2010-10-05, 12:49
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Om du fixar dubbelt slipper du milin i Finland.

Nope, du slipper inte. Man måste i så fall gjort minst 3 eller 6 (?) mån värnplikt i sitt andra land.
Citera
2010-10-05, 13:41
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Nope, du slipper inte. Man måste i så fall gjort minst 3 eller 6 (?) mån värnplikt i sitt andra land.

Nej, jag fick hem papper där det stod att eftersom jag även är medborgare i annat EU-land slipper jag ifrån, men vill jag göra innan jag fyller 30 ska jag kontakta bla bla bla.
Citera
2010-10-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies

Joo han slipper ;D
Citera
2010-10-08, 17:57
Medlem
Är fel Rapu vi snackat om, den där patrick såg ju ut som något mongo ;D

Finns en riktigt hård underlöjtnant som heter rapu på KJK
Citera
2010-10-09, 13:32
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Är fel Rapu vi snackat om, den där patrick såg ju ut som något mongo ;D

Finns en riktigt hård underlöjtnant som heter rapu på KJK

haha Rappu, inte Rapu Rapu betyder kräfta på finska, så det var rätt roligt ;D
Citera
2010-10-10, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
haha Rappu, inte Rapu Rapu betyder kräfta på finska, så det var rätt roligt ;D

Haha det finns nog gott om finska efternamn som har roliga betydelser. betyder inte rappu trappa eller nåt också? Men osäker om det är rapu eller rapo som han heter.

Trovalla, på vilket sätt är han hård?
Citera
2010-10-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akan
Haha det finns nog gott om finska efternamn som har roliga betydelser. betyder inte rappu trappa eller nåt också? Men osäker om det är rapu eller rapo som han heter.

Trovalla, på vilket sätt är han hård?

Satan karlen gör 100 armpressar och blir fittan inte ens trött eller svettig. Det är hårt
Citera
2010-10-15, 19:29
Medlem
Citat:
Nej, jag fick hem papper där det stod att eftersom jag även är medborgare i annat EU-land slipper jag ifrån, men vill jag göra innan jag fyller 30 ska jag kontakta bla bla bla.

Detta Är det som gäller idag

Om finsk medborgare också har norskt, svenskt eller danskt medborgarskap, gäller för hans värnplikt dessutom det som bestäms i överenskommelsen mellan avtalsländerna (FördrS 44/68). Därtill har Förenta staterna och Finland (FördrS 25/39) ingått motsvarande överenskommelse som gäller värnplikt. Finsk medborgare, på vilken ovannämnda överenskommelser tillämpas, är inte uppbådspliktig och han behöver inte göra sin värnpliktstjänstgöring i Finland under den tid som han anses bo permanent i ett avtalsland som är i enlighet med hans medborgarskap.

Dock skall du utreda detta med den finskamyndigheten och har du varit i Finland nder de senaste 7 årena så är det bara att släpa sin röv punkt.
Senast redigerad av FNA.Slusken 2010-10-15 kl. 19:50.
Citera
2010-10-15, 19:34
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNA.Slusken
Det som Sinkomies stämmer men det är regionalbyrån där du skall göra din tjänst i Finland som bestämmer om du blir kallad eller inte. Slappa fittor behövs inte

Skämt men så är det inget annat punkt. Så kort som tjänsten är nu tycker jag alla Ni i Sverige skall ta det. Vi hade skit bra med med svennarna 93.

Är ju fan bara några månader nu.

OBS Du måste ange skäl varför du skall bli befriad då du har dubbelt medborgarskap.

Värnplikt och dubbelt medborgarskap

"Enligt Finlands lag är varje finländsk man värnpliktig. Denna medborgarplikt börjar enligt 1 § värnpliktslagen från början av det år när mannen fyller 18 år och fortsätter till slutet av året han fyller 60 år. En uppbådspliktig man som bor i Tyskland skall sända sina uppbådshandlingar direkt till direkt till Försvarsmaktens regionalbyrå, Finlands ambassad i Berlin eller till Generalkonsulatet i Hamburg.

