2013-03-19, 02:12
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsTheScenario
Det har ingenting med att ställa upp för andra att göra med. Hur svårt ska det va för dig att förstå? Du har fått någon slags bild utav att jag vill inte ha med människor eller samhälle överhuvudtaget att göra med. Det är du som matar in falska kommentarer som jag har aldrig nämnt eller tycker.
Snälla lilla. Det är analogier, inte falska kommentarer.
Citera
2013-03-19, 18:17
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsTheScenario
Tycker bara det är intressant att folk ska lacka ur totalt. Jag vill helt enkelt inte ha nånting med vapen eller militären att göra och så simpelt är det. Jag tror inte att militär och vapen är lösningen till konflikt mellan nationer. Men alla patriotiska finnar och svennar blir tydligen sjukt butthurt av att man säger så. Jag tänker fortfarande gå efter mina principer och åsikter. Folk blir tydligen sura över att man inte vill lära sig att döda människor. Det är ju det i grund och botten handlar om, försvara ditt kära fosterland och ta kål på människor.

Om du noggrant hade läst igenom det mycket utförliga svaret av Sinkomies så hade du nog förstått varför folk blir förbannade på dig.

Folk har offrat sina liv för Finlands självständighet. När du inte ens kan bemöda dig att söka civiltjänst, vilken du dessutom skulle dra stor nytta av i framtiden, så är det ett jävla hån mot dessa personer. "Nej jag känner inte riktigt för det... Tycker inte om vapen." Fruktansvärt löjligt. Jag kanske varken gillar eller tror skatter är hur ett samhälle ska bedrivas, ska jag då låta bli att betala?

Gör vad du är tillsagd att göra, du verkar behöva få lite andra perspektiv på saker och ting än hur Ung Vänster framställer världen.
Citera
2013-03-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
Om du noggrant hade läst igenom det mycket utförliga svaret av Sinkomies så hade du nog förstått varför folk blir förbannade på dig.

Folk har offrat sina liv för Finlands självständighet. När du inte ens kan bemöda dig att söka civiltjänst, vilken du dessutom skulle dra stor nytta av i framtiden, så är det ett jävla hån mot dessa personer. "Nej jag känner inte riktigt för det... Tycker inte om vapen." Fruktansvärt löjligt. Jag kanske varken gillar eller tror skatter är hur ett samhälle ska bedrivas, ska jag då låta bli att betala?

Gör vad du är tillsagd att göra, du verkar behöva få lite andra perspektiv på saker och ting än hur Ung Vänster framställer världen.

Har aldrig nämnt att jag '' inte känner för det ''. Men hur svårt ska det va att förstå att jag inte gillar vapen eller militären? Jag får en obehaglig känsla av vapen och gillar det inte. Ja, du kan låta bli att betala skatt, men då får du även ta skitet för det. Samma sak som jag får göra ifall jag vägrar civiltjänst också. Det är inget hån mot äldre generationen som offrade sig för Finlands självständighet. Det gäller att titta framåt och inte bakåt, vilket finska systemet fastnat lite på.

Och hur jävla fint är det att jobba i ett helt år där man tjänar ungefär 7-9 euro per dag? Klart som fan att dom kommer utnyttja en. Ja, man kan få utbildning och meriter via civiltjänst, men hur kul är det att slänga bort ett helt år av sitt liv och vara billig arbetskraft?. Men att va på en öppen anstalt i ett halvår och sen slippa allt som har med försvarsmakten att göra låter smarrigt. Jag tycker det läggs ner onödiga resurser och pengar på militär och försvar. Men i slutet av dagen är det bara min åsikt. Det verkar vara lite nordkorea här borta i Finland, man får tydligen inte följa sina egna principer ,vara självständig och ha rätt till sina åsikter utan att bli behandlad eller sett på ett viss sätt. Jag bidrar med skatt till det finska samhället och sköter mig väl på mycket andra håll. Men att bli behandlad som en kriminell och läggas ner onödiga resurser på '' slöfockar '' och '' idioter '' som mig för denna sakens skull är väldigt onödigt.
Citera
2013-03-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Det är ju just för att det inte ska bli väpnad konflikt man har militär, vapen och sånt.

