2008-04-06, 15:15
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Sordin
Jag såg en gång någon dokumentär om värnplikten i Finland och sverige, och då har jag för mig att de sa att den svenska värnplikten mest går ut på att patrullera, bevaka, vakta, spana, och allt sånt som hör fredstid till, och att den finska värnpliktsutbildningen går ut på att göra soldaterna redo för krig. Det är inte sämre på något sätt att vara utbildad att upprätthålla fred, det hade varit konstigt ifall sverige hade varit redo för krig då det senaste kriget sverige utkämpade var på 1800-talet.

Haha, svenska och finska värnplikten är väldigt snarlika så du kan vara lugn
Citera
2008-04-06, 15:17
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Jag såg en gång någon dokumentär om värnplikten i Finland och sverige, och då har jag för mig att de sa att den svenska värnplikten mest går ut på att patrullera, bevaka, vakta, spana, och allt sånt som hör fredstid till, och att den finska värnpliktsutbildningen går ut på att göra soldaterna redo för krig. Det är inte sämre på något sätt att vara utbildad att upprätthålla fred, det hade varit konstigt ifall sverige hade varit redo för krig då det senaste kriget Sverige utkämpade var på 1800-talet.
HAHA naaa det är inte hela sanningen de enda tjänster som bedriver sådan verksamhet som du hänvisar till är MP= militär polis, samt de få värnpliktiga som bevakar flygfälten för att förhindra sabotage! men sedan vet jag inte riktigt vad du menar med att det spanas vist försvaret bedriver utbildningar för span förband men det finns inga förband som ligger och stirrar ut i skärgårn. Kan även finnas sådan vakt verksamhet på andra platser. men nej Svenska försvaret agerar inte vakt bolag.
Den bedriver precis som namnet lyder Försvarsmakt.

Edit:vad hette denna propaganda film?
Senast redigerad av -TnT- 2008-04-06 kl. 15:21.
Citera
2008-04-06, 16:12
Medlem
siwashs avatar
Han tänker förmodligen på dokumentärserien "Emigranterna" som gick på SVT för dryga halvåret sen. Första avsnittet handlade om en finsk-svensk kille från sthlm som först gått lumpen i Sverige(på Livgardet om jag minns rätt) som vakt-soldat, sen gick han även lumpen i Finland, i dragsvik.

Han hade en lite annorlunda befattning under sin värnplikt i dragsvik så kan vara det som var skillnaden.

Men anses dem "lökigare" tjänsterna i sverige vara jävligt lökiga, medans de i Finland kanske inte är lika slappa? Dem svårare utbildningarna A-dyk, FJ, KJ etc är nog lika hårda, men dem slappare tjänsterna är slappare i Sverige än i Finland.? Eller är det något jag fått för mig?
Citera
2008-04-06, 16:48
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siwash
Han tänker förmodligen på dokumentärserien "Emigranterna" som gick på SVT för dryga halvåret sen. Första avsnittet handlade om en finsk-svensk kille från sthlm som först gått lumpen i Sverige(på Livgardet om jag minns rätt) som vakt-soldat, sen gick han även lumpen i Finland, i dragsvik.

Han hade en lite annorlunda befattning under sin värnplikt i dragsvik så kan vara det som var skillnaden.

Men anses dem "lökigare" tjänsterna i sverige vara jävligt lökiga, medans de i Finland kanske inte är lika slappa? Dem svårare utbildningarna A-dyk, FJ, KJ etc är nog lika hårda, men dem slappare tjänsterna är slappare i Sverige än i Finland.? Eller är det något jag fått för mig?

Det där är en gammal klysha som härstammar ifrån att alla svenska män är homosexuella
Citera
2008-04-07, 03:06
Medlem
Henrik Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Det där är en gammal klysha som härstammar ifrån att alla svenska män är homosexuella

Jajösses, jag minns alla skitdåliga homosverigevitsar som berättades i skolan i Finland...

Ex.

Vad kallas svenskt internet? Svar: Hinternet
Citera
2008-04-07, 14:30
Medlem
Kollade upp hälsoundersökningen, kommer kosta 600 kr att få den. Svider lite i plånboken men det är det väl värt. Får man igen pengarna senare av finska försvarsmakten eller får man skylla sig själv att man bor i Sverige och måste genomgå den här?
Citera
2008-04-07, 15:43
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Jajösses, jag minns alla skitdåliga homosverigevitsar som berättades i skolan i Finland...

Ex.

Vad kallas svenskt internet? Svar: Hinternet
Humorn verka vara på topp i Finland! Men vad ska man begära av ett ej så fullt intelligent och utvecklat folk.
Citera
2008-04-07, 16:42
Medlem
Henrik Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Humorn verka vara på topp i Finland! Men vad ska man begära av ett ej så fullt intelligent och utvecklat folk.

Ja, det är ju trots allt ett nordiskt land.
Citera
2008-04-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-

Skämtet är inte så dåligt som det först kan verka. Vad vår goda Sordin glömde berätta var att hintti är det finska ordet för bög. Hinternet anspelar således på den klassiska finska fördomen(?) att svenskar är homosexuella.
Citera
2008-04-07, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Kollade upp hälsoundersökningen, kommer kosta 600 kr att få den. Svider lite i plånboken men det är det väl värt. Får man igen pengarna senare av finska försvarsmakten eller får man skylla sig själv att man bor i Sverige och måste genomgå den här?

Min hälsogranskning betalade iaf försvarsmakten.
Citera
2008-04-07, 17:07
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Skämtet är inte så dåligt som det först kan verka. Vad vår goda Sordin glömde berätta var att hintti är det finska ordet för bög. Hinternet anspelar således på den klassiska finska fördomen(?) att svenskar är homosexuella.

Citera
2008-04-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum

Det är väl sant?

ONT: Hur ser det ut att genomföra värnplikten i Finland med Svenskt belastningsregister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in