2017-03-28, 17:30
Medlem
741216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Jag vågar inte svara på hur lång tid det tar att få medborgarskap, men som du säger - är man tex från Sverige är det inte för svårt. Tipset jag kan ge är väl dock att fokusera på det civila först, vart du vill bo, jobba med vad osv. Blir lite bakvänt att flytta och söka medborgarskap bara för en egentligen ganska kort beväringstjänsts skull. Starta från ruta 1 så blir det säkert bra.
Tack för råden, nu är pappren som ska fyllas påväg hit till Sverige så nu kör jag!
Citera
2017-03-28, 17:32
Medlem
741216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Sluta snacka skit. Besök en svensk övning och kolla hur mycket HBTQ-jippo det är. Ja vissa reklamer är inte så bra men du kan ju inte vara seriös om du bedömmer hela försvaret efter några reklamfilmer.

Sry för "offtopic".
Genomgångarna där man får lära sig att acceptera alla kulturer och sexualiteter är dock rätt sura..
Citera
2017-03-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 741216
Genomgångarna där man får lära sig att acceptera alla kulturer och sexualiteter är dock rätt sura..
Var har du hört det där larvet? Hade kanske 2 timmar som handlade om värdegrunden, där det nämns i förbifarten. Det typ som i grundskolan, eller vilken arbetsplats som helst att man nämner det. I övrigt får du precis vilka åsikter du vill bara du nämner dem.
Citera
2017-03-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boatsman95
Var har du hört det där larvet? Hade kanske 2 timmar som handlade om värdegrunden, där det nämns i förbifarten. Det typ som i grundskolan, eller vilken arbetsplats som helst att man nämner det. I övrigt får du precis vilka åsikter du vill bara du nämner dem.
Jag har haft bra mycket mer än 2 timmar värdegrundsutbildning med flera repeteringsaktiviteter och jag jobbar inte inom försvaret. Så låter som att försvarsmakten beter sig som en normal, ansvarstagande, arbetsgivare.
Citera
2017-03-30, 14:16
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Jag har en fråga till alla er som bor i Finland, jag är från Karelen (ryska sidan) men bor i Sverige, och har bott här hela mitt liv.
Har inget finsk medborgarskap, men vill gärna flytta till Finland och även göra beväringstjänst, känner att det är inte annat än rätt.

Har läst att det går att ansöka om medborgarskap i Finland om man har bott i Finland ett tag eller i ett annat nordiskt land i över 12 år eller något liknande.

Tar det lång tid att få medborgarskap och kommer jag skickas till Nylands Brigad automatiskt eftersom jag är svensktalande eller gäller det att ansöka om både tjänstgöring och placering till Nyland?

En nordisk medborgare ska ha bott 2 år i landet (Finland) för att kunna ansöka om medborgarskap. Normalt är det 5 år för andra medborgare, även EU-medborgare. Detta förutsätter alltså att man inte får medborgarskap via föräldrar.

(detta gäller för alla nordiska länder som har en motsvarande 2 års regel i sin lagstiftning. det baseras på ett nordiskt avtal).

Men enligt 27 § i medborgarskapslagen får man medborgarskap på anmälan om man adopterats efter att man fyllt 12 år åtminstone ena föräldern är finsk medborgare.

Att du från Sverige direkt skulle få medborgarskap lyckas inte utan familjeförbindelse (men där duger även adoptivförbindelse).

Citat:
Genom familjen går inte, jag är adopterad så kanske skulle kunna gräva fram några papper om det skulle underlätta men det är ungefär så långt det sträcker sig.

Oavsett så tänker jag ansöka om medborgarskap, jag hoppas mitt ursprung och min vistelse i ett nordiskt land och att jag kan flytande svenska underlättar.

Vistelsen i ett annat nordiskt land har bara att göra med ansökan för en 18-23 årig ansökande som kan räkna till godo en viss tids boende i ett annat nordiskt land, för en del av tiden före hen fyllt 15. (28§)

Citat:
Etnisk karelare.

Och jag har redan kollat på deras hemsida, det ska vara enklare om man har bott i ett nordiskt land i en lång tid.

Jag är 22 år gammal.

Kolla hellre lagen: http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2003/20030359

Citat:
Tack för råden, nu är pappren som ska fyllas påväg hit till Sverige så nu kör jag!

På vilken grund ansöker du alltså om medborgarskap?
Senast redigerad av adam7 2017-03-30 kl. 14:19.
Citera
2017-03-30, 18:48
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
En nordisk medborgare ska ha bott 2 år i landet (Finland) för att kunna ansöka om medborgarskap. Normalt är det 5 år för andra medborgare, även EU-medborgare. Detta förutsätter alltså att man inte får medborgarskap via föräldrar.

