Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-06, 14:30
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Omöjligt att säga. Har ni inte sökt något särskilt?

Nej, Visst kryssade man i Special styrkorna, fallskärmsjägare, Attackdykare och allt det dära endast pga namnen men inget utav dom finns väll i Dragsvik ändå ?
Citera
2011-02-06, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Ltn Tielinen är på AmfSken men han är inte chef för KJL utan bara utbildare där. Är själv på Amfibieskolan nu och har Tielinen som plutonutbildare. Lugn typ, talar så satans tyst att man oftast inte hör ett ord av vad han säger. Rolig svenska har han dock. "-Med 5 patruuunä, full"

Btw så finns inte kustjägarlinjen längre. Den kommer heta Jägarlinjen från och med nu.

Ltn Tielinen var visst chef för KJL när kont 2/10 gick där för ca 1 månad sedan ungefär så isåfall har det ändrats precis.

Ltn Duncker kom tillbaka från dykarskolan och fungerade som utbildare, kanske duncker övertar posten som chef, vet inte om han varit chef där förut för linjen.

Sen det där med att det ska heta Jägarlinjen nu endast och vara mekaniserat är det något du hört från en utbildare, för den här mulliradion om jägarlinjen snackar hela brigaden om.
Citera
2011-02-06, 21:50
Medlem
Ingen som har en konkret lista på vilka sökalternativ för tjänst man har vid dragsvik? Så man vet vad man ska skriva så att man får det gjort ordentligt hehe :P
Citera
2011-02-07, 21:06
Medlem
Elegros avatar
Alla som för tillfället tjänstgör i NylBr/ Andra Finska Brigader, känns det fortfarande som att ni blir tränade för riktig KRIG, eller har utbildningen fått mer en smak av FREDSBEVARING?

(ATU-kursen är då en annan femma.)
Citera
2011-02-08, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Alla som för tillfället tjänstgör i NylBr/ Andra Finska Brigader, känns det fortfarande som att ni blir tränade för riktig KRIG, eller har utbildningen fått mer en smak av FREDSBEVARING?

För krig, är inget snack om något fredbevarande eller intryck på det.
Citera
2011-02-10, 11:04
Medlem
Har också tjänstgjort i Dragsvik, kont 2/06. När jag ryckte in så sökte jag till stridspionjär och blev antagen men fick senare problem med en axel som hoppade ur led mest hela tiden. Blev senare klassad från A till B så de 3 sista månaderna var jag skrivare...!
Citera
2011-02-12, 08:12
Medlem
Kan meddela att den som undrade om Kaptltn tamminen att han är på första kust och fungerar som krigstida kompanichef för kustjägarkompaniet.
Citera
2011-02-19, 13:23
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro

Vet du eller någon ifall en gaddning på handen är något problem inom yrket? Dvs när du vidareutbildar/t dej efter 12 månaders värnplikt.
Citera
2011-02-20, 12:46
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Vet du eller någon ifall en gaddning på handen är något problem inom yrket? Dvs när du vidareutbildar/t dej efter 12 månaders värnplikt.

Rent spontant känner jag att det inte borde vara något problem,
men jag är inte alls säker..

Tats är ju mer accepterat idag än för några år sen också.
Citera
2011-02-20, 17:00
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl

Beror i första hand på om den föreställer en ros med mammas namn under eller ett hakkors med texten "alla judar ska dö, särskilt den evige".

Är det inte något speciellt med tatueringen ska det inte utgöra annat problem än att du får bära handskar oftare än andra, men sikta på att åtminstone påbörja själva grundutbildningen innan du börjar sikta på en anställning.
Citera
2011-02-20, 17:28
Medlem
greyneons avatar
kanske lite OT men morsan är finsk medborgare vilket gör att jag per automatik är det med men född i sverige så jag har dubbelt.

Men till poängen med detta svar är att jag fick hem papper från finska värnplikten att jag inte kommit på mönstring och att eftersom jag inte svarat på två eller om det var tre tidigare varningar så var jag lyst i finland haha xD problemet var att dom skickade papprena till en as gammal adress.

Samt strul någonstans. Enligt sverige är jag bara svensk medborgare men enligt finland har jag dubbelt...

blir jämt så satans förvirrad av detta xD

Men jag får inte flytta till finland innan jag fyllt 30 annars blir det tjänstgöring på direkten.
Citera
2011-02-20, 18:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Surt läge, men det verkar ju inte som om du gjort något fel i ärendet. Prövat att ta kontakt med ambassad eller liknande för att förklara läget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in