2009-06-03, 21:07
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ojdå då var det mycket jag inte alls visste

Så jag måste vara väldigt noga med vilket kompani jag blir placerad på i Nyland(lär vara där jag blir placerad va?).

utbildar inte 1.kustk Kustjägare?

Vart ska jag söka om jag vill bli 1. Kustjägare, 2. Pionjär, 3. Vad som helst.

Nej kustjägare utbildas endast vid KJK (kustjägrkompaniet). På 1.kustK utbildas militärpoliser och kustrobot (dom skall dock sluta utbilda kustrobotar nästa kontingent men vet inte vad som kommer istället).
Du ska dock inte lägga vad som helst på 3, lägg istället ingenting. I min kontingent var det flera som hade lagt militärpolis som 3:e alternativ, dom hamnade just på 1.KustK (antagligen eftersom att det är väldigt få som vill söka till militärpolis).
Citera
2009-06-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Nej kustjägare utbildas endast vid KJK (kustjägrkompaniet). På 1.kustK utbildas militärpoliser och kustrobot (dom skall dock sluta utbilda kustrobotar nästa kontingent men vet inte vad som kommer istället).
Du ska dock inte lägga vad som helst på 3, lägg istället ingenting. I min kontingent var det flera som hade lagt militärpolis som 3:e alternativ, dom hamnade just på 1.KustK (antagligen eftersom att det är väldigt få som vill söka till militärpolis).

Ok tack för detta väldigt bra tipset, hade jag sökt utan du sagt detta hade det säkert gått åt helvete.

Om jag endast söker Kustjägare och Pionjär och blir utan tjänst, hur stor är den risken?

Vill verkligen inte bli utan tjänst. Kan förmodligen välja en skittjänst uppe i Lappland om det ska va så.

Men om jag endast söker på 1 och 2, är det stor risk jag kommer in på nån av dem?

Edit: Om jag vill göra ATU, när ska detta talas om?
Citera
2009-06-04, 00:14
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ok tack för detta väldigt bra tipset, hade jag sökt utan du sagt detta hade det säkert gått åt helvete.

Om jag endast söker Kustjägare och Pionjär och blir utan tjänst, hur stor är den risken?

Vill verkligen inte bli utan tjänst. Kan förmodligen välja en skittjänst uppe i Lappland om det ska va så.

Men om jag endast söker på 1 och 2, är det stor risk jag kommer in på nån av dem?

Edit: Om jag vill göra ATU, när ska detta talas om?

Man kommer alltid in på något, utan tjänst blir man inte.
Man har valmöjlighet, eller en önskan. Sen blir du placerad.

Många blev juh t.ex befäl utan att själva önska sig det under min tid.
Flera av dom är officerare i dagsläget.
Citera
2009-06-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alaska
Man kommer alltid in på något, utan tjänst blir man inte.
Man har valmöjlighet, eller en önskan. Sen blir du placerad.

Många blev juh t.ex befäl utan att själva önska sig det under min tid.
Flera av dom är officerare i dagsläget.

Låter väldigt bra, Men som 3e val borde jag inte ta den här kryssrutan som betyder att man kan ta vilken tjänst som helst. För utan tjänst vill jag inte till någon % riskera.

Vill verkligen göra detta, längtat konstant i 3 år nu

Men gör som ni säger, Väljer 1. Kustjägare, 2. Pionjär 3. Inget.
Citera
2009-06-04, 20:47
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Låter väldigt bra, Men som 3e val borde jag inte ta den här kryssrutan som betyder att man kan ta vilken tjänst som helst. För utan tjänst vill jag inte till någon % riskera.

Vill verkligen göra detta, längtat konstant i 3 år nu

Men gör som ni säger, Väljer 1. Kustjägare, 2. Pionjär 3. Inget.

Som sagt, utan tjänst blir du absolut inte. Inte precis samma konkurrens som i Sverige.
Det borde gå att kryssa i på lappen med önskemål att du är intresserad av både ATU och underofficersutbildning (ett krav för ATU). Om inte det går borde det även ges ett informationstillfälle om ATU-utbildningen i början av beväringstiden där man kan anmäla sitt intresse. Lycka till!
Citera
2009-06-05, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Som sagt, utan tjänst blir du absolut inte. Inte precis samma konkurrens som i Sverige.
Det borde gå att kryssa i på lappen med önskemål att du är intresserad av både ATU och underofficersutbildning (ett krav för ATU). Om inte det går borde det även ges ett informationstillfälle om ATU-utbildningen i början av beväringstiden där man kan anmäla sitt intresse. Lycka till!

Tack så mycket för infon.

Var lite rädd om konkurrensen som man fick erfara i Sverige.

Underofficersutbildningen är jag också intresserad av.

