2013-02-20, 16:59
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Tänker du på den korta jäveln som betedde sig som en minipitbull? Jo, han var Kustrobot och ATU.
Man fick ett gott skratt när han frågade.
M: vad ska man tänka på?
rekryt duktig: att utnyttja objekt i terrängen
M: objekt?! objekt?!!!! fittan de här är ett objekt !!! det där är ett objekt!!(såg tokig ut och sparkade sönder flugsvampar) jag åt såna här till frukost imorse!!!

Citat:
Ursprungligen postat av kessan
Vi fick bara sova under första natten under Strö1, och det blev kanske totalt 1-2 timmar. Sen vart det ös från tisdag till torsdag. Även om vi bara sov kanske 1-2 timmar under hela lägret var det klart bästa lägret jag upplevde under mitt år där. Good ol'times. Saknar lite.

Noterar att detta var ju bara ungefär ett år sedan.

Tjena mannen! Du kanske också minns det jag beskrev där uppe, kul att höra dej när man kikar in här.. har du anpassat dej till det trista civila eller vill du hänga med till Paris kanske??
Citera
2013-02-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Var inne 2/11, har nu hajoilerat på livet i det civila och det lutar emot FFL, vill dock kolla vilka möjligheter det finns för utbildning i Finland för mej nu, när man endast gjort manskaps utbildningen?
Är ännu helfinsk medborgare.

Tyvärr finns ingen möjlighet till karriär i Finska försvarsmakten om man en gång utfört beväringstjänst som endast manskap.

Om du nu inte funderat på civilt arbete.
Citera
2013-02-21, 22:04
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Var inne 2/11, har nu hajoilerat på livet i det civila och det lutar emot FFL, vill dock kolla vilka möjligheter det finns för utbildning i Finland för mej nu, när man endast gjort manskaps utbildningen?
Är ännu helfinsk medborgare.

Kort svar: Ja, men det är svårt.

Längre svar: Det är möjligt att få ett jobb som underofficerare i Försvarsmakten fast du bara gjort tjänst som manskap. Känner personligen tre stycken som gått "Jälki-AUK" efter att de först fick jobb som Sotilasammattihenkilö. Gemensamt för dessa tre herrar var att de hade civila kompetenser som Försvarsmakten ville ha. Om du inte har någon kompetens för tillfället som söks i www.valtiolle.fi lär det bli svårt.
Citera
2013-02-24, 12:45
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Tyvärr finns ingen möjlighet till karriär i Finska försvarsmakten om man en gång utfört beväringstjänst som endast manskap.

Om du nu inte funderat på civilt arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Kort svar: Ja, men det är svårt.

Längre svar: Det är möjligt att få ett jobb som underofficerare i Försvarsmakten fast du bara gjort tjänst som manskap. Känner personligen tre stycken som gått "Jälki-AUK" efter att de först fick jobb som Sotilasammattihenkilö. Gemensamt för dessa tre herrar var att de hade civila kompetenser som Försvarsmakten ville ha. Om du inte har någon kompetens för tillfället som söks i www.valtiolle.fi lär det bli svårt.
Blir att slipa på Franskan då.
Citera
2013-03-10, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samnite
Om man händelsevis skulle vilja tjänstgöra i Finland, vad är det mer än Finska språket man behöver ha i bagaget för att klara sig? Medborgarskap antar jag, något mer?

Språkmässigt så klarar man ju sig utan finska om man tjänstgör i Nydala men för någon som har ett prestige-komplex såsom jag själv vill kanske tjänstgöra i Gardesjägarregementet. Är det här ens en möjlighet eller bara en fantasi?

Gardesjägarregementet är en stor vits ser ut som en dagis för gröna män. När man jämför med NylBr så är inre ordningen skit, disciplinen är skit, beväringarnas motivation är skit. Enkelt: allt är bara skit äckligt. Jag tjänstgjorde i Dragsvik kont 1/11 och har bott här i Sandhamn sedan September 2012. Allt man ser här i regementet ger behov att spy

