2012-10-23, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Nu gissar jag bara, men skapparna har ju sina kurser/utbildningar de kan gå med. Är inte omöjligt att de kan försvinna mellan några månader till några år åt gången, för att sedan återkomma. Duncker är ju ganska ung, så inte omöjligt att så är fallet.

Jag har hört att han ska bli premiärlöjtnant.
Citera
2012-10-23, 09:15
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Jag har hört att han ska bli premiärlöjtnant.

Ja se där, då är det säkert någon form av kurs eller annan slags kriterie som måste uppfyllas såhär i fredstid.

I övrigt vill jag tillägga, lite i min erfarenhet, mycket av det där kukmäteriet med att KJK minsann är hårdare än Kustrobot, fast det egentligen är tvärtom, osv - beror ju naturligtvis på vilken utbildare man råkar få. Visst att det kanske står i någon pärm någonstans att kompani 1 ska uppfylla somliga krav och kompani 2 har andra, men fortfarande är det ändå den eller de som håller i tyglarna som sätter sin, låt oss kalla det "personliga prägel" som verksamheten.

Vet då jag låg inne att Löjtnant Mellin (visst hette han så?) på KRbL var en ettrig jävla iller som kanske inte lät någon soldat ligga och vila i onödan. Samtidigt hade KJL PremLtn T som chef. Detta kom att resultera i en annan "belöningslänk" för KJL. Hade utbildarplatserna switchat hade det å andra sidan varit KRbL som suttit i pisset.
Citera
2012-10-23, 14:34
Medlem
KSEs avatar
Vem är enhetschef på KJK nuförtiden ?
Citera
2012-10-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSE
Vem är enhetschef på KJK nuförtiden ?

Vore en sorg om det är någon annan än KaptLtn Lau***
Citera
2012-10-23, 19:20
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Vore en sorg om det är någon annan än KaptLtn Lau***

Just fan, det framkom ju även i Drakan
Citera
2012-10-23, 22:20
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Jag har inget mindrevärdeskomplex, jag är ju bättre

Det där lät inte så övertygande måste jag säga

Citat:
Ja se där, då är det säkert någon form av kurs eller annan slags kriterie som måste uppfyllas såhär i fredstid.

I övrigt vill jag tillägga, lite i min erfarenhet, mycket av det där kukmäteriet med att KJK minsann är hårdare än Kustrobot, fast det egentligen är tvärtom, osv - beror ju naturligtvis på vilken utbildare man råkar få. Visst att det kanske står i någon pärm någonstans att kompani 1 ska uppfylla somliga krav och kompani 2 har andra, men fortfarande är det ändå den eller de som håller i tyglarna som sätter sin, låt oss kalla det "personliga prägel" som verksamheten.

Vet då jag låg inne att Löjtnant Mellin (visst hette han så?) på KRbL var en ettrig jävla iller som kanske inte lät någon soldat ligga och vila i onödan. Samtidigt hade KJL PremLtn T som chef. Detta kom att resultera i en annan "belöningslänk" för KJL. Hade utbildarplatserna switchat hade det å andra sidan varit KRbL som suttit i pisset

Ja givetvis är det så bäste Sinkomies men nu pratade vi om soldatmaterialet på de olika linjerna. Skulle inte hävda att det var en tillfällighet att KJL hade för vana att dominera på barettmarschen, skolans snabbmarsch, börjes krona och att linjen snittade runt 3000 på coopertestet kring de kontingenter jag minns utan att det troligen handlade om att det var den linjen som hade flest motiverade elever eftersom det var den populäraste linjen.

Som jag tidigare nämnde har jag inga problem att förstå varför KrbL har ganska bra soldatmaterial med tanke på att så många från 1KK blir milpol. Om KJK på samma sätt kunde välja ut 10 personer till KJL och resten till något annat så skulle antagligen KJL ha fantastiskt bra soldater. Jag är därför väldigt mycket för ett system där alla efter grundutbildningen fritt för söka till alla tjänster, på så sätt skulle ett bättre urval ske och vem vet, kanske skulle det även resultera i fler motiverade beväringar..
Senast redigerad av TomEMT 2012-10-23 kl. 22:23.
Citera
2012-10-24, 13:53
Medlem
Ni vet inte ens vad jobbigt är gossar små.
När ni har sprungit/stridit i 5 dygn utan sömn och somnar stående av ren utmattning så kan ni komma tillbaka i "kukmätartävlingen" om hårdast utbildning.

/Oldschool
Citera
2012-10-25, 00:23
Medlem
Citat:
Vet då jag låg inne att Löjtnant Mellin (visst hette han så?) på KRbL var en ettrig jävla iller som kanske inte lät någon soldat ligga och vila i onödan. Samtidigt hade KJL PremLtn T som chef. Detta kom att resultera i en annan "belöningslänk" för KJL. Hade utbildarplatserna switchat hade det å andra sidan varit KRbL som suttit i pisset.

Tänker du på den korta jäveln som betedde sig som en minipitbull? Jo, han var Kustrobot och ATU.
Citera
2012-10-26, 00:34
Medlem
kessans avatar
Citat:
Jag vet nu inte om KRbL har det särskilt jobbigt heller. Det verkar vara lugnt överallt. Kjl gick ju Börjes Krona, vilket gör att dem har gjort något värre än resten, men många av dem sov t.ex. 8 h på STRÖ1.

