• 1
  • 2
2007-10-11, 14:45
Medlem
Finn-Fans avatar
Jo, det är så att jag mer eller mindre frivilligt har gått med på att göra lumpen i finland. Jag är dubbel medborgare så jag hade kunnat slippa undan om jag försökte, men nu gjorde jag inte det.
Och nu undrar jag:
Har vi några finnar här som gjort lumpen senaste åren?
Är det stora skillnader från svenska lumpen? är det hårdare?
och, blir det väldigt jobbigt för en person som inte har någon kondition att tala om?
Citera
2007-10-11, 14:55
Medlem
Fader Jacks avatar
Ja det blir förmodligen jobbigt om du inte har nån kondition, gör dig själv en tjänst och börja springa. Dom mest slappade enheterna, dom s.k. choko-batterierna Signal, Eldledning och Artilleri alltså är borta enligt vad jag förstår.

Nu är det bara dom gröna kvar och då är det väl bara kustjägarna(hårda), granatkastarkompaniet(hårdare) eller pionjärerna(hårdast) som det finns att välja på.

Ja sen fanns det PsVK(pansarvärnet) också men det enda jag kommer ihåg av dom är att dom hadde en snygg kärring till officer då jag var där och att nästan alla B-karlar åkte dit. B-karlar är andra klassens människor ifall du inte visste, vi delar upp folk här i finland på det viset, dom måste ha en gul stjärna på kläderna.
Citera
2007-10-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finn-Fan
och, blir det väldigt jobbigt för en person som inte har någon kondition att tala om?

Det finns en avgörande och mycket stor skillnad. I Sverige får du din befattning av Pliktverket när du mönstrar, och före du rycker in. I Finland rycker du in och gör grundutbildningen, och sedan får du din befattning. Beroende på hur bra du varit där och hur lämplig du anses av befälen, och i viss mån efter egna önskemål, kan du sedan välja befattning eller blir placerad på något. Överlag kan man väl säga att om din kondition är genomusel lär du inte precis få en stridande befattning, utan riskerar att bli kock eller motsvarande. Det finska systemet med att man får sin befattning i efterhand gör även att man inte på förhand vet hur lång ens tjänstgöringstid blir, det kan variera mellan 6, 9 och 12 månader.

...börja springa nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Ja det blir förmodligen jobbigt om du inte har nån kondition, gör dig själv en tjänst och börja springa. Dom mest slappade enheterna, dom s.k. choko-batterierna Signal, Eldledning och Artilleri alltså är borta enligt vad jag förstår.

Nu är det bara dom gröna kvar och då är det väl bara kustjägarna(hårda), granatkastarkompaniet(hårdare) eller pionjärerna(hårdast) som det finns att välja på.

Ja sen fanns det PsVK(pansarvärnet) också men det enda jag kommer ihåg av dom är att dom hadde en snygg kärring till officer då jag var där och att nästan alla B-karlar åkte dit. B-karlar är andra klassens människor ifall du inte visste, vi delar upp folk här i finland på det viset, dom måste ha en gul stjärna på kläderna.

Fast det är väl inget som säger att han måste hamna i Nylands brigad? Förvisso är det ofta där man försöker placera folk bosatta i Sverige, men det finns gott om utlänningar även på Pansarbrigaden, Artilleribrigaden, Gardesjägarregementet (mycket ryssar) och så vidare. Om ens finska inte är så bra kan dock Nylands brigad vara att föredra.
Citera
2007-10-11, 15:16
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack

haha jo det där med a och b-karlar har jag hört om. men jag är nog A-karl jag.. enligt doktorn i åbo..
och jag får väl börja lubba då

Och jag glömde skriva att jag har sökt till dragsvik som medicinal-vårdare

Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Fast det är väl inget som säger att han måste hamna i Nylands brigad?

jo jag kan inte finska
Citera
2007-10-11, 15:21
Bannlyst
Jag vet inte hur det är idag i Nylands Brigad men jag låg där 92/93, i andra jägarkompaniet i Wasa kustjägarbataljon, då testades man ordentligt! Att folk svimmade till höger och vänster hörde till, hände t.o.m mig vid ett par tillfällen, av ren utmattning.
Idag skulle jag inte ha pallat att göra den tjänsten då jag gått och blivit tjock och lat hehe, många droppade av då jag låg inne, speciellt de som bodde i Sverige, de kunde ta färjan hem på permission för att inte återvända. Jag hade den tanken många ggr men jag bet i läppen och gick igenom utbildningen.
Den värsta tiden var grundutbildningen som var på 10-veckor, klarar man den så är det lugnt.
Citera
2007-10-11, 16:04
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko
Jag vet inte hur det är idag i Nylands Brigad men jag låg där 92/93, i andra jägarkompaniet i Wasa kustjägarbataljon, då testades man ordentligt! Att folk svimmade till höger och vänster hörde till, hände t.o.m mig vid ett par tillfällen, av ren utmattning.
Idag skulle jag inte ha pallat att göra den tjänsten då jag gått och blivit tjock och lat hehe, många droppade av då jag låg inne, speciellt de som bodde i Sverige, de kunde ta färjan hem på permission för att inte återvända. Jag hade den tanken många ggr men jag bet i läppen och gick igenom utbildningen.
Den värsta tiden var grundutbildningen som var på 10-veckor, klarar man den så är det lugnt.

eh. ehe. ojdå.
jaja nu har jag stolt sagt till alla att jag ska göra lumpen i finland nästa år så jag får väl bita ihop. typ.
Citera
2007-10-11, 16:26
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Jo, det är så att jag mer eller mindre frivilligt har gått med på att göra lumpen i finland. Jag är dubbel medborgare så jag hade kunnat slippa undan om jag försökte, men nu gjorde jag inte det.
Och nu undrar jag:
Har vi några finnar här som gjort lumpen senaste åren?

