2010-04-07, 23:42
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lycra
Jag har en liten fråga om de olika utbildningarna. Efter det att jag skickade in mina papper fick jag inkallelseordern "Truppförbandet och dess förläggningsplats" : Nylands Brigad DRAGSVIK

Jag har alltså inte gjort mönstringen och fått någon bedömning på mitt psyke och min fysik.

Hur kommer jag placeras när jag rycker in ?! tar de in mej i vilket kompani som helst i mån om plats?

vill gärna vara med i något av de sistnämnda utbildningarna som kjk eller royalbåtplutonen.

Fysikbedömningen ska du göra i Sverige (jag gissar att du bor här). Du har fått/ska få ett papper med en jävla massa punkter, allt ifrån allergi till krosskada på hjärnan som en läkare ska fylla i samtidigt som han synar dig. Lättast är att fixa det här på nån lokal vårdcentral.

Edit: De tre önskemålen Tom nämnde får du skriva i på ett papper som ska dyka upp samtidigt.

När du sedan är på uppbådet ska samma sak göras där av en läkare, men i mitt fall då jag redan hade papprena frågade han bara om det hänt nåt särkillt sen dess (typ krosskada på hjärnan? ) och sedan skrev han under.

Det enda som egentligen krävs för att kvalificera in på KJK eller Båtpluton (och typ allt utom städare eller sk "Bikemike") är att du är A-klassad. Och de enda som inte är det har typ.. ja.. krosskada? Sen därifrån gör de under Grundperioden en riktig utvärdering av vad du verkar gå för och du kan gå från KJK till städare eller 2Kk till KJL och RUK.

Edit 2: Som Tom också nämner så har det ändrats väldigt mycket hur saker och ting fungerar nu, främst gällande ATU. Jag förbehåller mig således rätten att tala osanning kan man säga.
Senast redigerad av Sinkomies 2010-04-07 kl. 23:47.
Citera
2010-04-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urho.2
KJK manskap är bara 180 dagar och du låter som en motiverad man som istället vill fara till Amfibieskolan. Där finns Kustjägarlinjen som utbildar chefer till kjk, obs ATU är en bunt negervaktande fittor som inte övar kompani i strid. Om du vill höra till eliten, de hårdaste samt vackraste så ska du bli båtförare. Som medlem I Royalbåtpluton så kommer alltid vara lite bättre än alla andra.

/Båtförare i Reserven 1/09
Hmm, kan man inte få gå alla utbildningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
http://i.ytimg.com/vi/l5lpa58SrFQ/0.jpg
Vi låter den bilden tala lite för sig själv. Man kanske inte bör vara sillmjölke om man ska släpa runt på det röret med lavett
Jag inser din entusiasm.

Citat:
Fyskraven är väl egentligen att du bör klara bla 2800 m i cooper (12min löptest) och 200meter valfritt sim på 5 min. Det är inga utslagstester, du kan för all del springa bara 2000 i cooper, men då får du det inte roligt på övningarna.. inte roligt alls.

Den psykiska biten är väldigt olika beroende på vilken utbildare man får. Vissa ggr kan man få ta det lungt, gå med dragkjeden i rocken neddragen på sommaren och få äta mat, andra ggr är man svulten, frusen och livrädd i 4 månader..

Ok.
Citat:
Nu låter det där kanske lite väl häftigt skulle jag säga, och det är nog en riktig kukmätar KJ som skrivit det, men det ger en liten beskrivning av den fysisk/psykiska biten. Och vill du ha en riktig utmaning - sök till Amfibieskolan och Kustjägarlinjen. 6mån KJ skulle närmast jämföras med svenska amfibiesoldater, 12mån KJ däremot börjar det likna nåt. Som (finlands)Svensk är KJL nog det enda värdiga man kan bli idag, jag menar.. ja exempelvis: http://www.foi.se/FOI/templates/Page____4297.aspx
Det låter bra.
"Här blir hårda killar mjukare"

Jag kikade på "Blod, Svett & Bajs, De Svenska Kustjägarna" igår och den dokumentären framförde en helt okej nivå på svenska kustjägarutbildningen. Är det samma nivå där idag?
Citat:
Jag har exakt samma livsfilosofi, emellanåt förvisso helt till mitt egna förtret, men isåfall säger jag KJK - KJL, alltså 12månaders, förutsatt att inte de där allergierna ska sätta käppar i hjulen. Men är det inte nåt du har problem med till vardags så ska det gå... rent teoretiskt iaf. Man kan alltid söka första och andrahand.
Nej, jag har inga besvär, visst när björkarna börjar pollenisera kan det börja klia lite, men det finns medicin i form av tabletter. Vad bra, nu tror jag har en ganska bra bild över de olika valmöjligheterna. KJ, 12 månader gruppchef, är det preliminära målet.