Och kör man motsatta, att man inte har militär,vapen och sånt, så ger det samma effekt. Men att hela världen skulle gå med på att sluta använda militär? Nej det skulle väl aldrig ske. Men mitt steg mot att inte gå med i militären är mitt sätt att säga att jag inte stödjer det hela och att det måste uppdateras och läggas ner mer resurser på annat. Vad det nu kan vara vet jag inte för tillfället, men så som det är idag i Finland så är det inte direkt ett rättvist system. Jag tar och kollar in ditt TED klipp lite senare.
Citera
2013-03-21, 22:39
Medlem
rayprices avatar
Vad är tuffast/mest påfrestande att utbilda sig till om man ska göra lumpen? Kustjägare? Hur påfrestande är det att utbilda sig till båtförare och vad är det den utbildningen går ut på i detalj? Är det nån som vet?
Citera
2013-03-21, 22:56
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayprice
Vad är tuffast/mest påfrestande att utbilda sig till om man ska göra lumpen? Kustjägare? Hur påfrestande är det att utbilda sig till båtförare och vad är det den utbildningen går ut på i detalj? Är det nån som vet?
Har diskuterats några sidor tidigare.

Se https://www.flashback.org/sp41851331
Citera
2013-03-22, 15:39
Medlem
rayprices avatar
Citat:
Har diskuterats några sidor tidigare.

Se https://www.flashback.org/sp41851331

Tack, men det gav inte riktigt svar på min fråga. Det jag är mest intresserad av är vad båtförarutbildningen går ut på förutom det rent självklara.

Jag funderar på att göra lumpen för att jag vill bli sjöbevakare och då undrar jag om jag har nån fördel av att ha utbildat mig till båtförare i armén, eller om det är ett bättre alternativ att välja nåt softare.

Helst skulle jag va där 180 dagar (minsta tiden?) men om jag har några fördelar och om båtförarutbildningen inte är lika jävlig som kustjägarutbildningen så kanske jag borde ta båtförarutbildningen som är på drygt ett år istället för något annat.
Citera
2013-03-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayprice
Tack, men det gav inte riktigt svar på min fråga. Det jag är mest intresserad av är vad båtförarutbildningen går ut på förutom det rent självklara.

Jag funderar på att göra lumpen för att jag vill bli sjöbevakare och då undrar jag om jag har nån fördel av att ha utbildat mig till båtförare i armén, eller om det är ett bättre alternativ att välja nåt softare.

Helst skulle jag va där 180 dagar (minsta tiden?) men om jag har några fördelar och om båtförarutbildningen inte är lika jävlig som kustjägarutbildningen så kanske jag borde ta båtförarutbildningen som är på drygt ett år istället för något annat.
Min lillebror fick båtförarutbildningen i Finland, eftersom han hade gått i restaurangskola innan och fick säkerhetskursen via lumpen så drog han till sjöss direkt efter hans muck och jobbade några år på fraktbåtar och isbrytare.Jag tror att han har behörighet och styra själv färjor upp till 60000kg, typ skärgårdsbåtar i Stockholm.Jag kan ha fel på kg, men den siffran dök upp i min minne när jag läste detta.
Jag gjorde lumpen i finska lappland, flygvapnet och skickade ansökningen till FN-tjänst på samma dag som jag muckade.1 år senare stod jag i Beirut och kollade på solnedgången
Mvh.Raikkonen
Angeles city
Ps.finska militären har säkert ett plan för alla flummare och vapenvägrare under eventuella krigstider
Citera
2013-03-24, 19:12
Medlem
Schizofrenens avatar
Hur ligger det till nu egentligen? Först är det en grundperiod, sedan väljs 1/13 som vidareutbildar sig, och övriga 12 forsätter i 6 månader (eller vad det nu blir?). Det finns inga andra alternativ, förutom om man kommer in på något ställe där det är 9 istället för 6 månader?
Citera
2013-03-25, 17:11
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Hur ligger det till nu egentligen? Först är det en grundperiod, sedan väljs 1/13 som vidareutbildar sig, och övriga 12 forsätter i 6 månader (eller vad det nu blir?). Det finns inga andra alternativ, förutom om man kommer in på något ställe där det är 9 istället för 6 månader?