Alltså, jag får handsvett bara jag läser detta! Menar du allvar? Är du masochist? ...kort sagt...Varför?? Kan du inte ångra dig?

Inte ens av skälet fosterlandskärlek kan jag förstå det - vad har du att tillföra om du inte har någon kondition och knappt pratar ett ord finska?
Citera
2007-10-11, 16:33
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Alltså, jag får handsvett bara jag läser detta! Menar du allvar? Är du masochist? ...kort sagt...Varför?? Kan du inte ångra dig?

Inte ens av skälet fosterlandskärlek kan jag förstå det - vad har du att tillföra om du inte har någon kondition och knappt pratar ett ord finska?

Han kanske besitter egenskaper som pliktkänsla och har gott om sisu?

Jag tycker det är ett uppfriskande tecken att inte all dagens ungdom
är lat och karaktärslös.

Heder åt trådskaparen.
Citera
2007-10-11, 17:22
Medlem
Punchlines avatar
Jag var där själv i någon månad innan jag insåg att det inte var min melodi.

Jag kan säga såhär: man kan "klara" sig på kass kondition, men risken är att du får göra något inte så kul som till exempel bli chaffis eller i värsta fall kock eller kanske till och med notarie på enheten.
Om du däremot vill göra tiden till något "häftigare" så skulle jag rekomendera att du tränar upp konditionen lite grann i alla fall. Den kommer öka automatiskt efter allt springande i trappor och löpning efter löjtnanten i skogen, men vill du ha en större chans att få en bättre befattning så ska du helst inte vara i kasst skick när du rycker in. Första coopertestet är inte långt efter inryck.

Själv var jag placerad i PionK (pionjär) och kan säga att utbildningen var hur kul som helst. Det som fick mig att kasta in handduken var den jävligt-äckligt- tråkiga fritiden. Jag blev less på det efter några veckor.

Men om du nu har bestämt dig för att göra lumpen och då blir det förmodligen i Nyland så kan jag bara gratulera dig: du kommer får det mest proffsigaste bemötandet och de bästa utbildarna som tar hand om dig. I alla fall på PionK.
Förbered dig på lite skrik också, men ta allt med en armhåla humor
Citera
2007-10-11, 18:00
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

haha jag kände väl att jag ville göra nåt annat ett tag och kanske bli lite mer vältränad

jag vet inte om den där fosterlandskärleken spelar in särskilt mycket

Citat:
Ursprungligen postat av vf

Han kanske besitter egenskaper som pliktkänsla och har gott om sisu?

Jag tycker det är ett uppfriskande tecken att inte all dagens ungdom
är lat och karaktärslös.

Heder åt trådskaparen.

Citat:
Ursprungligen postat av Punchline
Jag var där själv i någon månad innan jag insåg att det inte var min melodi.

Jag kan säga såhär: man kan "klara" sig på kass kondition, men risken är att du får göra något inte så kul som till exempel bli chaffis eller i värsta fall kock eller kanske till och med notarie på enheten.
Om du däremot vill göra tiden till något "häftigare" så skulle jag rekomendera att du tränar upp konditionen lite grann i alla fall. Den kommer öka automatiskt efter allt springande i trappor och löpning efter löjtnanten i skogen, men vill du ha en större chans att få en bättre befattning så ska du helst inte vara i kasst skick när du rycker in. Första coopertestet är inte långt efter inryck.

Själv var jag placerad i PionK (pionjär) och kan säga att utbildningen var hur kul som helst. Det som fick mig att kasta in handduken var den jävligt-äckligt- tråkiga fritiden. Jag blev less på det efter några veckor.

Men om du nu har bestämt dig för att göra lumpen och då blir det förmodligen i Nyland så kan jag bara gratulera dig: du kommer får det mest proffsigaste bemötandet och de bästa utbildarna som tar hand om dig. I alla fall på PionK.
Förbered dig på lite skrik också, men ta allt med en armhåla humor

fan det där lät ju nästan bra ju! speciellt eftersom jag inte riktigt söker det där allra häftigaste utan gärna skulle bli kock eller nåt
Citera
2007-10-11, 18:02
Medlem
Punchlines avatar
Citat:
fan det där lät ju nästan bra ju! speciellt eftersom jag inte riktigt söker det där allra häftigaste utan gärna skulle bli kock eller nåt

Smaken är som baken, allt manskap behövs.
Citera
2007-10-11, 18:06
Medlem
Yep, träna som fan och förbered dej mentalt på vad som komma skall. Det blir en upplevelse du inte kommer att ångra senare, även om det känns för jävligt när du är där. Dragsvik idag är inte heller ens i närheten så jävligt som det var för 10-20 år sedan, tyvärr. Militären blir bögigare för varje år, även i Finland. Man tolererar inte heller lika mycket pimsning som förut. Jävligare än i Svenska armén kommer du ändå att få det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in