2014-10-28, 00:24
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Dator kan vara mycket smart. Kom ihåg att be om ett extra skåp då du är utlandsboende. Kan vara ett helvete att få i ordning skåpet på korrekt sett annars.
Det är mycket viktigt.

I mitt fall fick jag ett extra skåp, jag var den ende "utlänningen" på regementet -så det var bara jag som fick ett extra skåp. Ni ska bara veta hur den såg ut på insidan, ingen ordning alls.

Alla andra fick ju packa ner sina civila kläder i sin permissionsväska precis innan första permissionen och fick höra: "dom behöver ni inte med er fören ni ska mucka"
Citera
2014-10-28, 01:20
Medlem
REALINs avatar
Kort hår är också skönt som soldat
Citera
2014-10-28, 03:17
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Se sida 24, punkt 91, och sida 141 (d.v.s. bilaga 9) på (pdf) http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/c4...df?MOD=AJPERES

----------

Wad är WLAN läget i Dragsvik nuförtiden? Var finns det och var finns det inte?

När jag var där 2013 var det icke existerande på hela brigaden.
Citera
2014-10-28, 10:11
Medlem
Frizks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Det är mycket viktigt.

I mitt fall fick jag ett extra skåp, jag var den ende "utlänningen" på regementet -så det var bara jag som fick ett extra skåp. Ni ska bara veta hur den såg ut på insidan, ingen ordning alls.

Alla andra fick ju packa ner sina civila kläder i sin permissionsväska precis innan första permissionen och fick höra: "dom behöver ni inte med er fören ni ska mucka"

Säger samma här, extremt skönt med ett civilskåp som ''utlänning''. Lite lättare att få plats med allt inför SSS-granskningen
Citera
2014-10-28, 12:58
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frizk
Säger samma här, extremt skönt med ett civilskåp som ''utlänning''. Lite lättare att få plats med allt inför SSS-granskningen
Minnen...

Det var omöjligt att få in de civila kläderna, väskan och övrigt som man fick ha som utlänning. Därför fick vi ett extra skåp. Detta utnyttjade vi i gänget och gömde även högtalare, läsk och sådant som tog mycket plats där inne. En snubbe "smugglade in" hans gamla datorhögtalare modell stor, dom var så stora att han bara kunde ta med sig en åt gången. Ni vet sådana som var vanliga i slutet på 90-talet, vita men lite missfärgade av solljus. Funkade bra ihop med en bärbar cd-spelare -s.k. cd-freestyle. Detta underverk kallade vi "sissi-stereo". Vilket blir ungefär "jägar-stereo" på svenska. Alla kluriga lösningar/uppfinningar kallades jägar-lösningar. Vi fick använda egna stereoapparater på fritiden, inga problem -men på ett villkor: dom skulle försvinna innan granskning/visitation så på så sätt minskade dom antalet bullermaskiner på ett smart sätt... för vart fans kulle man ställa fanskapet?
Citera
2014-11-14, 23:36
Medlem
Ska rycka in i dragsvik nu till januari finns det någon annan här som ska göra detsamma?
Citera
2014-11-15, 20:49
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Minnen...

Det var omöjligt att få in de civila kläderna, väskan och övrigt som man fick ha som utlänning. Därför fick vi ett extra skåp. Detta utnyttjade vi i gänget och gömde även högtalare, läsk och sådant som tog mycket plats där inne. En snubbe "smugglade in" hans gamla datorhögtalare modell stor, dom var så stora att han bara kunde ta med sig en åt gången. Ni vet sådana som var vanliga i slutet på 90-talet, vita men lite missfärgade av solljus. Funkade bra ihop med en bärbar cd-spelare -s.k. cd-freestyle. Detta underverk kallade vi "sissi-stereo". Vilket blir ungefär "jägar-stereo" på svenska. Alla kluriga lösningar/uppfinningar kallades jägar-lösningar. Vi fick använda egna stereoapparater på fritiden, inga problem -men på ett villkor: dom skulle försvinna innan granskning/visitation så på så sätt minskade dom antalet bullermaskiner på ett smart sätt... för vart fans kulle man ställa fanskapet?
LOL Beväringens främsta egenskap är ju att kupa.

