2013-09-30, 17:48
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balling
I mitt fall lyckades detta. Var på 2kustK under G-perioden, men ville helst till MilPolL fastän det är 1kustK som har hand om det. Detta för att jag tänkte söka till PHS senare, och då känns MilPolL mer relevant, och det tog de i beaktande. Sitter just nu i vakt i ÖC och kollar på MTV. Rätt skönt eftersom det var strö1 förra veckan (igen) med 26 km marsch tillbaka till enheten (för 2:a gången det med...).

För övrigt barettmarschen närmar sig, tror det är 3 veckor dit. Någon som har bra tips på hur man förbereder sig. Ska skaffa vettiga inlägg till fötterna, tejpa dem, dricka mycket dagarna före. Sätta knäskydd under remmarna på ryggsäcken. Vad finns det mer man kan göra, förutom att inte försöka gå sönder? Har bara marschen kvar sen är gröna baretten min!

Gå, gå och gå. Finns ingen annan utväg. Kom också ihåg att hjärnan tröttnar mycket snabbare än huvudet. Då jag fick min barett kändes verkligen som att det var värt det. Lycka till!
Citera
2013-10-05, 18:37
Medlem
Haha ni ska veta hur mycket man driver med Dragsvik här i Keuruu... Dragsvik är "lättaste platsen" att vara på, bara bögar i dragsvik, man platsar i dragsvik om man är dålig på nåt etc...

Dessutom är "Dragsvik-ojennus" ett mycket roligt fenomen. Nån annan som stött påd et ?
Citera
2013-10-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Haha ni ska veta hur mycket man driver med Dragsvik här i Keuruu... Dragsvik är "lättaste platsen" att vara på, bara bögar i dragsvik, man platsar i dragsvik om man är dålig på nåt etc...

Dessutom är "Dragsvik-ojennus" ett mycket roligt fenomen. Nån annan som stött påd et ?

Mindrevärdeskomplex...
Citera
2013-10-05, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Mindrevärdeskomplex...

Tsst... Vitun hurrit

Finner det ganska kul att jag antagligen är den första i Keuruu (Pioneerirykmentti) som har gjort Soldatgrundproven på Svenska, alltså de här helvetes långa testerna som mäter ledaregenskaper och rationellt tänkande osv. När vi skulle göra provet i Elokuvaluokka (alltså typ bioklassrummet haha) så berättade Löjtnanten om reglerna och hur man skulle skriva provet osv... Efter ett tag kom han till punkten om någon kände att dom kunde få ett bättre resultat genom att göra provet på svenska så skulle man räcka upp handen, jag räcker upp handen men han liksom bara läser vidare utan att egentligen kontrollera om nån ville göra på svenska. Han var så säker på att ingen skulle göra på svenska att en Undersergeant fick avbryta honom och påminna att jag ville göra på svenska Han vart riktigt jävla förvånad och jag fick ganska mycket uppmärksamhet av alla där. Det visade sig dessutom att dom hade tagit med exakt 1 kopia av det svenskspråkiga provet bara för att de var tvugna Tur är dock att jag gjorde det på svenska, eftersom orddelen aldrig hade gått ens i närheten på finska även fast jag behärskar språket bra..

Nåväl, efter det vet hela mitt kompani vem jag är iaf. Har ett flertal gånger kommit fram randoms som undrar om jag kan ta med snus till dom

Får reda på om jag kommer in på RUK på onsdag om en vecka. Galet jävla nervös.
Citera
2013-10-06, 01:53
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Mindrevärdeskomplex...

precis. i keuruu kan unga ponkarna fantisera allt möjligt för att höja på den låga självkänslan.

de erfarenheter jag har av dragsvik och tre finskspråkiga garnisoner (fredrikshamn/hamina, kajana/kajaani och sandhamn/santahamina (helsingfors) ger för handen att disciplinen på garnisonsområdet var klart bäst i dragsvik. jag har väldigt svårt att tro att fältövningarna vore annorlunda i olika garnisoner för samma typs undervisning. men kanske MasterWindus kurskamrater på underofficerarskolans kurs I vet bättre....

