2014-08-23, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Jag tror inte nödvändigtvis KJK måste vara den hårdaste även om det generellt sett sedan kanske är så. Kustrobot, Pionjärerna och Grk är nog tunga dem med, och hur "tungt" det blir handlar nog mer om vilken utbildare man råkar få och hur tuff denne är. MilPol kan se ut som att dem bara står i vakten (vilket måste vara tråkigt så in i helvete), men de gör nog sitt dem också.

Att som ensam KJ i en kustrobotgrupp (fråga mig inte varför) traska barettmarschen var en prövning.

Sinkomies, kommer du ihåg dofterna och stämningen i tältet när kaminen sprakade och kängorna hade dragits av? Sexfixerade historier och råbarkade skämt, dunkelt ljus från fotogenlyktan och STG:n tryggt vilande på sidan. Den stora, och enda, frågan var: "Är det värt att krypa ned i sovsäcken, eller kommer det snart att smälla?". En verksamhet helt otänkbar i det samhälle och kontext man nu lever i, men så var det. Det svenska samhället behöver lite militärromantik, som upplevelse och medborgarfostran, tror jag.
Citera
2014-08-31, 12:06
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonDobeln
Att som ensam KJ i en kustrobotgrupp (fråga mig inte varför) traska barettmarschen var en prövning.

Sinkomies, kommer du ihåg dofterna och stämningen i tältet när kaminen sprakade och kängorna hade dragits av? Sexfixerade historier och råbarkade skämt, dunkelt ljus från fotogenlyktan och STG:n tryggt vilande på sidan. Den stora, och enda, frågan var: "Är det värt att krypa ned i sovsäcken, eller kommer det snart att smälla?". En verksamhet helt otänkbar i det samhälle och kontext man nu lever i, men så var det. Det svenska samhället behöver lite militärromantik, som upplevelse och medborgarfostran, tror jag.

Ja Fysatan den lukten av allas fotsvett var inte nådig.

Jag minns när jag hade min andra STRÖ1 på jussarö. Vi gick och la oss i tältet och sova runt 21. Jag satt och pratade lite skit med manskapet. Någon frågade mig om det är värt att lägga sig ner och sova alls. Så sa jag åt han att du hinner nog sova ett par timmar för jag tror inte de kommer börja skjuta före 00.00. Första skottet kom 00.01 ...
Citera
2014-08-31, 16:24
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonDobeln

Har nog sovit i många tält sedan dess också, och överlag är nog allt detsamma, men jag måste säga att oavsett hur uselt det var att krypa omkring i dem så hade nog sissi-tälten sin helt egna charm. Det vore intressant att se statistik på hur många nätter den där sovsäcken faktiskt användes, iallafall under de tillämpade övningarna.

Alla karlar borde få genomgå en ordentlig värnplikt. Både den samhörighet och allmänna fostran som ges från sådant vore nyttigt såväl som för individen som samhället i stort, helt utan att räkna den stora krigstida organisationen man fick på köpet.
Citera
2014-09-09, 22:59
Medlem
ballings avatar
Är det någon som vet om de har fått "Grottan" i ordning? Senaste jag hörde var att den var totalt igenstängd pga mögel.
Citera
2014-09-09, 23:50
Medlem
cyckelpolisens avatar
Tjena tänkte höra om någon har färsk info om reservistövningar?

Hur går det till att anmäla sig om man är bosatt utomlands?

Ska ringa regionalbyrån nästa vecka o höra lite annars.
Citera
2014-09-19, 21:18
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyckelpolisen
Tjena tänkte höra om någon har färsk info om reservistövningar?

Hur går det till att anmäla sig om man är bosatt utomlands?

Ska ringa regionalbyrån nästa vecka o höra lite annars.

År 2015 skall 18 000 reservister övas.

Om du är registrerad utomlands, finns du inte normalt placerad i trupp som övas. Du borde alltså bli placerad i trupp som övas (och betala dina egna resor). Sannolikt blir du placerad, om du blir placerad, i trupp som inte är de första vid höjd beredskap.

Om du ringde, kunde du informera oss vad svaret är.

Du kan ju alltid delta i frivillig försvarsutbildning hos MPK (och såklart betala dina egna resor)
http://www.mpk.fi/ (på finska)
http://www.mpk.fi/Default.aspx?tabid=393 (på svenska)
Citera
2014-10-22, 06:42
Medlem
REALINs avatar
Väntar fortfarande på mitt medborgarskap. Sökte i mitten av juli och borde få det snart. Börjar bli lite nojjig - fan vilken anti-klimax om jag blir nekad.

Hade hoppats på att kunna söka värnplikten till II/15. Hur långt innan måste man söka för att kunna komma med i den kontingenten?

Blir det av hoppas jag på kustrobotpluton.
Citera
2014-10-23, 23:24
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Väntar fortfarande på mitt medborgarskap. Sökte i mitten av juli och borde få det snart. Börjar bli lite nojjig - fan vilken anti-klimax om jag blir nekad.

Hade hoppats på att kunna söka värnplikten till II/15. Hur långt innan måste man söka för att kunna komma med i den kontingenten?

Blir det av hoppas jag på kustrobotpluton.

När jag sökte in frivilligt sökte jag i november och ryckte in i januari.
Citera
2014-10-24, 14:42
Medlem
Humaxdaogs avatar
Jag kommer att rycka den 5 januari 2015 i Dragsvik(Nylands brigad). Tänkte fråga om hur jag ska ta mig dit på bästa sätt ifrån Sverige så jag är där i tid (alltså innan kl 16.00). Är det någon som ska dit eller som har varit där som kan hjälpa till?
Citera
2014-10-24, 15:49
Moderator
tobess avatar
Någon som ligger inne just nu som kan kommentera om det varit någon höjd aktivitet pga de förmodade ubåtskränkningarna i Sverige?

Det finns ju en del "krigstokiga" bland stampersonalen som inbillar sig att Ivan konstant står vid gränsen
Citera
2014-10-24, 15:53
Medlem
Frizks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humaxdaog
Jag kommer att rycka den 5 januari 2015 i Dragsvik(Nylands brigad). Tänkte fråga om hur jag ska ta mig dit på bästa sätt ifrån Sverige så jag är där i tid (alltså innan kl 16.00). Är det någon som ska dit eller som har varit där som kan hjälpa till?

Hejsan!

Jag gjorde min militärtjänst i Dragsvik på Kustjägarkompaniet och är själv svensk och bosatt i Sverige. Inför första dagen så kommer jag ihåg att jag tog kvällsbåten från Stockholm och kom fram väldigt tidigt i Åbo. Sedan var det bara att ta sig till Ekenäs och man har då gott om tid att komma dit innan kl 16:00.

Lycka till!
Citera
2014-10-24, 19:24
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humaxdaog

Normalt är att ta båt till Åbo, och tåget från Åbo hamn till Dragsvik, med byte i Karis.

Se på https://www.vr.fi/cs/vr/sv/etusivu_sv och stationerna "Åbo hamn" och "Dragsvik".Dragsvik är dock ingen station, bara en hållplats.

Om du inte vill åka båt över natten, kan du flyga från Stockholm till H:fors, buss till centrum o tåg från H:fors till Dragsvik, men då måste du betala åtminstone flygbiljetten själv. Bokar du nu, var lägsta priset idag för Arlanda - Helsingfors 38 €. Det blir dyrare ju närmare dagen kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in