2012-05-02, 09:34
Medlem
Någon här som är i 1.kustk? Vill veta hur det har gått sen Lindroos tog över efter Tamminen
Citera
2012-05-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
Nee, är du seriös? Jag ville in på Kustjägare då jag hela tiden trott och uppfattat det som bland de hårdare och mer krävande utbildnigarna, och även den som är "fräckast". Har jag fått hela skiten om bakfoten?!?

Om du vill göra något "tufft" så kan jag rekommendera 1.KustK, som Spanare eller Kustrobot. Vet dock inte hur det ser ut där idag. Spaningslinjen var fysiskt krävande samt psykiskt då man ska hålla sig vaken genom all skit i den härliga Syndalen
Citera
2012-05-02, 21:37
Medlem
Schizofrenens avatar
"Tjänstgöring vid kustjägarkompaniet är bland Nylands Brigads mest krävande, men är definitivt en utmanande, givande och minnesvärd upplevelse.*"

Från finska försvarsmaktens hemsida. Hm, blev kanske lite lurad där då? Hur som helst blir det nog bra vilket som. Det står att tjänstgöringen är 180 dygn, och för de spm blir underofficer 362 dygn, men att de under sista halvåret fungerar som officerare för följande kontingent. Men totalt sett är det alltså 362 dygn för chefer, inte 362+ ett halvår?
Citera
2012-05-02, 21:55
Medlem
Citat:
"Tjänstgöring vid kustjägarkompaniet är bland Nylands Brigads mest krävande, men är definitivt en utmanande, givande och minnesvärd upplevelse.*"

Från finska försvarsmaktens hemsida. Hm, blev kanske lite lurad där då? Hur som helst blir det nog bra vilket som. Det står att tjänstgöringen är 180 dygn, och för de spm blir underofficer 362 dygn, men att de under sista halvåret fungerar som officerare för följande kontingent. Men totalt sett är det alltså 362 dygn för chefer, inte 362+ ett halvår?

Kan ju faktiskt inte yttra mig så mycket om KJK då jag aldrig var där Men man fick höra många gånger ordet "stackare" när man talade om att man var i 1.KustK.

Ja du tränas till underofficer i ett halvår sen kommer en ny kontignent som du hjälper till att utbilda i 180dagar. Alltså 362dagar är max för vanlig tjänstgöring, men man kan få erbjudande att jobba kvar där efteråt

sen finns det vissa tjänster som är längre än 180dagar utan att ha gått underofficersskolan, tex. Militärpolis 9månader, lastbilschaffis 12månader
Citera
2012-05-02, 23:51
Medlem
Citat:

Vafan, jag har också KjK på min önskelista som jag skickade in, av samma anledning som du... Antar att vi båda är lurade..
Citera
2012-05-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Vafan, jag har också KjK på min önskelista som jag skickade in, av samma anledning som du... Antar att vi båda är lurade..

KJK hade en spaningslinje som vi hade gemensamma övningar då och då dom fick ju samma skit uppgifter på sjöss samt skogen som oss. Enda skillnaden JAG märkte var att deras kompani hade något mer i underhållning som TV,Xbox. Vi hade ett pingisbord utan rack =(

Vet dock inte om dom har kvar sin spaningslinje än, men om dom gör så kan jag starkt rekommendera det! man lär sig mycket roligt
Citera
2012-05-02, 23:58
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:

Hahah, känns skönt att vi är 2 då Antar att du pratar om nästa års inryckning? Jag hade inryckning sommar 2013 som önskemål.
Citera
2012-05-03, 00:01
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:

Du har absolut inte blivit lurad. Dock så kanske det är lite väl generaliserat då det finns olika utbildningar inom KustJK varav alla inte är speciellt tunga. Det är korrekt uppfattat att cheferna tjänstgör i 362 dagar tutti och manskapet 180.

Ta dig en titt i beväringsinfo om du inte redan gjort det, där kan du läsa om de olika kompanierna samt de olika linjerna på Amfibieskolan.
http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/7d...5fefb64b69c1cc
Citera
2012-05-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anax
KJK hade en spaningslinje som vi hade gemensamma övningar då och då dom fick ju samma skit uppgifter på sjöss samt skogen som oss. Enda skillnaden JAG märkte var att deras kompani hade något mer i underhållning som TV,Xbox. Vi hade ett pingisbord utan rack =(

Vet dock inte om dom har kvar sin spaningslinje än, men om dom gör så kan jag starkt rekommendera det! man lär sig mycket roligt

Haha! Det är lära jag vill åka dit för! Ska satsa på att få med mig så mycket som möjligt hem igen!
Jag antar att spanare fortfarande behövs, så det finns säkert kvar :d
Citera
2012-05-03, 00:09
Medlem
Citat:
Hahah, känns skönt att vi är 2 då Antar att du pratar om nästa års inryckning? Jag hade inryckning sommar 2013 som önskemål.

Haha, ja Nej jag rycker in till sommaren
Citera
2012-05-03, 00:15
Medlem
Citat:
Haha! Det är lära jag vill åka dit för! Ska satsa på att få med mig så mycket som möjligt hem igen!
Jag antar att spanare fortfarande behövs, så det finns säkert kvar :d

Man får alltid hoppas! Jag antar att du bor i Sverige, så jag kan säga detta, TA MED SNUS
jag blev nästan rik på skiten! Hjälper dig att komma hem också med vikingline, om jag minns rätt så får man 2st betalda resor med vikingline om man tjänstgör 180dagar och 4st om man är där 362dagar. Sen kan man ta andras dejour platser under helgerna om man inte har tid att åka tillbaka till Sverige, det kan man tjäna mycket pengar på också.

Tycker inte att man ska lura folk på pengar men det var svårt att ta sig hem när man tjänade 4,40 euro om dagen
Citera
2012-05-03, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Du har absolut inte blivit lurad. Dock så kanske det är lite väl generaliserat då det finns olika utbildningar inom KustJK varav alla inte är speciellt tunga. Det är korrekt uppfattat att cheferna tjänstgör i 362 dagar tutti och manskapet 180.

Ta dig en titt i beväringsinfo om du inte redan gjort det, där kan du läsa om de olika kompanierna samt de olika linjerna på Amfibieskolan.
http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/7d...5fefb64b69c1cc

Hur kan jag ha missat den där infon? Den är ju GRYM!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in