2009-02-23, 16:34
Medlem
Nej, du kan inte "välja" att inte göra din finska militärtjänst, det är helt enkelt fel (såtillvida de inte precis bytt regler men jag kan inte hitta något sådant iallafall).
De letar inte efter dig utomlands och de begär dig inte utlämnad men den dagen du åker till Finland så plockar de dig i tullen, vilket är vad som skedde en viss Marko Lehtosalo (Markoolio).
Citera
2009-02-23, 18:11
Medlem
Angående handgranater fick ingen som jag känner kasta, eller ens se en skarp handgranat.
Citera
2009-02-24, 13:57
Medlem
Luigis avatar
Hur stor nytta kan jag ha av att ha gått utbildningen till Militärpolis om jag senare tänkt söka in till Polisskolan?
Citera
2009-02-25, 19:14
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Hur stor nytta kan jag ha av att ha gått utbildningen till Militärpolis om jag senare tänkt söka in till Polisskolan?

I finland är det krav (eller var iaf) att man ska ha gjort värnplikten som befäl (dvs 12 månader aliupseeri koulu/ reservi upseeri koulu). Polishögskolan har
som krav att man ska vara svensk, ska du göra lumpen i finland så är du ... inte svensk. Men du kan byta medborgarskap, värnplikt är alltid meriterande. Vet inte
hur polishögskolan ställer sig till det i sverige dock.
Citera
2009-02-25, 20:39
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alaska
I finland är det krav (eller var iaf) att man ska ha gjort värnplikten som befäl (dvs 12 månader aliupseeri koulu/ reservi upseeri koulu). Polishögskolan har
som krav att man ska vara svensk, ska du göra lumpen i finland så är du ... inte svensk. Men du kan byta medborgarskap, värnplikt är alltid meriterande. Vet inte
hur polishögskolan ställer sig till det i sverige dock.
Jag är finsk medborgare.

Du får ursäkta mig, men jag förstod ingenting av vad du skrev.
Citat:
I finland är det krav (eller var iaf) att man ska ha gjort värnplikten som befäl (dvs 12 månader aliupseeri koulu/ reservi upseeri koulu).
Vad menar du? För att komma in till Polisskolan? Det stämmer inte...
Citera
2009-02-25, 22:46
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Jag är finsk medborgare.

Du får ursäkta mig, men jag förstod ingenting av vad du skrev.

Polisskolan är en film, inget som finns i Sverige. Antar att du menar Polishögskolan. Ska försöka vara tydligare.

Du måste vara svensk medborgare för att ansöka till polishögskolan,
om du är finsk, som du nu själv säger att du är. Blir du inte antagen.

Citat:
Vad menar du? För att komma in till Polisskolan? Det stämmer inte...

Jo. I Finland, om man vill bli polis, måste man ha gjort värnplikt som befäl,
antingen i reservunderofficersskolan (aliupseerikoulu, AUK), eller reservofficersskolan (reserviupseerikoulu, RUK). Militärpolis räcker inte dvs.
Citera
2009-02-26, 01:56
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Angående handgranater fick ingen som jag känner kasta, eller ens se en skarp handgranat.

Vi övade med övningshandgranater, sedan med sådana som bara smäller.
Hade man sprängt en sådan i handen så hade du inte dött...

Sedan kom skjutlägret där vi skulle få testa riktiga, skarpa granater.
Men våran Yliluutnantti(Överlöjtnant?) kom med ett dystert besked dagen innan:
snubben som skulle ha beställt granater till våran övning hade tydligen glömt bort det hela... både vi och Överlöjtnanten var skitsura.
Slutade med att vi fick genomföra övningen ändå, med sådana granater som enbart smäller... vad heter dessa?
Citera
2009-02-26, 02:44
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Vi övade med övningshandgranater, sedan med sådana som bara smäller.
Hade man sprängt en sådan i handen så hade du inte dött...

Sedan kom skjutlägret där vi skulle få testa riktiga, skarpa granater.
Men våran Yliluutnantti(Överlöjtnant?) kom med ett dystert besked dagen innan:
snubben som skulle ha beställt granater till våran övning hade tydligen glömt bort det hela... både vi och Överlöjtnanten var skitsura.
Slutade med att vi fick genomföra övningen ändå, med sådana granater som enbart smäller... vad heter dessa?

Yliluutnanti = Premiärlöjtnant. Löjlig översättning men iaf.

Hmm, kertapanos eller ngt sånt hette det ... fan, 10 år sen snart sen muck! TJ -3650!
Citera
2009-02-26, 12:24
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Jo. I Finland, om man vill bli polis, måste man ha gjort värnplikt som befäl, antingen i reservunderofficersskolan (aliupseerikoulu, AUK), eller reservofficersskolan (reserviupseerikoulu, RUK). Militärpolis räcker inte dvs.

Har för mig att man endast måste ha genomfört värnplikten nuförtiden, alltså man behöver inte ha gått Auk eller RuK. Men är inte helt säker.
http://www.poliisi.fi/poliisi/poliis...F?opendocument
Citera
2009-02-26, 12:32
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Jo. I Finland, om man vill bli polis, måste man ha gjort värnplikt som befäl, antingen i reservunderofficersskolan (aliupseerikoulu, AUK), eller reservofficersskolan (reserviupseerikoulu, RUK). Militärpolis räcker inte dvs.
Det står ingenting om det i ansökningskraven till Polishögskolan... Det har nog ändrat från den tiden du refererar till.
Citera
2009-02-26, 12:44
Medlem
Genaus avatar
Sedan ca. tre år tillbaka finns det inget krav på utförd beväringstjänst. Tidigare var kravet att man skulle ha utfört beväringstjänst, något krav på specifik utbildning eller längd existerade inte. Undantag fanns för kvinnor och ålänningar och personer med andra orsaker, läs religion.

Vidare undersökning visar att för tio år sedan, när Alaska tjänstgjorde, var kravet reservofficers- eller reservunderofficersutbildning eller lämplig militärpolisutbildning. Därefter blev kravet enbart utförd beväringstjänst till att helt utesluta krav på militärutbildning.
Senast redigerad av Genau 2009-02-26 kl. 13:03.
Citera
2009-02-26, 14:31
Medlem
Luigis avatar
Så min fråga kvarstår...
Citat:
Finns det andra "inriktningar" som kunde tänkas vara bättre? Nämnas bör att jag skall jag göra lumpen i Dragsvik (Nylands Brigad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in