Citat:
Tsst... Vitun hurrit

Finner det ganska kul att jag antagligen är den första i Keuruu (Pioneerirykmentti) som har gjort Soldatgrundproven på Svenska, alltså de här helvetes långa testerna som mäter ledaregenskaper och rationellt tänkande osv. När vi skulle göra provet i Elokuvaluokka (alltså typ bioklassrummet haha) så berättade Löjtnanten om reglerna och hur man skulle skriva provet osv... Efter ett tag kom han till punkten om någon kände att dom kunde få ett bättre resultat genom att göra provet på svenska så skulle man räcka upp handen, jag räcker upp handen men han liksom bara läser vidare utan att egentligen kontrollera om nån ville göra på svenska. Han var så säker på att ingen skulle göra på svenska att en Undersergeant fick avbryta honom och påminna att jag ville göra på svenska Han vart riktigt jävla förvånad och jag fick ganska mycket uppmärksamhet av alla där. Det visade sig dessutom att dom hade tagit med exakt 1 kopia av det svenskspråkiga provet bara för att de var tvugna Tur är dock att jag gjorde det på svenska, eftersom orddelen aldrig hade gått ens i närheten på finska även fast jag behärskar språket bra..

Nåväl, efter det vet hela mitt kompani vem jag är iaf. Har ett flertal gånger kommit fram randoms som undrar om jag kan ta med snus till dom

hurri, det är ett invektiv som i första hand hänvisar till rikssvenskar, numera även utvidgat till finlandssvenskar. du som är rikssvensk borde kanske inte använda uttrycket...

för övrigt visar det att du kan ta beslut, då du vågade avvika från mängden genom att anmäla att du ville ta provet på svenska. jävla fint att det erbjöds i keuruu.

hoppas du kommer in på RUK.
Citera
2013-10-06, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
precis. i keuruu kan unga ponkarna fantisera allt möjligt för att höja på den låga självkänslan.

de erfarenheter jag har av dragsvik och tre finskspråkiga garnisoner (fredrikshamn/hamina, kajana/kajaani och sandhamn/santahamina (helsingfors) ger för handen att disciplinen på garnisonsområdet var klart bäst i dragsvik. jag har väldigt svårt att tro att fältövningarna vore annorlunda i olika garnisoner för samma typs undervisning. men kanske MasterWindus kurskamrater på underofficerarskolans kurs I vet bättre....

hurri, det är ett invektiv som i första hand hänvisar till rikssvenskar, numera även utvidgat till finlandssvenskar. du som är rikssvensk borde kanske inte använda uttrycket...

för övrigt visar det att du kan ta beslut, då du vågade avvika från mängden genom att anmäla att du ville ta provet på svenska. jävla fint att det erbjöds i keuruu.

hoppas du kommer in på RUK.

Jag har kurskamrater som fick utbilda kassettbyten då dem kom till RUK. Enligt sägnen så var det tappade hakor p.g.a dragsvikarnas överlägsna teknik. Hehe.

Det där att han fick skriva på svenska gäller överallt, det är ett måste. T.o.m på antagningsprov till t.ex. fallskärmsjägare.
Citera
2013-10-06, 10:52
Medlem
hundsatans avatar
By the way, finns det någon Axberg i Draka mera?
Citera
2013-10-06, 20:01
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Tsst... Vitun hurrit

Hehe, den där språkdelen påminner mig om mitt uppbåd. En fet major frågade ifall där fanns någon i lokalen som inte kunde finska. Jag räcker upp handen och han tittar lite frågande på mig, suckar och drar hela genomgången (ungefär all viktig information om beväringstjänsten) på finska. Han hade visserligen overhead med varje bild i både svensk och finsk version, men klickade snabbt förbi varje svensktextad variant.

Blev inte mycket klokare av de två timmarna...
Citera
2013-10-15, 02:38
Medlem
Kombinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulan92
Bad på mina bara knä att jag skule hamna på halvåret men det gjorde jag int. Hur är dem funtade, vill verkligen hem
Själv var jag bara ett halvår och ångrar stort att jag inte satsade på ledarskapsutbildning. Ta vara på tiden där, du är hemma innan du hinner säga hajoo.
Citera
2013-10-16, 18:39
Medlem
Nu är det klart! Imorgon blir det RUK för min del!!!

Jävligt nervös, är det någon som har några tips att bjuda på.? Antar att utbildningen är påtagligt hårdare än AUK...
Citera
2013-10-18, 18:33
Medlem
ballings avatar
Sådär, barettmarschen avklarad! Om ni har frågor så ställ gärna. Mina fötter brinner för tillfället, skönt att man är påväg på permis...
Citera
2013-10-18, 21:10
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Nu är det klart! Imorgon blir det RUK för min del!!!

Jävligt nervös, är det någon som har några tips att bjuda på.? Antar att utbildningen är påtagligt hårdare än AUK...

grattis!

fysiska sidan beror på hurudan den underofficerskola man kommer från var. psykiskt och kunskapsmässigt är det högre krav. ni är ju dubbelt sållade nu.

nu kan du ju ta som nästa mål att vinna svärdet!
(kursens primus får ett svärd)

det är ju bara några hundra konkurrenter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in