Citat:
Ursprungligen postat av Urho.2
KJK manskap är bara 180 dagar och du låter som en motiverad man som istället vill fara till Amfibieskolan. Där finns Kustjägarlinjen som utbildar chefer till kjk, obs ATU är en bunt negervaktande fittor som inte övar kompani i strid. Om du vill höra till eliten, de hårdaste samt vackraste så ska du bli båtförare. Som medlem I Royalbåtpluton så kommer alltid vara lite bättre än alla andra.
/Båtförare i Reserven 1/09
Hmm, kan man inte få gå alla utbildningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
http://i.ytimg.com/vi/l5lpa58SrFQ/0.jpg
Vi låter den bilden tala lite för sig själv. Man kanske inte bör vara sillmjölke om man ska släpa runt på det röret med lavett

Jag inser din entusiasm.
Citat:
Fyskraven är väl egentligen att du bör klara bla 2800 m i cooper (12min löptest) och 200meter valfritt sim på 5 min. Det är inga utslagstester, du kan för all del springa bara 2000 i cooper, men då får du det inte roligt på övningarna.. inte roligt alls.
Den psykiska biten är väldigt olika beroende på vilken utbildare man får. Vissa ggr kan man få ta det lungt, gå med dragkjeden i rocken neddragen på sommaren och få äta mat, andra ggr är man svulten, frusen och livrädd i 4 månader..
Ok.
Citat:
Nu låter det där kanske lite väl häftigt skulle jag säga, och det är nog en riktig kukmätar KJ som skrivit det, men det ger en liten beskrivning av den fysisk/psykiska biten. Och vill du ha en riktig utmaning - sök till Amfibieskolan och Kustjägarlinjen. 6mån KJ skulle närmast jämföras med svenska amfibiesoldater, 12mån KJ däremot börjar det likna nåt. Som (finlands)Svensk är KJL nog det enda värdiga man kan bli idag, jag menar.. ja exempelvis:
http://www.foi.se/FOI/templates/Page____4297.aspx
Det låter bra.
"Här blir hårda killar mjukare"
Jag kikade på "Blod, Svett & Bajs, De Svenska Kustjägarna" igår och den dokumentären framförde en helt okej nivå på svenska kustjägarutbildningen.

Är det samma nivå där idag?
Citat:
Jag har exakt samma livsfilosofi, emellanåt förvisso helt till mitt egna förtret, men isåfall säger jag KJK - KJL, alltså 12månaders, förutsatt att inte de där allergierna ska sätta käppar i hjulen. Men är det inte nåt du har problem med till vardags så ska det gå... rent teoretiskt iaf. Man kan alltid söka första och andrahand.
Nej, jag har inga besvär, visst när björkarna börjar pollenisera kan det börja klia lite, men det finns medicin i form av tabletter. Vad bra, nu tror jag har en ganska bra bild över de olika valmöjligheterna. KJ, 12 månader gruppchef, är det preliminära målet.
Nu återstår bara att kontakta Brigaden ang. mönstring.