2012-04-13, 15:18
Medlem
Ok, frågan har säkert ställts förut, så jag ber om ursäkt.
Jag skulle vilja ta med mig min bil över viken, så läser jag att man inte kan ha den därborta över 6 månader.. aja, jag tar vad jag får.
Stod även om att man måste ha trafikförsäkring som är giltig i Finland.....
Kan man ens säkert parkera sin bil(med allt snus!) under 1 år på brigaden?

Det skulle vara riktigt löjligt om man inte får rättigeheten att ha sin egen bil på plats...
Citera
2012-04-16, 15:26
Medlem
Fick besked idag om att jag rycker in nu i juli! Några andra som fått samma besked? Dra ett PM i så fall, skulle va kul att veta!
Citera
2012-04-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Jag skulle vilja ta med mig min bil över viken, så läser jag att man inte kan ha den därborta över 6 månader.. aja, jag tar vad jag får.

Det skulle vara riktigt löjligt om man inte får rättigeheten att ha sin egen bil på plats...

Bara parkera på beväringarnas parkeringsplats, Milpol patrullerar ibland men ha inge värde där då tattare gör inbrott då och då.
Citera
2012-04-16, 21:40
Medlem
Citat:

Det finns ingen rättighet att äga eller bruka en bil. Så nu vet du det.
Dessutom har finska beväringar inga rättigheter. Alls.

Vad gäller försäkringen så brukar de flesta svenska bilförsäkringar gälla i utlandet, kolla med ditt bolag. Vad gäller sexmånadersregeln så är det nästan omöjligt att kolla när du körde dit med den. I annat fall så är det ju bara att du tar med den när du och på permission hem till Sverige. Det räcker med att du gör det två gånger om du är där hela 362 så det lär ju knappast bli så svårt.
Sen är det väl bara att låta bli att krocka eller torska i kontroll. Gör du det är det ju som sagt apsvårt att kolla när du tog över bilen.
-"Den här? Jag var hemma förra helgen och tog med den då..."
Citera
2012-04-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Det finns ingen rättighet att äga eller bruka en bil. Så nu vet du det.
Dessutom har finska beväringar inga rättigheter. Alls.

Vad gäller försäkringen så brukar de flesta svenska bilförsäkringar gälla i utlandet, kolla med ditt bolag. Vad gäller sexmånadersregeln så är det nästan omöjligt att kolla när du körde dit med den. I annat fall så är det ju bara att du tar med den när du och på permission hem till Sverige. Det räcker med att du gör det två gånger om du är där hela 362 så det lär ju knappast bli så svårt.
Sen är det väl bara att låta bli att krocka eller torska i kontroll. Gör du det är det ju som sagt apsvårt att kolla när du tog över bilen.
-"Den här? Jag var hemma förra helgen och tog med den då..."

Ajja, men jag tänkte mest på att då jag inte är ledig, är jag ju bara svensk på besök i Finland, då borde jag få ha min bil

De tar väl registreringnummer då man för med sig bilen på färjan? Hehe, man kan ju säga att man körde den genom Norrland!
/W
Citera
2012-04-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Bara parkera på beväringarnas parkeringsplats, Milpol patrullerar ibland men ha inge värde där då tattare gör inbrott då och då.

Vart ska jag förvara allt snus då? Kanske är bättre att vänta med det, och ta det andra omgången istället...
Citera
2012-04-17, 22:19
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Vart ska jag förvara allt snus då? Kanske är bättre att vänta med det, och ta det andra omgången istället...
Ta det där med 6 mån på allvar. I värsta fall får du betala finsk bilskatt på bilen om du blir fast för att överskrida tiden.

Som tidigare noterats, avbryts tiden om du tar bilen till Sverige, fast bara för ett veckoslut. Så börjar en ny 6 månaders period. Andra alternativet är att du ansöker, och beviljas, tillägstid, vilket man kan få upp till ett år

Se
http://www.tulli.fi/sv/finska_tullen...ler/005_sv.pdf

Anvisningarna finns i början.

Du kan alltså gå till tullen då du kommer till Åbo (om du ankommer via Åbo) och berätta att du vill ansöka om att ha bilen över 6 mån.
Citera
2012-04-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Ta det där med 6 mån på allvar. I värsta fall får du betala finsk bilskatt på bilen om du blir fast för att överskrida tiden.

Som tidigare noterats, avbryts tiden om du tar bilen till Sverige, fast bara för ett veckoslut. Så börjar en ny 6 månaders period. Andra alternativet är att du ansöker, och beviljas, tillägstid, vilket man kan få upp till ett år

Se
http://www.tulli.fi/sv/finska_tullen...ler/005_sv.pdf

Anvisningarna finns i början.

Du kan alltså gå till tullen då du kommer till Åbo (om du ankommer via Åbo) och berätta att du vill ansöka om att ha bilen över 6 mån.

Tack för bra information! Jag ska nog söka tillståndet. Kan tänka mig att det sitter jävligt skönt att kunna ta sig till stan på någon helg!
Citera
2012-04-19, 11:48
Medlem
Citat:

I ditt skåp, som utlänning har du rätt till ett civilskåp där du kan ha sånna saker, du kan även ha snus i ditt militäraskåp utan problem.

Kan ju vara bra att söka tillstånd för bilen men inget nödvändigt skulle jag säga då jag vet en svensk som var milpol 270dagar och hade bilen där hela tiden.
Citera
2012-04-19, 23:22
Medlem
Citat:
Tack för bra information! Jag ska nog söka tillståndet. Kan tänka mig att det sitter jävligt skönt att kunna ta sig till stan på någon helg!

Det är ju för fan krypavstånd mellan Dragsviks garnisson och Ekenäs! Skäms! Eller så är det en blivande chaffis vi har att göra med...
Citera
2012-04-19, 23:29
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
I ditt skåp, som utlänning har du rätt till ett civilskåp där du kan ha sånna saker, du kan även ha snus i ditt militäraskåp utan problem.

Kan ju vara bra att söka tillstånd för bilen men inget nödvändigt skulle jag säga då jag vet en svensk som var milpol 270dagar och hade bilen där hela tiden.

Varför ta onödiga risker...

Citat:
Det är ju för fan krypavstånd mellan Dragsviks garnisson och Ekenäs! Skäms! Eller så är det en blivande chaffis vi har att göra med...
När man pratar om stan, menar man kanske Ekenäs...
Citera
2012-04-20, 10:44
Medlem
Citat:

Nog tror jag att jag skulle kunna krypa in till Helsingfors om jag gav mig fan på det, men det är nog betydligt bekvämare med bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in