Nu återstår bara att kontakta Brigaden ang. mönstring.
Citera
2010-04-08, 00:09
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carpediembaby
KJ, 12 månader gruppchef, är det preliminära målet.
.

Bra! enda rätta! Ja, eller plutonchef såklart
Citera
2010-04-08, 00:33
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Jag kikade på "Blod, Svett & Bajs, De Svenska Kustjägarna" igår och den dokumentären framförde en helt okej nivå på svenska kustjägarutbildningen. Är det samma nivå där idag?

Nej, jag har inga besvär, visst när björkarna börjar pollenisera kan det börja klia lite, men det finns medicin i form av tabletter. Vad bra, nu tror jag har en ganska bra bild över de olika valmöjligheterna. KJ, 12 månader gruppchef, är det preliminära målet.

Nu återstår bara att kontakta Brigaden ang. mönstring.

Hehe, vi såg faktiskt den nån gång på brigaden och gjorde lite jämförelser.
Nog skulle jag säga att det är ganska likt. Om du lägger till bilderna som inte visades i TV-aftonbladet, dvs Kanal 3, ytterligare lite pennalism (på ett fostrande, inte som mobbing i skolan vis) och blandar det hela med mumindalen så har du receptet.

KJ 12månader, det låter bra det. Det är ganska sällsynt att man får pröva på en sån här grej, speciellt i dagens läge som Svensk. Då tycker jag man ska ta chansen och göra det tuffaste :P

Btw, angående dina smärre allergibesvär.. jag hoppas du inte är känslig för mögel om du vill vara på KJK.
Citera
2010-04-08, 00:41
Medlem
Citat:
Hehe, vi såg faktiskt den nån gång på brigaden och gjorde lite jämförelser.
Nog skulle jag säga att det är ganska likt. Om du lägger till bilderna som inte visades i TV-aftonbladet, dvs Kanal 3, ytterligare lite pennalism (på ett fostrande, inte som mobbing i skolan vis) och blandar det hela med mumindalen så har du receptet.

KJ 12månader, det låter bra det. Det är ganska sällsynt att man får pröva på en sån här grej, speciellt i dagens läge som Svensk. Då tycker jag man ska ta chansen och göra det tuffaste :P
Kanonbra!
Citat:
Btw, angående dina smärre allergibesvär.. jag hoppas du inte är känslig för mögel om du vill vara på KJK.
Nej då, det skall inte vara ett problem.

Tackar för hjälpen.
Citera
2010-04-08, 00:47
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Kanonbra!

Nej då, det skall inte vara ett problem.

Tackar för hjälpen.

Bra, vi hade en mögelallergiker där då jag var ny ut från skolan, han vart inte så långvarig.
Å då påstås det ändå att kåken skulle va nyrenoverad.. kanske sedan det fungerade som koncentrationsläger på sin höjd.

Spöken är du int rädd för heller hoppas jag?

Haha nä, ja ska sluta fittas
Citera
2010-04-08, 00:54
Medlem
Citat:
Bra, vi hade en mögelallergiker där då jag var ny ut från skolan, han vart inte så långvarig.
Å då påstås det ändå att kåken skulle va nyrenoverad.. kanske sedan det fungerade som koncentrationsläger på sin höjd.

Spöken är du int rädd för heller hoppas jag?

