Citat:
Ursprungligen postat av
delickz
Någon som vet vad för utbildning sjukvårdare får? Vad håller de på med? Finner inte mycket information i broschyren. Måste nämligen skicka in önskemål och det jag tänker önska just nu är kustjägare, militärpolis och sjukvårdare. Hur skilda är dessa utbildningar?

Det är 3 olika världar kustjägare, milpol och sani. Kustjägarna har ju lite ryktet att vara några av brigadens hårdare krigare men det är nog ganska blandat folk där ändå. Blir nog förhållandevis mycket stridsövningar och springande i skogen ifall du blir det. Klassisk jägarverksamhet, springa tetsa osv, från mina erfarenheter från G-perioden kan jag inte rekommendera det.
Milpol är som sagt övningar blandat med vaktverksamhet, de tillhör för närvarande 1:a KustK men kommer troligtvis tillhöra Signal och stabs efter omstruktureringen i vår. Varje 3:e vecka blir du i brigaden för att vakta porten, centralen, åka runt med cykel på natten osv för att se till att inga obehöriga kommer in. Det är jäkligt tråkigt har jag hört från de som blev milpol, det var nära att jag själv blev det.
Sani håller till på 2:a KustK men kommer till våren tillhöra Signal och stabs-enheten. På 2:a KustK finns underhåll, b-männen, sani, bårförare, kommendering och blandat folk. Oklart hur det blir efter omstruktureringen men sani är väl inte en av de mest eftertraktade linjerna. Man kan komma att hamna som sani på en av de andra enheterna, tex milpol sani eller pionjär sani, då tillhör man den enheten och är med dem på lägrena. Sani får utbildning i hur man binder sår, gör undersökningar på offer för att identifiera deras skador, evakuera offer etc etc. Jag har inte gått sani själv men det har nog ganska lite att göra med medicinsk utbildning som man får på tex universiteten utan mest praktiska grejor som kan tillämpas snabbt på kustjägarna i fält.
Kustjägare hör nog till en av de mer eftertraktade linjerna, kustrobot på 1:a KustK är nog den hårdaste linjen men om jag var du hade jag sökt mig någon annanstans.
EDIT: Det här är mina åsikter. De behöver inte nödvändigtvis överensstämma med hur du kommer uppleva de olika linjerna.