Andra är att kringgå regler.

Men det är OK. Utan initiativförmåga skiter det sig.
Citera
2014-11-15, 21:55
Bannlyst
Någon som vet vad för utbildning sjukvårdare får? Vad håller de på med? Finner inte mycket information i broschyren. Måste nämligen skicka in önskemål och det jag tänker önska just nu är kustjägare, militärpolis och sjukvårdare. Hur skilda är dessa utbildningar?
Citera
2014-11-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delickz
Någon som vet vad för utbildning sjukvårdare får? Vad håller de på med? Finner inte mycket information i broschyren. Måste nämligen skicka in önskemål och det jag tänker önska just nu är kustjägare, militärpolis och sjukvårdare. Hur skilda är dessa utbildningar?

Väldigt skilda.
Nu är min vetskap rätt gammal vid det här laget men väldigt förenklat skulle man kunna beskriva det såhär:

Kustjägare: springa runt i skogen och på öarna. Bered dig på att det kan vara kallt och blött, ofta. En del kul vattenbaserad träning som de andra inte får som kajaker, ytsimmare osv.

Militärpolis: stå och ruttna i en vaktkur eller utanför den, alla tider på dygnet i alla väder. Ger dock en del kul kunskaper i närskydd/personskydd.

Sjukvårdare: jobba på brigadens sjukhus och/eller vara med på andra kompaniers övningar som "sanitär" (sjukvårdare). På min tid så var vår (1:a kustjägarkompaniet) sanitär med oss jämt.

Någon med erfarenhet från de senaste åren får gärna uppdatera informationen.
Citera
2014-11-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delickz

Det är 3 olika världar kustjägare, milpol och sani. Kustjägarna har ju lite ryktet att vara några av brigadens hårdare krigare men det är nog ganska blandat folk där ändå. Blir nog förhållandevis mycket stridsövningar och springande i skogen ifall du blir det. Klassisk jägarverksamhet, springa tetsa osv, från mina erfarenheter från G-perioden kan jag inte rekommendera det.

Milpol är som sagt övningar blandat med vaktverksamhet, de tillhör för närvarande 1:a KustK men kommer troligtvis tillhöra Signal och stabs efter omstruktureringen i vår. Varje 3:e vecka blir du i brigaden för att vakta porten, centralen, åka runt med cykel på natten osv för att se till att inga obehöriga kommer in. Det är jäkligt tråkigt har jag hört från de som blev milpol, det var nära att jag själv blev det.

Sani håller till på 2:a KustK men kommer till våren tillhöra Signal och stabs-enheten. På 2:a KustK finns underhåll, b-männen, sani, bårförare, kommendering och blandat folk. Oklart hur det blir efter omstruktureringen men sani är väl inte en av de mest eftertraktade linjerna. Man kan komma att hamna som sani på en av de andra enheterna, tex milpol sani eller pionjär sani, då tillhör man den enheten och är med dem på lägrena. Sani får utbildning i hur man binder sår, gör undersökningar på offer för att identifiera deras skador, evakuera offer etc etc. Jag har inte gått sani själv men det har nog ganska lite att göra med medicinsk utbildning som man får på tex universiteten utan mest praktiska grejor som kan tillämpas snabbt på kustjägarna i fält.

Kustjägare hör nog till en av de mer eftertraktade linjerna, kustrobot på 1:a KustK är nog den hårdaste linjen men om jag var du hade jag sökt mig någon annanstans.

EDIT: Det här är mina åsikter. De behöver inte nödvändigtvis överensstämma med hur du kommer uppleva de olika linjerna.
Senast redigerad av Herrskapet 2014-11-17 kl. 13:45.
Citera
2014-11-20, 00:53
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Militärpolis: stå och ruttna i en vaktkur eller utanför den, alla tider på dygnet i alla väder. Ger dock en del kul kunskaper i närskydd/personskydd.