Haha nä, ja ska sluta fittas

Jag skall inte säga att jag är rädd, men jag blir lite 'på min vakt' när dom vandrar omkring på stan. De här har dock svarta lakan. Om de på brigaden har vita så är det lugnt.
Citera
2010-04-08, 01:57
Medlem
knptys avatar
Ännu en som föll för propagandan! Tänk vad mycket roligare det är som båtförare. Det är iofs den svåraste utbildningen att komma in på, nästan svårare än att ta sig till RUK.
Vita spöken såg jag faktiskt aldrig, men det mullrade misstänksamt varje natt uppifrån KJK... Kanske bara var Wiksten som levde rövare?
Btw så finns det inte en enda gruppchef som hellre hade blivit medlem i Royalbåtpluton än utbildad till något annat! RBP = mest hatat men mest eftertraktat. Inte bara hatat av beväringar, utan även av utbildarna för att vi är i princip untouchable och aldrig blir nakkiterade till skitgöra
Citera
2010-04-08, 18:57
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knpty
Ännu en som föll för propagandan! Tänk vad mycket roligare det är som båtförare. Det är iofs den svåraste utbildningen att komma in på, nästan svårare än att ta sig till RUK.
Vita spöken såg jag faktiskt aldrig, men det mullrade misstänksamt varje natt uppifrån KJK... Kanske bara var Wiksten som levde rövare?
Btw så finns det inte en enda gruppchef som hellre hade blivit medlem i Royalbåtpluton än utbildad till något annat! RBP = mest hatat men mest eftertraktat. Inte bara hatat av beväringar, utan även av utbildarna för att vi är i princip untouchable och aldrig blir nakkiterade till skitgöra

Haha chilla lite med RBP nu Stötte inte på så hemskt många som ville bli båtskuffare ;D
Och skulle aldrig bytt min utbildning mot båtskufferiet!
Citera
2010-04-09, 00:32
Medlem
Citat:
Fysikbedömningen ska du göra i Sverige (jag gissar att du bor här). Du har fått/ska få ett papper med en jävla massa punkter, allt ifrån allergi till krosskada på hjärnan som en läkare ska fylla i samtidigt som han synar dig. Lättast är att fixa det här på nån lokal vårdcentral.

Edit: De tre önskemålen Tom nämnde får du skriva i på ett papper som ska dyka upp samtidigt.

När du sedan är på uppbådet ska samma sak göras där av en läkare, men i mitt fall då jag redan hade papprena frågade han bara om det hänt nåt särkillt sen dess (typ krosskada på hjärnan? ) och sedan skrev han under.

Det enda som egentligen krävs för att kvalificera in på KJK eller Båtpluton (och typ allt utom städare eller sk "Bikemike") är att du är A-klassad. Och de enda som inte är det har typ.. ja.. krosskada? Sen därifrån gör de under Grundperioden en riktig utvärdering av vad du verkar gå för och du kan gå från KJK till städare eller 2Kk till KJL och RUK.

Edit 2: Som Tom också nämner så har det ändrats väldigt mycket hur saker och ting fungerar nu, främst gällande ATU. Jag förbehåller mig således rätten att tala osanning kan man säga.

Jag har inte varit på något uppbåd, fick ett papper där ja skulle fylla i om jag har sjukdomar eller inte, fyllde i det själv.

tog 2 vardagar för att få inkallelseordern. där står inget om min tjänsduglighetsklass kan inte tänka mej att jag skall behöva gå på något uppbåd när jag skall rycka in i draggan 12 juli i år.
Citera
2010-04-09, 01:36
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lycra
Jag har inte varit på något uppbåd, fick ett papper där ja skulle fylla i om jag har sjukdomar eller inte, fyllde i det själv.

tog 2 vardagar för att få inkallelseordern. där står inget om min tjänsduglighetsklass kan inte tänka mej att jag skall behöva gå på något uppbåd när jag skall rycka in i draggan 12 juli i år.

Hmm, är jag den enda svensken som blivit ditkallad på uppbåd? Visserligen stog det i papprena att jag bodde i Ekenäs, så det kanske är därför. Nå, ivarjefall, fyllde du att du inte var sjuk på nåt sätt så ska du vara klass A, men har du inte fått fylla i några önskemål så vette hålen vart du hamnar..
Citera
2010-04-09, 02:41
Medlem
knptys avatar
Jag blev heller inte placerad någonstans eller var på uppbåd. Traskade så glatt dit och blev inhyst av milpol i amfibieskolans vapenhall, där skickade de in mig i ett av klassrummen med massa andra livrädda rekryter. Där kommer sedan all info vart man ska bege sig etc. Amfsken rockade på g-perioden! Tror att det är där du kommer hamna Lycra om du kryssat att du vill genomgå chefsutbildning.

Dock är det inte kul med äckel-KJ hjälputbildare som älskar hård fysisk fostran från första dagen.. Tackar än en gång för benhinneinflammationen ni gav mig efter 1 vecka! Tack som fan för att ni köttade sönder en smygfet stackare så att hans arma ben som slutat lira fotboll 1 år innan inryck höll på att dö under språngmarscherna från och till skjutbanan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in