2011-05-13, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Reglerna är desamma som de alltid har varit vad gäller uppbåd. Utomlands bosatta kan, men behöver inte, åka på uppbåd (mönstring på rikssvenska). Man kan lika gärna skicka in läkarintyg istället.
Så säger reglerna, men efter vad jag läst så har flera av oss fått olika direktiv.
Citera
2011-05-14, 23:56
Medlem
Samma här fick göra läkargranskning i sverige och skicka in, inget uppbåd behövdes.

Första dagen fick vi gå till amfibieskolan och de ropade upp namn och vilket kompani man var placerat på.
Citera
2011-07-04, 13:50
Medlem
goin-xxxls avatar
skulle nån kunna ge mej en lista på ett ungefär vad man bör ta med sej, 11/02
Citera
2011-07-04, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl

Jag skulle också vilja veta, rycker in i finska lumpen den 17 juli!

Tänkte kolla med er också, under "Hälso/läkartestet", kollar dem urin/blod prov lr något, skulle jättegärna vilja veta då jag rökt ett x antal månader i streck nästan och vill veta om dom kommer kolla detta .
Citera
2011-07-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakiri
Jag skulle också vilja veta, rycker in i finska lumpen den 17 juli!

Tänkte kolla med er också, under "Hälso/läkartestet", kollar dem urin/blod prov lr något, skulle jättegärna vilja veta då jag rökt ett x antal månader i streck nästan och vill veta om dom kommer kolla detta .

Du kommer få pissa i en burk, men vet inte om dom kollar droger då. Inte alls omfattande: du pissar i en burk och sen sätter dom en pinne i och avläser värdet... kan det vara att dom kollar mineraler/ph/näringsämnen?

Ni hittar flera svar tidigare i tråden angående vad ni skall ha med er, samma fråga kommer varje kontingent
Citera
2011-07-05, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ragvalds
Du kommer få pissa i en burk, men vet inte om dom kollar droger då. Inte alls omfattande: du pissar i en burk och sen sätter dom en pinne i och avläser värdet... kan det vara att dom kollar mineraler/ph/näringsämnen?

Ni hittar flera svar tidigare i tråden angående vad ni skall ha med er, samma fråga kommer varje kontingent

okej, är det någon som är lite mera säker på detta?

Jag rycker in 11 Juli i (Vekaranjärvi Karjalan Prikaati). Är det någon som har erfarenheter därifrån och kanske vet vad man ska försöka komma in på för kompani?

Och, bästa rutten för att ta sig till Kouvola så man kommer till området? är det helsingfors eller åbo?

Tack för svar
Citera
2011-07-05, 23:51
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
okej, är det någon som är lite mera säker på detta?

Jag rycker in 11 Juli i (Vekaranjärvi Karjalan Prikaati). Är det någon som har erfarenheter därifrån och kanske vet vad man ska försöka komma in på för kompani?

Och, bästa rutten för att ta sig till Kouvola så man kommer till området? är det helsingfors eller åbo?

Tack för svar

Karjalan Prikaati är en av de största (om inte den största) brigaderna i Finland, så det finns rätt många placeringar du kan få. Dock lär du inte hamna på 3:e pansarvärnskompaniets spaningsavdelning om du inte sökt dit specifikt eftersom den är ganska eftertraktad. Annars ganska mycket folk från huvudstadsområdet som tjänstgör där och troligen kommer utrustningen vara bland de bättre i Finland då det även är en av de tre beredskapsbrigaderna. Bäst tar du dig dit från Helsingfors.
Citera
2011-07-06, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Karjalan Prikaati är en av de största (om inte den största) brigaderna i Finland, så det finns rätt många placeringar du kan få. Dock lär du inte hamna på 3:e pansarvärnskompaniets spaningsavdelning om du inte sökt dit specifikt eftersom den är ganska eftertraktad. Annars ganska mycket folk från huvudstadsområdet som tjänstgör där och troligen kommer utrustningen vara bland de bättre i Finland då det även är en av de tre beredskapsbrigaderna. Bäst tar du dig dit från Helsingfors.

oj oj, ny information för mig. tack så mycket

Jasså, jaa verkar inte vara många från sverige som ska tjänstgöra där, blev väl kallad dig pga att pappa gick i vekaranjärvi . Hoppas jag får en trevlig tid där, im a nervous little kid here XD
Citera
2011-07-06, 10:03
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
oj oj, ny information för mig. tack så mycket

Jasså, jaa verkar inte vara många från sverige som ska tjänstgöra där, blev väl kallad dig pga att pappa gick i vekaranjärvi . Hoppas jag får en trevlig tid där, im a nervous little kid here XD

Blev kallad till maasotakoulu i Lappeenranta vilket ligger där eller i närheten?
Fick det bytt till Nylands Brigad istället.
Citera
2011-07-06, 10:14
Bannlyst
Citat:
Blev kallad till maasotakoulu i Lappeenranta vilket ligger där eller i närheten?
Fick det bytt till Nylands Brigad istället.

Av allt som man hört, så har jag faktiskt ingen lust att byta till Nylands Brigad. Jag kommer nog att stormtrivas i "Karjalan Prikaati" ;P.. Som sagt innan, är ju faktiskt en av beredskapsbrigaderna
Citera
2011-07-07, 00:08
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Av allt som man hört, så har jag faktiskt ingen lust att byta till Nylands Brigad. Jag kommer nog att stormtrivas i "Karjalan Prikaati" ;P.. Som sagt innan, är ju faktiskt en av beredskapsbrigaderna
Vad har du hört då?
Citera
2011-07-07, 16:31
Medlem
Citat:

*Egna joggingskor och strumpor. Arméns/marinens joggingskor lämnar en del att önska..
*Vandringsstrumpor t.ex. woolpower-liners och överdragsstrumpor att ha över de första. Man får strumpor och alla andra kläder med men de går inte att jämföra med ett bra set av "dubbla sockor" för t.ex. fjällvandring. Dina fötter kommer att tacka dig för välspenderade pengar när alla andra går och haltar av skavsår...
*Ett "tekniskt underställ" av modell bättre, även om du får kläder från militären så är det inte helt fel att ha bra grejer som man vet fungerar (läs: transporterar bort svett från kroppen). Allt som kan döljas under uniformen är tillåtet.
*Kniv
*Multitool
*Ficklampa
*Tändare
*Armbandsklocka modell vattentät Casio g-chock eller liknande med möjlighet att ställa in larmtid.

överkurs:
* snus, massor av svensktalande finländare snusar och de betalar bra för snus som inte kan köpas lagligt i Finland. Detta gäller även en del befäl, viss försiktighet rekommenderas dock för denna verksamhet.
* cigaretter, visst finns det cigg i Finland men inte till taxfreepris och definitivt inte ute i fält och inne i "stugan"
* allmänt gott som godis, kex, tonfisk på burk o.s.v. maten i fält är sisådär... och hungern kan slå in även mitt under en vecka på kasernen med förbud för "kvällspermissioner" så man inte kan åka in till staden eller gå till korvkiosken. Då är ditt eget lilla förråd väldigt populärt även bland andra beväringar.

Som beväring i Finland med bostadsort utomlands så har man även rätt att förvara civila kläder som jeans, skjorta, jacka o.s.v. i stugan, något som de andra inte får göra. Detta skall göras i ett såkallat civilskåp, som man också kan fylla med diverse godsaker (se ovan )

En gång kustjägare, alltid kustjägare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in