(detta gäller för alla nordiska länder som har en motsvarande 2 års regel i sin lagstiftning. det baseras på ett nordiskt avtal).
Dock ska sägas att 2-års regeln i Danmark och Norge endast berättigar till ansökan. Och då krävs det ganska mycket för att den ska beviljas. Efter fem års bosättning så sker det dock ingen särskild prövning (sk anmälan).
Citera
2017-03-30, 21:21
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Dock ska sägas att 2-års regeln i Danmark och Norge endast berättigar till ansökan. Och då krävs det ganska mycket för att den ska beviljas. Efter fem års bosättning så sker det dock ingen särskild prövning (sk anmälan).
Samma femårsregel gällande medborgarskap på anmälan gäller såklart i Finland också, eftersom denna möjlighet ävn grundar sig på ett internordiskt avtal, men har inte hört att 2-årsregeln vore särskilt svår efter ansökan. Det betyder att om man formellt uppfyller kraven och inte har problem med lagen (t.o.m. böter i Finland försinkar beviljandet) ska man nog få ansökan beviljad. I vanliga utomnordiska fall kan behandlingen ta ett år. Jag vet inte om behandlingen är lika långsam för nordiska medborgare.

Vad är "ganska mycket" som krävs i Norge och Danmark?
Citera
2017-03-30, 21:38
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Samma femårsregel gällande medborgarskap på anmälan gäller såklart i Finland också, eftersom denna möjlighet ävn grundar sig på ett internordiskt avtal, men har inte hört att 2-årsregeln vore särskilt svår efter ansökan. Det betyder att om man formellt uppfyller kraven och inte har problem med lagen (t.o.m. böter i Finland försinkar beviljandet) ska man nog få ansökan beviljad. I vanliga utomnordiska fall kan behandlingen ta ett år. Jag vet inte om behandlingen är lika långsam för nordiska medborgare.

Vad är "ganska mycket" som krävs i Norge och Danmark?
Som jag förstått det så är Danmark hårdast när det gäller ansökan (två årsregeln). De kräver att man har fast arbete, bostad (hyreskontrakt i första hand eller bostadsrätt), inga problem med lagen och annan särskild anknytning (tex barn eller fru som är dansk).
Citera
2017-03-30, 22:06
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Som jag förstått det så är Danmark hårdast när det gäller ansökan (två årsregeln). De kräver att man har fast arbete, bostad (hyreskontrakt i första hand eller bostadsrätt), inga problem med lagen och annan särskild anknytning (tex barn eller fru som är dansk).
Här finns kraven på svenska. Under "Medborgarskap genom naturalisation"
http://www.norden.org/sv/hallaa-nord...-medborgarskap

Inget om "särskild anknytning". Jag gissar att "särskild anknytning" är mera en hörsägen eller en undanförklaring till bekanta om man fallerat på någon av de lagliga grunderna.

Skillnaden mellan Finland och Danmark är främs att ingen lojalitetsförpliktelse avges i Finland och att i Finland kan försörjningskravet även uppfyllas genom samhällets bidrag.

(Sidan har dock ett fel. Den säger
Citat:
Du ska kunna bevisa dina kunskaper i danska genom en av de godkända examina. (Svenska och norska medborgare kan visa prov på sina kunskaper i danska bland annat genom att uppvisa avgångsbetyg från en svensk- eller norskspråkig grundskola.)

Jag kollade faktiskt en gång danska lagtexten, och den säger att nordisk medborgare inte behöver göra provet om man visar avgångsbetyget från en svensk- eller norskspråkig grundskola. Då vi har svenskspråkiga grundskolor för (främst) svenskspråkiga i Finland, gäller de också oss som i Finland gått sin skola på svenska)

-------------

Nå, detta är nu ganska långt off topic, men bra att vi utreder grejor
Citera
2017-04-03, 22:30
Medlem
Chiefduskys avatar
https://www.youtube.com/watch?v=COs-CI6vWKk

Inser att det inte kommer vara exakt som på den här videon men man blir ju riktigt taggad
Citera
2017-04-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefdusky
https://www.youtube.com/watch?v=COs-CI6vWKk

Inser att det inte kommer vara exakt som på den här videon men man blir ju riktigt taggad

Det har säkert hunnit ändras en hel del, men serien Drakan från 2011 kanske är lite mer verklighetstrogen. Den hittas på yotube https://www.youtube.com/watch?v=pRX7AolJ9X0 (första avsnittet)
Citera
2017-04-04, 21:10
Medlem
Chiefduskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Det har säkert hunnit ändras en hel del, men serien Drakan från 2011 kanske är lite mer verklighetstrogen. Den hittas på yotube https://www.youtube.com/watch?v=pRX7AolJ9X0 (första avsnittet)

filmen är ju från 2016. Har sett några avsnitt av drakan men förstår inte ett piss vad dom säg. Talar flytande finska och svenska men har väldigt svårt att fatta nåt ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in