2013-03-16, 12:48
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsTheScenario
Skrev ju att jag inte ville göra civiltjänst heller hahah
"Grejen är den nu att jag vill inte göra lumpen pågrund av mina åsikter kring vapen,krig och militären."
Okej, jag köper det även om jag samtidigt anser det vara själviskt patrask. Tänk igenom vad andra har gjort före dig under de närmaste krigen Finland funnit sig tvunget att deltaga i. Att fullfölja sin värnplikt är just en plikt. En plikt man har både gentemot tidigare såväl som kommande generationer. Att ditt liv idag ser ut just som det gör är tack vare tidigare generationers uppoffringar, både de som arbetat på åkern och dem som faktiskt spillt sitt blod vid fronten. Du är skamligt otacksam mot dem om du inte genomför värnplikt.
Har du åsikter kring vapen, krig och militär som du säger kan du ju försöka förändra de tre som det ser ut idag genom förslagsvis en politisk karriär, men tillsvidare är faktiskt värnplikten en plikt som också omfattar dig.
"Och vill inte göra civiltjänst heller."
Här motiverar du dig inte särskilt väl. Du låter som en tjurig treåring som helt enkelt bara bestämt sig för att du inte vill. Inombords försöker du på något sätt sedan rättfärdiga det hela med någon illa uppfunnen djupare mening, men jag upplever det i själva verket som att du egentligen mest bara är lat, rädd eller helt sonika fjantig.
Vill du verkligen inte delta i det väpnade försvaret av Finland är just Civiltjänsten den chans du har, och det är inte bara en uppoffring. Du lär känna nya kontakter och har du tur kanske du kan få en eller flera utbildningar - helt gratis. Oavsett hur kommer du säkerligen med lite engagemang från din sida ta in lärdomar som du flera gånger fortsatt i livet kommer kunna ha nytta av. Och sedan, i händelse av krig eller annan kris i framtiden så har du fortfarande en möjlighet att gott delta i det kollektiva försvaret och upprätthållandet av fosterlandets och folkets fortsatta självständighet och oberoende. Vad finns det för någonting negativt med detta? Ingenting alls faktiskt.
Som sagt, Civiltjänsten är det alternativ du har, och det är ett bra alternativ, såväl för sinne, kropp och nation.
Annars kan du ju alltid grina på migrationsverket här och söka politisk asyl eller nåt. Men då är du en jävla fjolla.