märkligt eftersom skjutbanan renoverades. Nåja, bilen startade och vi åkte tillsammans med KJL-gruppen som vi gått om och när vi hade stannat började de se ut i springorna på presenningen och konstaterade att vi var på brigaden, men ingen ville tro det. Så steg vi ut och mycket riktigt var vi där, men ingen visste om vi var klara. Tänk om vi ändå skulle till Baggby. Så drog de det klassiska "ett varv runt DP-länken på x minuter" men vi hann bara ta tre steg innan de stoppade oss och berättade att vi klarat marschen. Vår plutonchef som inte trodde att vi skulle komma i mål var överraskad över att vi var först i mål. Då kändes det verkligen bra att lägga sig på sängen efter vapenvård och dusch, man var värd det. Någon grön barett blev det dock inte, jag var för dålig i bland annat cooper även om jag förbättrade mig en hel del under beväringstiden.
Läste i tråden att det talades om löjtnant Tielinen, han är nu kaptenlöjtnant och var kompanichef på 1.KJK. En man med bra humor, på hemförlovningslektionen var han nästan som en ståuppkomiker!
Även löjtnant Duncker nämndes, han är också kaptenlöjtnant och var kompanichef i början av G-perioden. Senare fick vi tillbaka honom som krigstida kompanichef och den mannen satsar verkligen på sin utrustning och allt annat, en riktig elitsoldat.
ÖS Rappu har jag också läst om, så mycket annat gjorde jag inte med honom än att han drog vår sista fysiska fostran på sista veckan när vi hade TJ 3 tror jag det. Det var den absolut värsta fysiska fostran vi hade, det märktes att de ville köra sönder oss en sista gång.
Till sist, preml Bagge. Han hade faktiskt samma TJ som mig, så sade de i alla fall, möjligt att han var kvar några dagar och gjorde kontorsarbete. Men han har alltså gått i pension nu, denne man som vägrar använda regnrock och hörselskydd. På sista anfallet på loppusota, då vi anföll brigaden, var stridslösenordet "bagge" för att hedra honom.
Till sist en fråga: är alla de som är svärdsergeanter och översergeanter egentligen underlöjtnanter eller högre, det vill säga att de gått RUK? I så fall, varför är deras tjänstgöringsgrader bara Serg och ÖS?