Tjänstgöringstiderna är numera 165, 255 eller 347 dagar, dvs. ca. 5,5 månader, ca. 8,5 månader och drygt 11 månader.

Det är nog inte 1/13 som blir valda till längre tjänstgöringsperioder. Andelen är nog snarare 1/2.

Ja först en gemensam grundperiod (=rekrytutbildning) på två månader. Den är i princip likadan, oavsett var man tjänstgör. I slutet av denna period väljs de som kommer att få antingen ledar- eller specialutbildning. Valet baseras på ditt resultat från förmågetestet (IQ-test) samt hur du presterat under grundperioden inlusive ett sluttest, samt i viss mån enligt vad du önskat.

Den kortaste tjänstgöringen har du om du är "vanlig" skyttesoldat eller motsvarande. Den mellersta tjänstgöringstiden har t.ex. chaufförer, sanitärer (sjukvårdare) och militärpolis.

Om du blir vald till ledarutbildning, har du den längsta, men också mest givande tjänsten.

Nyttig information (på svenska):

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/a0...df?MOD=AJPERES

på sida 11 ser du ett schema över de olika utbildningstiderna
på sida 33 - 34 finner du information om tjänstgöring från utlandet
Citera
2013-03-25, 19:40
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Tjänstgöringstiderna är numera 165, 255 eller 347 dagar, dvs. ca. 5,5 månader, ca. 8,5 månader och drygt 11 månader.

Det är nog inte 1/13 som blir valda till längre tjänstgöringsperioder. Andelen är nog snarare 1/2.

Ja först en gemensam grundperiod (=rekrytutbildning) på två månader. Den är i princip likadan, oavsett var man tjänstgör. I slutet av denna period väljs de som kommer att få antingen ledar- eller specialutbildning. Valet baseras på ditt resultat från förmågetestet (IQ-test) samt hur du presterat under grundperioden inlusive ett sluttest, samt i viss mån enligt vad du önskat.

Den kortaste tjänstgöringen har du om du är "vanlig" skyttesoldat eller motsvarande. Den mellersta tjänstgöringstiden har t.ex. chaufförer, sanitärer (sjukvårdare) och militärpolis.

Om du blir vald till ledarutbildning, har du den längsta, men också mest givande tjänsten.

Nyttig information (på svenska):

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/a0...df?MOD=AJPERES

på sida 11 ser du ett schema över de olika utbildningstiderna
på sida 33 - 34 finner du information om tjänstgöring från utlandet

Tack för ett bra svar!

Jag läste i broschyren man fick hemskickad att kustjägare har en tjänstgöring på 180 dagar (165?), hur stora är chanserna att komma in där?

Antar att det får ge sig lite när man väl kommer dit... Skulle gärna varit där länge, men är rädd att detta starkt skulle äventyra relationen med min tjej

Är det någon som varit där och samtidigt lyckats upprätthålla ett bra förhållande? Ganska viktig fråga, så skulle vara tacksam för svar

EDIT:
Men är det i runda slängar 1/13 som får tjänstgöra i ett år?
Senast redigerad av Schizofrenen 2013-03-25 kl. 20:21.
Citera
2013-03-25, 20:38
Medlem
Citat:
Tack för ett bra svar!

Jag läste i broschyren man fick hemskickad att kustjägare har en tjänstgöring på 180 dagar (165?), hur stora är chanserna att komma in där?

Antar att det får ge sig lite när man väl kommer dit... Skulle gärna varit där länge, men är rädd att detta starkt skulle äventyra relationen med min tjej

Är det någon som varit där och samtidigt lyckats upprätthålla ett bra förhållande? Ganska viktig fråga, så skulle vara tacksam för svar

EDIT:
Men är det i runda slängar 1/13 som får tjänstgöra i ett år?

Alla kontingenter skickas ungefär lika många till årslång tjänst.
Kustjägarkompaniet är inte svårt att komma in på, där finns folk av alla former, placeringen av rekryter här kan dock jämställas med något slags lotteri!
Du får chansen att resa hem nästan varje helg, men det är ju lång restid gentemot hur länge du hinner vara hemma! Dock kan ju bruden din komma över någon helg också om det skulle funka.

Det är en uppoffring att göra militärtjänst i ett annat land, en upplevelse och ett minne för livet. Man får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar, win some, lose some.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in