Citat:
Ursprungligen postat av
741216
Jag har en fråga till alla er som bor i Finland, jag är från Karelen (ryska sidan) men bor i Sverige, och har bott här hela mitt liv.
Har inget finsk medborgarskap, men vill gärna flytta till Finland och även göra beväringstjänst, känner att det är inte annat än rätt.
Har läst att det går att ansöka om medborgarskap i Finland om man har bott i Finland ett tag eller i ett annat nordiskt land i över 12 år eller något liknande.
Tar det lång tid att få medborgarskap och kommer jag skickas till Nylands Brigad automatiskt eftersom jag är svensktalande eller gäller det att ansöka om både tjänstgöring och placering till Nyland?
En nordisk medborgare ska ha bott 2 år i landet (Finland) för att kunna ansöka om medborgarskap. Normalt är det 5 år för andra medborgare, även EU-medborgare. Detta förutsätter alltså att man inte får medborgarskap via föräldrar.
(detta gäller för alla nordiska länder som har en motsvarande 2 års regel i sin lagstiftning. det baseras på ett nordiskt avtal).
Men enligt 27 § i medborgarskapslagen får man medborgarskap på anmälan om man adopterats efter att man fyllt 12 år åtminstone ena föräldern är finsk medborgare.
Att du från Sverige direkt skulle få medborgarskap lyckas inte utan familjeförbindelse (men där duger även adoptivförbindelse).
Citat:
Ursprungligen postat av
741216
Genom familjen går inte, jag är adopterad så kanske skulle kunna gräva fram några papper om det skulle underlätta men det är ungefär så långt det sträcker sig.
Oavsett så tänker jag ansöka om medborgarskap, jag hoppas mitt ursprung och min vistelse i ett nordiskt land och att jag kan flytande svenska underlättar.
Vistelsen i ett annat nordiskt land har bara att göra med ansökan för en 18-23 årig ansökande som kan räkna till godo en viss tids boende i ett annat nordiskt land, för en del av tiden före hen fyllt 15. (28§)
Citat:
Ursprungligen postat av
741216
Etnisk karelare.
Och jag har redan kollat på deras hemsida, det ska vara enklare om man har bott i ett nordiskt land i en lång tid.
Jag är 22 år gammal.
Kolla hellre lagen:
http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2003/20030359
Citat:
Ursprungligen postat av
741216
Tack för råden, nu är pappren som ska fyllas påväg hit till Sverige så nu kör jag!
På vilken grund ansöker du alltså om medborgarskap?