Har du några mer tips förutom de som skrivits i tråden för oss som vill skaffa oss den största möjliga chans att få göra lumpen, nu kanske jag sitter lite hav full och är nojjig över att blui utan tjänst men
Citera
2009-06-05, 20:34
Medlem
logarrs avatar
Citat:

Har du några mer tips förutom de som skrivits i tråden för oss som vill skaffa oss den största möjliga chans att få göra lumpen, nu kanske jag sitter lite hav full och är nojjig över att blui utan tjänst men

Alla som vill får nog göra lumpen, med undantag av dom med som har fysiska/psykiska begränsningar. Flera försöker till och med slippa tjänst, men misslyckas. Vilken tjänst man sen får beror ju på, men som A-man borde du nog få en givande tjänst hur som helst (förutom chaufför som anses vara slappt, så det skall du akta dig för ).
Citera
2009-06-05, 21:09
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:

Du behöver inte oroa dig, du kan skicka in ett blankt papper, du blir ändå tvungen att göra lumpen. Skriver du ingenting så slussas du till något random enhet. Du kan se det som ett lotteri och se vad som gömmer sig bakom "dörrarna" :P. Utan tjänst blir du bara om du har Aids eller någon annan allvarlig sjukdom, saknar ett ben eller liknande.

Eller om du bara är allmänt sjuk i huvudet och ses som en fara för dina kamrater alt riktigt deprimerad osv. Så nojja behöver du inte. Vill du göra lumpen och kan genomföra den, kommer du bli tvungen att genomföra den.
Citera
2009-06-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Du behöver inte oroa dig, du kan skicka in ett blankt papper, du blir ändå tvungen att göra lumpen. Skriver du ingenting så slussas du till något random enhet. Du kan se det som ett lotteri och se vad som gömmer sig bakom "dörrarna" :P. Utan tjänst blir du bara om du har Aids eller någon annan allvarlig sjukdom, saknar ett ben eller liknande.

Eller om du bara är allmänt sjuk i huvudet och ses som en fara för dina kamrater alt riktigt deprimerad osv. Så nojja behöver du inte. Vill du göra lumpen och kan genomföra den, kommer du bli tvungen att genomföra den.

Tack för svaret ,

Gjorde mig otroligt glad och sänkte vardags-oroet.

Tror ni det finns någon Svenskspråkig i Översta lapplandsmilitärkontor, funderar på att ringa om de inte svarar på mailet.

Tar gärna emot tips för inryck och tips för att få en bra befattning, särskilt hur jag ska beté mig när jag ryckt in för att bli underofficer osv hur jag ska tänka.
Citera
2009-06-07, 23:28
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Tack för svaret ,

Gjorde mig otroligt glad och sänkte vardags-oroet.

Tror ni det finns någon Svenskspråkig i Översta lapplandsmilitärkontor, funderar på att ringa om de inte svarar på mailet.

Tar gärna emot tips för inryck och tips för att få en bra befattning, särskilt hur jag ska beté mig när jag ryckt in för att bli underofficer osv hur jag ska tänka.

tänk inte, gör bara som du blir tillsagd.
Citera
2009-06-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
tänk inte, gör bara som du blir tillsagd.

Det kommer inte vara några som helst problem, är det de enda jag behöver komma ihåg?, isåfall kommer jag trivas utmärkt istället för på mitt nuvarande jobb där jag måste sitta och fundera och fundera istället för att agera.

Hur förväntas ett uppträdandet från en blivande underofficer?

Att han anmäler sig frivillig till skitsaker som ingen annan vill?
Att han fullföljer ordern utan surmin och dålig motivation?

Är mest dylika frågor som jag funderar på, antar att jag inte ska sitta och spamma tråden med frågor för det finns tusentals,

så ditt svar "Gör som du blir tillsagd" blir nog bra
Citera
2009-06-08, 20:20
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Det kommer inte vara några som helst problem, är det de enda jag behöver komma ihåg?, isåfall kommer jag trivas utmärkt istället för på mitt nuvarande jobb där jag måste sitta och fundera och fundera istället för att agera.

Hur förväntas ett uppträdandet från en blivande underofficer?

Att han anmäler sig frivillig till skitsaker som ingen annan vill?
Att han fullföljer ordern utan surmin och dålig motivation?

Är mest dylika frågor som jag funderar på, antar att jag inte ska sitta och spamma tråden med frågor för det finns tusentals,

så ditt svar "Gör som du blir tillsagd" blir nog bra

Du sade det rätt bra själv där. Gör som du blir tillsagd och visa intresse i vad du gör. Undvik att bli passiv, utan sök aktivt efter något som du kan göra. Gör alltid ditt bästa. Var med på allting, vägra motivemppa (dvs. sjukanmäl dig inte för att ni har något jobbigt på schemat, inte för att jag tror att du kommer göra det då du verkar motiverad som få!). Och viktigast av allt är väl att inte framstå som en idiot :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in