Märks att du inte var MP. Jag var inne 1/13 som MilPol US. Visst, var 3:e vecka(om systemet funkade) satt man inne en vecka åt gången och slapp inte på loma. Men det är verkligen inte så hemskt som du får det att låta. Man har ett rotationssystem, så man sitter om jag minns rätt 2 timmar åt gången vid porten, innan man byter plats. För det mesta som MP manskap satt man i ÖC och spelade Xbox och drack saft. Och ifall man är US sitter man ju endast i ÖC och tittar på TV och spelar mobilspel, kollar film... rätt skönt emellanåt. Hade man tur satt man i vakt när resten av polarna var på något jobbigt läger. Skönt att vara i vakt sista lägret före muck...

När man inte är i vakt tycker jag att militärpoliserna hade rätt intressant och varierande utbildning. Strid i bebyggelse var väldigt roligt. Min första STRÖ2 var vi i Kalkkipetteri, en gammal nedlagd cementfabrik. Våran linjeutbildare med kesäkessu var målpersoner och hittade på all möjlig skit som vi skulle lösa. Kul grej jag minns var en situation som slutade med att vi öppnade eld mot målpersonerna. Tydligen hade vår utbildare glömt att meddela lokalpolisen att vi skulle ha övning där. Passligt nog låg en Bandidos klubb i närområdet. Polisen la väl ihop 1+1 och kom dit med 6 bilar med blåljus i högsta hugg. Men de tog det med gott mod.

Tyvärr var vi bara där 2 dagar innan vi förflyttade oss till Harparskog, det var inte lika roligt med områdesövervakning där...

Rekommenderar verkligen att söka till militärpolis om man vill göra lite andra grejer än de andra i dragsvik.

Är det någon som vet om det fortfarande är ÖS "x-man" som har hand om militärpoliserna? Saknar verkligen inte den jäveln...
Citera
2014-11-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Märks att du inte var MP. Jag var inne 1/13 som MilPol US. Visst, var 3:e vecka(om systemet funkade) satt man inne en vecka åt gången och slapp inte på loma. Men det är verkligen inte så hemskt som du får det att låta. Man har ett rotationssystem, så man sitter om jag minns rätt 2 timmar åt gången vid porten, innan man byter plats. För det mesta som MP manskap satt man i ÖC och spelade Xbox och drack saft. Och ifall man är US sitter man ju endast i ÖC och tittar på TV och spelar mobilspel, kollar film... rätt skönt emellanåt. Hade man tur satt man i vakt när resten av polarna var på något jobbigt läger. Skönt att vara i vakt sista lägret före muck...

När man inte är i vakt tycker jag att militärpoliserna hade rätt intressant och varierande utbildning. Strid i bebyggelse var väldigt roligt. Min första STRÖ2 var vi i Kalkkipetteri, en gammal nedlagd cementfabrik. Våran linjeutbildare med kesäkessu var målpersoner och hittade på all möjlig skit som vi skulle lösa. Kul grej jag minns var en situation som slutade med att vi öppnade eld mot målpersonerna. Tydligen hade vår utbildare glömt att meddela lokalpolisen att vi skulle ha övning där. Passligt nog låg en Bandidos klubb i närområdet. Polisen la väl ihop 1+1 och kom dit med 6 bilar med blåljus i högsta hugg. Men de tog det med gott mod.

Tyvärr var vi bara där 2 dagar innan vi förflyttade oss till Harparskog, det var inte lika roligt med områdesövervakning där...

Rekommenderar verkligen att söka till militärpolis om man vill göra lite andra grejer än de andra i dragsvik.

Är det någon som vet om det fortfarande är ÖS "x-man" som har hand om militärpoliserna? Saknar verkligen inte den jäveln...

Som sagt var, jag var i "drakan" för ganska länge sedan, antagligen ungefär när du föddes.
Därav önskan att någon med mer aktuell information skriver om ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in