Vi fick bara sova under första natten under Strö1, och det blev kanske totalt 1-2 timmar. Sen vart det ös från tisdag till torsdag. Även om vi bara sov kanske 1-2 timmar under hela lägret var det klart bästa lägret jag upplevde under mitt år där. Good ol'times. Saknar lite.

Noterar att detta var ju bara ungefär ett år sedan.
Citera
2012-10-26, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Det där lät inte så övertygande måste jag säga

Ja givetvis är det så bäste Sinkomies men nu pratade vi om soldatmaterialet på de olika linjerna. Skulle inte hävda att det var en tillfällighet att KJL hade för vana att dominera på barettmarschen, skolans snabbmarsch, börjes krona och att linjen snittade runt 3000 på coopertestet kring de kontingenter jag minns utan att det troligen handlade om att det var den linjen som hade flest motiverade elever eftersom det var den populäraste linjen.

Som jag tidigare nämnde har jag inga problem att förstå varför KrbL har ganska bra soldatmaterial med tanke på att så många från 1KK blir milpol. Om KJK på samma sätt kunde välja ut 10 personer till KJL och resten till något annat så skulle antagligen KJL ha fantastiskt bra soldater. Jag är därför väldigt mycket för ett system där alla efter grundutbildningen fritt för söka till alla tjänster, på så sätt skulle ett bättre urval ske och vem vet, kanske skulle det även resultera i fler motiverade beväringar..

KrbL-folket är i bättre skick än vad KJL är i år. Det säger jag som en neutral åskådare, då jag tyvärr inte ligger på någon av linjerna.

Jag har bara konstaterat att den bild jag hade av dem tyngsta linjerna inte stämmer, det finns personer av alla olika slags former på alla linjer, och det verkar som att dem flesta verkar klara saker och ting helt bra. Det kan vara unikt för i år, vad vet jag? Vad jag vill komma till är att man inte behöver vara en övermänniska för att klara sig någonstans här(numera?)!

Men, men. Någon här som vet vad ATU har för sig vardagligen? Jag vill veta allt! Mycket skogsdäga? Vad är det för slags övningar?

Lite allmän info är att det i övrigt är relativt hög fysisk kondition på skolan nu. Skolans snitt-cooper var 294x meter.

Kom från Syndalen idag, snöigt och kallt
Citera
2012-10-26, 21:06
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
KrbL-folket är i bättre skick än vad KJL är i år. Det säger jag som en neutral åskådare, då jag tyvärr inte ligger på någon av linjerna.

Jag har bara konstaterat att den bild jag hade av dem tyngsta linjerna inte stämmer, det finns personer av alla olika slags former på alla linjer, och det verkar som att dem flesta verkar klara saker och ting helt bra. Det kan vara unikt för i år, vad vet jag? Vad jag vill komma till är att man inte behöver vara en övermänniska för att klara sig någonstans här(numera?)!

Men, men. Någon här som vet vad ATU har för sig vardagligen? Jag vill veta allt! Mycket skogsdäga? Vad är det för slags övningar?

Lite allmän info är att det i övrigt är relativt hög fysisk kondition på skolan nu. Skolans snitt-cooper var 294x meter.

Kom från Syndalen idag, snöigt och kallt

Hehe, någon övermänniska har man verkligen inte behövt vara tidigare heller Skolans snitt på cooper är nog garanterat högre idag än vad den var när jag låg inne om dina uppgifter stämmer. Och misströsta inte ännu för att du är på eldledningslinjen, du kanske kan hamna som vicegruppchef i en spaningsgrupp, vilket är en ganska tung uppgift.

Gick ju ATU för ganska många år sedan men då var det ganska mycket tid som tillbringades i skogen men även mycket teoretisk utbildning. Den stora behållningen var väl att få skjuta med många typer av vapen och annat intressant som man inte fått möjlighet att göra annars. Så var det då, kanske är lite annorlunda nu men knappast några större förändringar.
Citera
2012-10-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Hehe, någon övermänniska har man verkligen inte behövt vara tidigare heller Skolans snitt på cooper är nog garanterat högre idag än vad den var när jag låg inne om dina uppgifter stämmer. Och misströsta inte ännu för att du är på eldledningslinjen, du kanske kan hamna som vicegruppchef i en spaningsgrupp, vilket är en ganska tung uppgift.

Gick ju ATU för ganska många år sedan men då var det ganska mycket tid som tillbringades i skogen men även mycket teoretisk utbildning. Den stora behållningen var väl att få skjuta med många typer av vapen och annat intressant som man inte fått möjlighet att göra annars. Så var det då, kanske är lite annorlunda nu men knappast några större förändringar.

Jag kommer inte att bli placerad på KjK då jag har en plats på atu! RUK-tåget har redan gått det också!

Hur fysiskt är det? En skillnad från tidigare är ju att det är en kustrobot-pluton den här gången, jag har dock ingen aning hur det inverkar på utbildningen.

Jag ser mycket fram emot det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in