2007-10-31, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Om du nu skulle vara finsk medborgare skulle du inte behöva tänka så himla mycket, du skulle automatiskt få hem ett brunt kuvert med trycket PUOLUSTUSVOIMAT till dig. Om du är finsk medborgare och inte får kuveret är du skyldig att omedelbart informera det militärlän där din mors magistrat i Finland ligger och informera dem om var du är folkbokförd.

Kan det vara så att jag inte fått brevet, kan även vara så att de inte har min adress, förmodligen så har dom inte adressen detta är jag ganska säker på. Jag återkommer när jag varit i kontakt med dem.
Citera
2007-10-31, 20:10
Medlem
Citat:
Om du nu skulle vara finsk medborgare skulle du inte behöva tänka så himla mycket, du skulle automatiskt få hem ett brunt kuvert med trycket PUOLUSTUSVOIMAT till dig. Om du är finsk medborgare och inte får kuveret är du skyldig att omedelbart informera det militärlän där din mors magistrat i Finland ligger och informera dem om var du är folkbokförd.

Det där "automatiska" brevet har en tendens att aldrig bli ivägskickat i brist på adress. Visst, din adress bör finnas i de finska registren men det är lite si och så med den saken. Om trådskaparen har bott i Sverige hela sitt liv (och uppenbarligen inte skaffat finskt pass heller) så kan jag nästan garantera att hans adress inte finns i de finska registren.

edit: Det är möjligt att mista sitt finska medborgarskap när man fyller 22 år om man inte anses ha tillräcklig anknytning till Finland.
Citera
2007-10-31, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Det där "automatiska" brevet har en tendens att aldrig bli ivägskickat i brist på adress. Visst, din adress bör finnas i de finska registren men det är lite si och så med den saken. Om trådskaparen har bott i Sverige hela sitt liv (och uppenbarligen inte skaffat finskt pass heller) så kan jag nästan garantera att hans adress inte finns i de finska registren.

Förmodligen så kan morsan skitit totalt i lämna info om att jag är född till finska regeringen. Hur kontrollerar jag att dom ens vet att jag finns, men de borde ha mig registrerad, men för säkerhetsskull
Citera
2007-10-31, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prescov
Förmodligen så kan morsan skitit totalt i lämna info om att jag är född till finska regeringen. Hur kontrollerar jag att dom ens vet att jag finns, men de borde ha mig registrerad, men för säkerhetsskull

Ring till finska ambassaden imorgon helt enkelt. Numret hittar du på deras hemsida: http://www.finland.se/sv/
Citera
2007-10-31, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prescov

Har din mor aldrig talat om att du är född så kan du nog få problem med ett finskt medborgarskap. De delas inte ut som konfetti a´la svenska medborgarskap. Om du är "officiellt" finne så har du ett finskt personnummer. Om inte... tvivlar på att du får ett överhuvudtaget.

edit: Det går men du/ni måste bevisa att hon är din mor.
http://www.suomi.fi/suomifi/svenska/...ter/index.html
Citera
2007-10-31, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Har din mor aldrig talat om att du är född så kan du nog få problem med ett finskt medborgarskap. De delas inte ut som konfetti a´la svenska medborgarskap. Om du är "officiellt" finne så har du ett finskt personnummer. Om inte... tvivlar på att du får ett överhuvudtaget.

På deras hemsida säger dom att om mamman har finskt medborgarskap så får sönerna det automatiskt, så vad för problem blir det?
Citera
2007-10-31, 20:33
Medlem
Urhos avatar
Citat:

Mitt brev var vitt och det stog faktiskt Försvarsmakten på det också.
Citera
2007-11-01, 13:06
Medlem
SI2HIIs avatar
Kan man bli B-klassad innan man ens åkt dit och börjat mönstra? Alltså att man blir B-klassad utifrån ens hälsointyg från läkaren?
Citera
2007-11-01, 13:27
Medlem
gröngölings avatar
Jo det kan man, det är de facto då de flesta blir B-klassade. På plats är det oftast bara om det visar sig att du har problem i tjänsten som du blir "degraderad".

Om du inte vill bli B-människa kan det löna sig att knipa käft om t ex eventuella rygg- och fotproblem på läkargranskningen, så länge du tror att du skall klara av tjänsten med dem. Kom bara i håg att påfrestningarna är stora, och dessutom skiljer sig från vad du är van vid i det civila.

--
Tillägg: Det är på uppbådet din klass bestäms, läkaren som undersöker dig innan det ger bara en rekommendation (som oftast följs)
Citera
2007-11-02, 00:16
Medlem
SI2HIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gröngöling
Jo det kan man, det är de facto då de flesta blir B-klassade. På plats är det oftast bara om det visar sig att du har problem i tjänsten som du blir "degraderad".

Om du inte vill bli B-människa kan det löna sig att knipa käft om t ex eventuella rygg- och fotproblem på läkargranskningen, så länge du tror att du skall klara av tjänsten med dem. Kom bara i håg att påfrestningarna är stora, och dessutom skiljer sig från vad du är van vid i det civila.

--
Tillägg: Det är på uppbådet din klass bestäms, läkaren som undersöker dig innan det ger bara en rekommendation (som oftast följs)

hur går denna läkarundersökning till? Vad tittar han på som bestämmer hur man blir klassad? Räknad t.e.x ens längd?
Citera
2007-11-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SI2HII
hur går denna läkarundersökning till? Vad tittar han på som bestämmer hur man blir klassad? Räknad t.e.x ens längd?

Nyckelordet är kenttäkelpoisuus, eller ungefär "duglighet i fält". Om vi utgår från en fullt frisk "normal" pojke utan sned rygg eller dylikt, så är det vanligaste sättet att mäta det genom att låta personerna springa Coopertestet. På tolv minuter;

Dålig kondition: Under 2 200 meter
Godkänd: 2 200 - 2 590 meter
Bra: 2 600 - 2990 meter
Mycket bra: Över 3 000 meter

I Finland ligger snittet på 2 600 meter för värnpliktiga pojkar. Motsvarande för flickorna som frivilligt gör lumpen är 2 300 meter. Nu ska du givetvis inte springa hos läkaren, men en läkare kan vanligtvis "avgöra" var man ligger ändå genom att mäta blodtryck, nypa lite på fettet kring magen och så vidare. I Finland kan man överlag säga att man klassar det såhär med Cooper;

Specialförband: Över 3 000 meter
Rörlig strid (infanteri/jägare): 2 800 meter
Stödförband (artilleri etc.): 2 600 meter

Ovanstående utgår från ett "medelvärde" vad gäller muskel- och koordinationsförmåga. Det spelar givetvis även in vad man har för attityd och mentalitet.
Citera
2007-11-02, 12:52
Medlem
Läkarundersökningen på plats granskar dom vanligaste grejerna. Syn, hörsel, blodtryck, färgseende osv osv. Det genomförs väl inga direkta "tester" på fötter och rygg. Du får dock träffa en läkare på plats där ni går igenom era journaler dvs papper från den tidigare läkarundersökningen plus ett papper som du fyller i innan läkarundersökningen på brigaden. Tror inte att ens längd har så mycket med att göra hur man blir klassad. Utan blir man B-klassad rör det sig oftast om allvarligare besvär med fötter, rygg eller vikt för den delen.

Cooper-testet har absolut ingenting att göra med vilket "tjänstgöringsklass" man får. Det första cooper-testet genomförs efter läkargranskningen och innan dess får man ju inte ens gå i takt.

Finns det fler frågor så ere bara att fråga på, så ska jag svara så bra jag kan.

Hälsn: Kont 107

Kustjägarkompaniet OJENNUS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in