2017-03-25, 01:06
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 741216
Genom familjen går inte, jag är adopterad så kanske skulle kunna gräva fram några papper om det skulle underlätta men det är ungefär så långt det sträcker sig.

Oavsett så tänker jag ansöka om medborgarskap, jag hoppas mitt ursprung och min vistelse i ett nordiskt land och att jag kan flytande svenska underlättar.

Varför inte söka svensk GU om du är svensk medborgare och saknar finskt ursprung?
Citera
2017-03-25, 16:35
Medlem
741216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Varför inte söka svensk GU om du är svensk medborgare och saknar finskt ursprung?
Redan avklarat, är trött på Sverige och det svenska sättet. Särskilt hur militären har blivit ett HBTQ jippo, har du sett deras nya reklamer? "Du nya, du fria" jo tjena.
Citera
2017-03-25, 22:49
Medlem
Citat:
Redan avklarat, är trött på Sverige och det svenska sättet. Särskilt hur militären har blivit ett HBTQ jippo, har du sett deras nya reklamer? "Du nya, du fria" jo tjena.

Har du ens gjort militär tjänst i Sverige? Vad konkret är du så missnöjd över?

Har du testat att leva i ett land med betydligt mindre frihet än Sverige och jämfört?
Citera
2017-03-26, 06:07
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Jag har en fråga till alla er som bor i Finland, jag är från Karelen (ryska sidan) men bor i Sverige, och har bott här hela mitt liv.
Har inget finsk medborgarskap, men vill gärna flytta till Finland och även göra beväringstjänst, känner att det är inte annat än rätt.

Är du då etnisk karelare eller ryss? Inte för att jag vet om det gör någon egentlig skillnad, men rör det sig om det senare lär det ju inte göra saken enklare.

Förmodligen är det enda sättet att flytta till Finland som invandrare och sedan ansöka om medborgarskap på den vägen som alla andra utan direkt anknytning. Exakt hur det går till och hur lång tid det tar vet jag ej men det bör gå att finna information på finska motsvarigheten till migrationsverkets hemsida.

Hur gammal är du?
Citera
2017-03-26, 08:38
Bannlyst
En liten feministiskt fråga.. är det bara männen som blir inkallade till den finlänska värnplikten?
Citera
2017-03-26, 09:21
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediaprofilen
En liten feministiskt fråga.. är det bara männen som blir inkallade till den finlänska värnplikten?

Värnplikt är obligatorisk för män, ja. Tror omkring 85% fullgör den på iallafall något sätt. Kvinnor kan genomföra frivillig värnplikt och ur minnet så är det några hundratal som genomför den årligen. De första (två? fyra?) veckorna kan kvinnor dock hoppa av om de inte vill fullgöra tjänsten. Efter att denna tid passerats omfattas de av samma plikt och bestämmelser som männen, och avhoppen under perioden fram tills det sker brukar vara i sammanhanget rätt höga vad jag förstått.
Citera
2017-03-26, 09:46
Bannlyst
Tack för ett bra svar! I bland glömmer jag finländares fantastiska förmåga att med bilder måla upp en annan verkliget!

Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Värnplikt är obligatorisk för män, ja. Tror omkring 85% fullgör den på iallafall något sätt. Kvinnor kan genomföra frivillig värnplikt och ur minnet så är det några hundratal som genomför den årligen. De första (två? fyra?) veckorna kan kvinnor dock hoppa av om de inte vill fullgöra tjänsten. Efter att denna tid passerats omfattas de av samma plikt och bestämmelser som männen, och avhoppen under perioden fram tills det sker brukar vara i sammanhanget rätt höga vad jag förstått.
Senast redigerad av Mediaprofilen 2017-03-26 kl. 09:50.
Citera
2017-03-27, 00:43
Medlem
REALINs avatar
Citat:

Sluta snacka skit. Besök en svensk övning och kolla hur mycket HBTQ-jippo det är. Ja vissa reklamer är inte så bra men du kan ju inte vara seriös om du bedömmer hela försvaret efter några reklamfilmer.

Sry för "offtopic".
Citera
2017-03-27, 08:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Har du ens gjort militär tjänst i Sverige? Vad konkret är du så missnöjd över?

Har du testat att leva i ett land med betydligt mindre frihet än Sverige och jämfört?

Finns inte mycket frihet. Här i Sverige ligger man lågt med sina åsikter. Det är bara fienden som opinionsbildar. Ligger lågt. Då går det an men utan att samhällsutvecklingen går mot det bättre.

Främst självcensuren, av bra anledningar, är förhärskande i PK-Sverige.
Citera
2017-03-27, 15:48
Medlem
741216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Är du då etnisk karelare eller ryss? Inte för att jag vet om det gör någon egentlig skillnad, men rör det sig om det senare lär det ju inte göra saken enklare.

Förmodligen är det enda sättet att flytta till Finland som invandrare och sedan ansöka om medborgarskap på den vägen som alla andra utan direkt anknytning. Exakt hur det går till och hur lång tid det tar vet jag ej men det bör gå att finna information på finska motsvarigheten till migrationsverkets hemsida.

Hur gammal är du?
Etnisk karelare.

Och jag har redan kollat på deras hemsida, det ska vara enklare om man har bott i ett nordiskt land i en lång tid.

Jag är 22 år gammal.
Citera
2017-03-27, 15:57
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Etnisk karelare.

Och jag har redan kollat på deras hemsida, det ska vara enklare om man har bott i ett nordiskt land i en lång tid.

Jag är 22 år gammal.

Jag vågar inte svara på hur lång tid det tar att få medborgarskap, men som du säger - är man tex från Sverige är det inte för svårt. Tipset jag kan ge är väl dock att fokusera på det civila först, vart du vill bo, jobba med vad osv. Blir lite bakvänt att flytta och söka medborgarskap bara för en egentligen ganska kort beväringstjänsts skull. Starta från ruta 1 så blir det säkert bra.
Citera
2017-03-27, 16:01
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Finns inte mycket frihet. Här i Sverige ligger man lågt med sina åsikter. Det är bara fienden som opinionsbildar. Ligger lågt. Då går det an men utan att samhällsutvecklingen går mot det bättre.

Främst självcensuren, av bra anledningar, är förhärskande i PK-Sverige.

Ja vi vet att du tror att Sverige är ungefär som Vitryssland fast sjukt mycket värre och med storläppade jättekukade knullniggers som lurar bakom varje hörn för att ta din blomma.

Starta en egen tråd om det har sådan sexuell betydelse att få skriva om det. Säkert fattas det dig inget medhåll bara du lyckas placera den i rätt forumsdel och typ inte hobby/modellbygge eller det antika greklands djupare statsskick och analyser kring hierarkin i det.
Senast redigerad av Sinkomies 2017-03-27 kl. 16:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in