Det är bäst för dig att tjänstgöra i Dragsvik, eftersom där behöver du inga finskakunskaper. Kan vara svårt att släppa in till chefutbildningen annanstans. Förresten, har du en möjlighet till finsk medborgarskap?
Citera
2013-03-14, 19:08
Medlem
Alright så jag har några frågor. Det är nämnligen så att jag har bott här i Finland nu i ett halvår eller om inte lite mer, innan dess bodde jag flera år i Sverige, ända sen jag var liten 5-6 år. Och är nu idag 21. Så fort jag hade registrerat mig att jag bor i Finland så var självklart försvarsmakten upp i ens röv och vill att man ska komma på besök hos dom efter sommaren, runt augusti/september nångång har jag för mig. Grejen är den nu att jag vill inte göra lumpen pågrund av mina åsikter kring vapen,krig och militären. Och vill inte göra civiltjänst heller. Vill helt enkelt inte ha nånting med försvarsmakten överhuvudtaget att göra. Är både finsk och svensk medborgare.. Så nu är det några frågor som dykt upp i huvudet. Jag har hört att om man totalvägrar så finns det 2 utvägar, antingen sätts man på en öppen anstalt i ett halvår, eller så får man ha en elektronisk fotboja 24/7 i ett halvår. Har hört berättelser om hur folk har försökt att avbryta sitt finska medborgarskap men blivit nekad pågrund av att dom har blivit uppkallade till försvarsmakten. Så vad ska jag ta mig till? Är det någon som har koll på det här hela? Känns ju så jävla tråkigt att slänga bort ett halvår av sitt liv inne på en anstalt pågrund av ens åsikter. Känns kul att bli behandlad på det här sättet i ett sånt modernt och utvecklat land och samhälle ändå som Finland. Verkar inte som att det räcker med att man jobbar och betalar skatt för det här samhället. Och jag orkar inte med nå patriotiska kommentarer och förklaringar till varför jag borde gå med, utan det här handlar om nu vad jag ska ta mig till för att på bästa möjliga sätt undvika hela denna scenario. Tack.
Citera
2013-03-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsTheScenario
Alright så jag har några frågor. Det är nämnligen så att jag har bott här i Finland nu i ett halvår eller om inte lite mer, innan dess bodde jag flera år i Sverige, ända sen jag var liten 5-6 år. Och är nu idag 21. Så fort jag hade registrerat mig att jag bor i Finland så var självklart försvarsmakten upp i ens röv och vill att man ska komma på besök hos dom efter sommaren, runt augusti/september nångång har jag för mig. Grejen är den nu att jag vill inte göra lumpen pågrund av mina åsikter kring vapen,krig och militären. Och vill inte göra civiltjänst heller. Vill helt enkelt inte ha nånting med försvarsmakten överhuvudtaget att göra. Är både finsk och svensk medborgare.. Så nu är det några frågor som dykt upp i huvudet. Jag har hört att om man totalvägrar så finns det 2 utvägar, antingen sätts man på en öppen anstalt i ett halvår, eller så får man ha en elektronisk fotboja 24/7 i ett halvår. Har hört berättelser om hur folk har försökt att avbryta sitt finska medborgarskap men blivit nekad pågrund av att dom har blivit uppkallade till försvarsmakten. Så vad ska jag ta mig till? Är det någon som har koll på det här hela? Känns ju så jävla tråkigt att slänga bort ett halvår av sitt liv inne på en anstalt pågrund av ens åsikter. Känns kul att bli behandlad på det här sättet i ett sånt modernt och utvecklat land och samhälle ändå som Finland. Verkar inte som att det räcker med att man jobbar och betalar skatt för det här samhället. Och jag orkar inte med nå patriotiska kommentarer och förklaringar till varför jag borde gå med, utan det här handlar om nu vad jag ska ta mig till för att på bästa möjliga sätt undvika hela denna scenario. Tack.

Sök civiltjänst!
Citera
2013-03-15, 20:09
Medlem
rayprices avatar
Hej! Jag funderar på att göra lumpen i Finland trots att jag inte måste eftersom att jag är ålänning. Orsaken till att jag funderar på att göra lumpen är att jag vill bli sjöbevakare (trots att dom inte ska anställa nån ny på Åland på 5 år tror jag det var (på grund av inbesparingar) men det är fortfarande mitt mål att bli sjöbevakare)

För det första, borde jag göra lumpen, tjänar jag på det?

Om jag gör den, vad ska jag då inrikta mig på, spelar det nån roll om det blir t.ex. kustjägare eller båtförare? Helst vill jag ju inte va där längre än jag måste (180 dagar?) och båtförarutbildningen är på nästan ett år så om jag ska välja den så måste jag ju få nån fördel av den. Är den mindre krävande till exempel?
Citera
2013-03-15, 20:18
Medlem
Schizofrenens avatar
Ska in nu till sommaren. Vill någon klargöra vad som sker när man kommer dit?

Jag vill helst in som kustjägare eller granatkastare, ligger det längre norrut i Finland eller är allt stationerat nära Helsingfors?
Citera
2013-03-15, 20:52
Medlem
Fick i vintras hem papper om att jag ska befinna mig i Keuruun prikaatti till hösten, någon som har erfarenheter av det? Hur är det med internet / mobiltelefoner osv? Hur ofta får man åka hem?
Citera
2013-03-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av free-cigarill
Fick i vintras hem papper om att jag ska befinna mig i Keuruun prikaatti till hösten, någon som har erfarenheter av det? Hur är det med internet / mobiltelefoner osv? Hur ofta får man åka hem?

Under min tid reste jag på ett halvår hem en gång. De flesta åkte hem 0-2 gånger under en halvårsperiod vi hade möjlighet att åka hem nästan varje helg om det inte var något obligatoriskt Räkna med att du kommer åka ungefär 1 gång per halvår
Citera
2013-03-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Sök civiltjänst!

Skrev ju att jag inte ville göra civiltjänst heller hahah
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto