2010-10-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Alltså. Från Finska ambassaden i Sverige

http://www.finland.se/public/default...&culture=sv-FI
Värnplikt och dubbelt medborgarskap

"Förhållandet mellan värnplikt och medborgarskap regleras i den nordiska överenskommelsen 44/1968. Överenskommelsen innebär att en person som är bosatt i Sverige och har dubbelt - finskt och svenskt - medborgarskap är endast värnpliktig i sin bosättningsstat. En person med dubbelt medborgarskap kan själv välja att göra värnplikt i endera eller båda staterna han är medborgare i. Personer som är i värnpliktsålder och har dubbelt medborgarskap är skyldiga att meddela finska befolkningsregistercentralen vid eventuellt byte av medborgarskap och adress. Uppgifterna kan man kontrollera hos magistraten, www.maistraatti.fi."

Är killen boende i Sverige är han home free "Överenskommelsen innebär att en person som är bosatt i Sverige och har dubbelt - finskt och svenskt - medborgarskap är endast värnpliktig i sin bosättningsstat" där bosättningsstat är Sverige i detta fall. Eftersom Sverige har avskaffat värnplikten, men han får fortfarande välja vart han vill göra. Han väljer Sverige, men skiter i att ansöka. Simple as that. Men grejen är att han behöver inte ens välja, för Finlands försvarsmakt har som praxis att personen i fråga gör i det land han bor i. Man behöver således inte skicka in papper om att man vill slippa, däremot måste man skicka in om man vill göra lumpen i Finland. Däremot om han flyttar till Finland och inte har fullföljt värnplikten i Sverige kan de kalla in honom, innan han fyllt 30 år.

Jaa om du inte besökt Finland under de senaste 7 årena fören du fyllt 30. Läs rätt gör rätt för om du varit i Finland under senaste 7 åren är det lite surt för dig
Citera
2010-10-16, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNA.Slusken
Jaa om du inte besökt Finland under de senaste 7 årena fören du fyllt 30. Läs rätt gör rätt för om du varit i Finland under senaste 7 åren är det lite surt för dig

Då blir du förd med polis till Finland..Obs om dom nu orkar bry sig mera. Ta detta som info nu bara, försöker bara hjälpa er inget annat kom ihåg det.
Citera
2010-10-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Satan karlen gör 100 armpressar och blir fittan inte ens trött eller svettig. Det är hårt

Dig ger jag dock ett stort beröm till, läst din först tråd hur du skulle komma till Finland. Trodde aldrig du skulle fixa mera än en vecka. Fint jobbat gubben o hoppas du hittat många kamrater du kan hålla kontakt med livet ut.

http://www.youtube.com/watch?v=B1Jxv...eature=related

En snutt med lilla mig med också i bakgrunden. Du om någon fattar säkert vad det är om. Bra kämpat fast du kanske inte varit största Sissin
Citera
2010-10-16, 15:22
Medlem
Citat:
Dig ger jag dock ett stort beröm till, läst din först tråd hur du skulle komma till Finland. Trodde aldrig du skulle fixa mera än en vecka. Fint jobbat gubben o hoppas du hittat många kamrater du kan hålla kontakt med livet ut.

En snutt med lilla mig med också i bakgrunden. Du om någon fattar säkert vad det är om. Bra kämpat fast du kanske inte varit största Sissin

Hittar på en Trovalla låt på finska skall se om jag får upp den
Citera
2010-10-16, 16:04
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:

Har du källa på det? Bara för att han besökt Finland betyder inte att han måste fullgöra värnplikten, så länge han är bosatt i annat land slipper han. Det ända jag sett om sju år är det du har skrivit själv, ingen referens till någon paragraf eller myndighet.

Enda kravet det står att man måste uppfylla för att vara inte vara skyldig till uppbåd eller värnplikt, om man innehar dubbelt medborgarskap, är att man bott utomlands i 7 år, alltså att man varit bosatt, inte att man har befunnit sig utomlands. Vem som helst kan åka på semester till sina släktingar etc, bara man inte har sin bosättningsstat i Finland är det lugnt.

Edit: Kanske ska tillägga att kravet inte innebär från det datum du blir dubbelmedborgare, utan undertiden du har varit Finsk medborgare, man får alltså retroaktivt räkna in sina år då man varit bosatt utomlands när man fått sitt dubbla medborgarskap.
Man kan inte gå från Finsk till dubbelmedborgare, och flytta till Sverige för att slippa, då måste man hålla sig undan i 7 år. Inte går det heller, om man varit Svensk medborgare som blivit dubbelmedborgare med både Svensk och Finsk medborgarskap, och bott i Finland hela sitt liv, att slippa ifrån.
Senast redigerad av Fun_University 2010-10-16 kl. 16:22.
Citera
2010-10-16, 16:36
Medlem
Citat:
Har du källa på det? Bara för att han besökt Finland betyder inte att han måste fullgöra värnplikten, så länge han är bosatt i annat land slipper han. Det ända jag sett om sju år är det du har skrivit själv, ingen referens till någon paragraf eller myndighet.

Enda kravet det står att man måste uppfylla för att vara inte vara skyldig till uppbåd eller värnplikt, om man innehar dubbelt medborgarskap, är att man bott utomlands i 7 år, alltså att man varit bosatt, inte att man har befunnit sig utomlands. Vem som helst kan åka på semester till sina släktingar etc, bara man inte har sin bosättningsstat i Finland är det lugnt.

Edit: Kanske ska tillägga att kravet inte innebär från det datum du blir dubbelmedborgare, utan undertiden du har varit Finsk medborgare, man får alltså retroaktivt räkna in sina år då man varit bosatt utomlands när man fått sitt dubbla medborgarskap.
Man kan inte gå från Finsk till dubbelmedborgare, och flytta till Sverige för att slippa, då måste man hålla sig undan i 7 år. Inte går det heller, om man varit Svensk medborgare som blivit dubbelmedborgare med både Svensk och Finsk medborgarskap, och bott i Finland hela sitt liv, att slippa ifrån.

Testa så ser NI orkar inte med ok
Senast redigerad av FNA.Slusken 2010-10-16 kl. 17:17.
Citera
2010-10-16, 17:19
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Testa så ser du...Orkar inte med svennes som inte kan läsa

Nå, upplys mig då. Vilken källa har du på det påståendet att man inte ens kan åka Finlandsbåt efter att man fått papper på att man slipper militärtjänstgöring om man så vill p.g.a dubbelt medborgarskap? Ska nog leta fram mina dokument om jag har tid för att läsa på vilka grunder de inte kallade in mig igen, efter att (enligt mig) på otillräckliga själ gett mig E-papper.
Citera
2010-10-16, 22:34
Medlem
goin-xxxls avatar
Möjligheter till utlandstjänst ? Någon som sökt utlandstjänst efter finsk värnplikt?
Vet att i sverige ska det vara 4 månaders utbildning efter 12 månaders värnplikt.
Citera
2010-10-17, 11:06
Medlem
Citat:

Trodde inte jag heller faktiskt, men nu är jag här på Underofficersskolan som Kustjägare.

Kom till ett främmande land där jag knappt förstår allas slanguttryck och de pratar finska med varran i skogen så blir rätt ensamt ibland men jag kämpar på.

Var riktigt nervös för att komma hit, har en US som fittar sig som fan för att jag är svensk och ger mig massa fittans uppgifter men men jag visar att jag inte går sönder pga honom.

Dock så fatta jag inget av låten, kan ingen finska förutom de dom lärt mig i stugan.

Olen ruskian räiken rittari osv.

På krogen ska jag säga Vittun läski pane taaks on kimainen
Senast redigerad av trovalla 2010-10-17 kl. 11:12.
Citera
2010-10-17, 11:11
Medlem
Citat:

Är han dubbel medborgare behöver han inte komma, om du läser om min svåra väg hit så inser du att man inte måste, har själv egen erfarenhet. Man får ett papper hem att man inte behöver göra värnplikten men vill man så kan man ringa sin regionalbyrå och säga man vill dock så fick jag ringa 5 gånger innan jag fick komma hit.
Citera
2010-10-17, 13:34
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Är han dubbel medborgare behöver han inte komma, om du läser om min svåra väg hit så inser du att man inte måste, har själv egen erfarenhet. Man får ett papper hem att man inte behöver göra värnplikten men vill man så kan man ringa sin regionalbyrå och säga man vill dock så fick jag ringa 5 gånger innan jag fick komma hit.

Det var då själva f.... Jag vet. Det är det jag försöker säga till FNA.Slusken, men det är han som inte inser det, inte jag.
Citera
2010-10-17, 15:01
Medlem
Citat:
Nå, upplys mig då. Vilken källa har du på det påståendet att man inte ens kan åka Finlandsbåt efter att man fått papper på att man slipper militärtjänstgöring om man så vill p.g.a dubbelt medborgarskap? Ska nog leta fram mina dokument om jag har tid för att läsa på vilka grunder de inte kallade in mig igen, efter att (enligt mig) på otillräckliga själ gett mig E-papper.

Testa sa jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in