Försvarsmaktens regionalbyrå

En värnpliktig är inte skyldig att komma till uppbåd eller göra värnpliktstjänst om han innehar även en annan stats medborgarskap och han under de senast sju åren varit bosatt annanstans än i Finland. Regionalbyrån sänder ett meddelande om detta till de värnpliktiga som enligt det officiella befolkningsdatasystemet uppfyller dessa villkor. Den värnpliktige kan emellertid åläggas utföra sin värnpliktstjänstgöring om han flyttar till Finland före slutet av det år när han fyller 30 år (75 § värnpliktslagen)

Också för att värnpliktsärenden skall kunna skötas är det viktigt att adressuppgifterna alltid meddelas finska myndigheter när adressen byts."

Källa http://www.finnland.de/public/defaul...&culture=sv-FI
Citera
2010-10-15, 19:52
Medlem
Citat:

"Enligt Finlands lag är varje finländsk man värnpliktig. Denna medborgarplikt börjar enligt 1 § värnpliktslagen från början av det år när mannen fyller 18 år och fortsätter till slutet av året han fyller 60 år. En uppbådspliktig man som bor i Tyskland skall sända sina uppbådshandlingar direkt till direkt till Försvarsmaktens regionalbyrå, Finlands ambassad i Berlin eller till Generalkonsulatet i Hamburg.

Försvarsmaktens regionalbyrå

En värnpliktig är inte skyldig att komma till uppbåd eller göra värnpliktstjänst om han innehar även en annan stats medborgarskap och han under de senast sju åren varit bosatt annanstans än i Finland. Regionalbyrån sänder ett meddelande om detta till de värnpliktiga som enligt det officiella befolkningsdatasystemet uppfyller dessa villkor. Den värnpliktige kan emellertid åläggas utföra sin värnpliktstjänstgöring om han flyttar till Finland före slutet av det år när han fyller 30 år (75 § värnpliktslagen)

Också för att värnpliktsärenden skall kunna skötas är det viktigt att adressuppgifterna alltid meddelas finska myndigheter när adressen byts."

Källa http://www.finnland.de/public/defaul...&culture=sv-FI

Kolla min edit men är du över 30 så är du fri men inte annars om du kollar min edit över.
Citera
2010-10-15, 19:54
Medlem
Citat:
Kolla min edit men är du över 30 så är du fri men inte annars om du kollar min edit över.

Fattar dock inte varför många inte gör det är ju så kort tid nu. Många nya kamrater från olika länder o faktiskt kul.
Citera
2010-10-15, 21:11
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:

Alltså. Från Finska ambassaden i Sverige

http://www.finland.se/public/default...&culture=sv-FI

"Förhållandet mellan värnplikt och medborgarskap regleras i den nordiska överenskommelsen 44/1968. Överenskommelsen innebär att en person som är bosatt i Sverige och har dubbelt - finskt och svenskt - medborgarskap är endast värnpliktig i sin bosättningsstat. En person med dubbelt medborgarskap kan själv välja att göra värnplikt i endera eller båda staterna han är medborgare i. Personer som är i värnpliktsålder och har dubbelt medborgarskap är skyldiga att meddela finska befolkningsregistercentralen vid eventuellt byte av medborgarskap och adress. Uppgifterna kan man kontrollera hos magistraten, www.maistraatti.fi."

Är killen boende i Sverige är han home free "Överenskommelsen innebär att en person som är bosatt i Sverige och har dubbelt - finskt och svenskt - medborgarskap är endast värnpliktig i sin bosättningsstat" där bosättningsstat är Sverige i detta fall. Eftersom Sverige har avskaffat värnplikten, men han får fortfarande välja vart han vill göra. Han väljer Sverige, men skiter i att ansöka. Simple as that. Men grejen är att han behöver inte ens välja, för Finlands försvarsmakt har som praxis att personen i fråga gör i det land han bor i. Man behöver således inte skicka in papper om att man vill slippa, däremot måste man skicka in om man vill göra lumpen i Finland. Däremot om han flyttar till Finland och inte har fullföljt värnplikten i Sverige kan de kalla in honom, innan han fyllt 30 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in