2010-04-12, 22:09
Medlem
Amagadwats avatar
Känner en polare som gör lumpen i Finland just nu. Det är så hårt som man tror.
Citera
2010-04-13, 17:02
Medlem
Någon bra färjerutt att rekomendera, silja line eller liknande?

1400:- för enkelresa, måste man ha en egenhytt eller finns det något snabbare alternativ än 11h.

Är där 09.55 i Helsingfors men skulle helst vilja va på brigaden innan 12.00.

Får man igen dessa 1400 eller är det något dyr kryssning jag tagit med hytt o skit?
Citera
2010-04-13, 17:07
Medlem
Ah, såg denna tråd nu igen. Har det alltså redan passerat 3år sedan "ohi on"? Tiden går så satans snabbt, fick höra via ryktesvägar att min pluton har blivit kallad på rep övn senare i år men inte fått det bekräftat skriftlig. Är tämligen säker på att jag som är skriven och bosatt utomlands (Sverige) inte kommer få delta pga. resekostnad, är nog beredd att betala ett tiotal euro för att få åka över och snacka med gänget igen samt skjuta lite STG.

Någon annan som har varit på rep övn och har lust att delge lite nyttiga erfarenheter eller tips?
Citera
2010-04-13, 17:10
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Någon bra färjerutt att rekomendera, silja line eller liknande?

1400:- för enkelresa, måste man ha en egenhytt eller finns det något snabbare alternativ än 11h.

Är där 09.55 i Helsingfors men skulle helst vilja va på brigaden innan 12.00.

Får man igen dessa 1400 eller är det något dyr kryssning jag tagit med hytt o skit?

Du hyr en billig tur&retur hytt, alltså en kryssning, sen hoppar du helt sonika bara av i Helsinki eller Turku. Så gjorde jag, och det vart fan så mycket billigare än en enkelresa ^^
Citera
2010-04-16, 17:31
Medlem
Genaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinningen
Ah, såg denna tråd nu igen. Har det alltså redan passerat 3år sedan "ohi on"? Tiden går så satans snabbt, fick höra via ryktesvägar att min pluton har blivit kallad på rep övn senare i år men inte fått det bekräftat skriftlig. Är tämligen säker på att jag som är skriven och bosatt utomlands (Sverige) inte kommer få delta pga. resekostnad, är nog beredd att betala ett tiotal euro för att få åka över och snacka med gänget igen samt skjuta lite STG.

Någon annan som har varit på rep övn och har lust att delge lite nyttiga erfarenheter eller tips?
Jag har varit på en rep-övning. Sex dagar i vackra syndalen. Övningen kan jämföras med ett skytteläger och schemat såg ungefärligen ut så här.
-Uppgiftsspecifik utbildning.
-Pluton i anfall och försvar med TASI och blåpittar.
-Kompani i anfall från Jurmo-båtar där ballonger och janter-tavlor agerade fiende.
-Återigen kompani i anfall, annan ö och med elever som fiende. Blåpittar i överflöd men ingen TASI vilket betyder att omställaren lämpligen sätts på på serie-eld.

Överraskande snabbt var det som om åren i det civila inte existerat men lika snabbt blev man led på tristessen. Fick även se prov på typisk SA-humor. Vid materialutdelningen blev vi utdelade vinterjacka M95(?). Jackan som vi under beväringstiden aldrig fick använda trots kallt väder fick vi nu utdelad när vi ännu kunde njuta av det sista av sommar-värmen. Man får anta att nånstans skrattade någon över att vi hade lite mera att bära på.
Citera
2010-04-17, 19:17
Medlem
rafael1337s avatar
Av purt intresse, vet någon om det är möjligt att göra om sin militärtjänst eller åka in i amfibieskolan nu ett år senare?
Citera
2010-04-17, 20:02
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rafael1337
Av purt intresse, vet någon om det är möjligt att göra om sin militärtjänst eller åka in i amfibieskolan nu ett år senare?

Finns det inte nåt slags extra-auki/rukki för folk som varit jägare? Alltså att man efter Ohi on kan hoppa in på nästa RUK kurs tex?
Citera
2010-04-18, 13:42
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Finns det inte nåt slags extra-auki/rukki för folk som varit jägare? Alltså att man efter Ohi on kan hoppa in på nästa RUK kurs tex?

Som jägare kan man söka till AuK och som underofficer kan man söka till RuK.

http://www.forsvarsmakten.fi/reservi...upseeriksi.dsp
http://www.forsvarsmakten.fi/reservi...upseeriksi.dsp
http://www.forsvarsmakten.fi/reservi...uohjeet_au.dsp
http://www.forsvarsmakten.fi/reservi...t_miehisto.dsp
Citera
2010-04-18, 21:00
Medlem
rafael1337s avatar
Bara i Fredrikshamn dock. Jäklar också!
Citera
2010-04-19, 20:24
Medlem
Ännu en gång, någon som skall in 12 Juli?

Tänkte ta färjan den 11 Juli runt 19 tiden så man är i Helsinki 09.50.

Är det någon som vill sällskapa hojjta till, hade varit roligt o träffa någon som skall till helvetet så man inte känner sig ensammen
Citera
2010-04-19, 23:38
Medlem
Jag skickade ett ebrev till Lapplands regionalbyro (eftersom det är där jag är skriven) ang. min vilja att göra frivillig tjänstgöring i Finland. Det har gått ett par dagar nu och jag har inte fått något svar än. Jag skrev brevet på svenska, kan det vara så att de inte har någon svensktalande där?
Citera
2010-04-20, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carpediembaby
Jag skickade ett ebrev till Lapplands regionalbyro (eftersom det är där jag är skriven) ang. min vilja att göra frivillig tjänstgöring i Finland. Det har gått ett par dagar nu och jag har inte fått något svar än. Jag skrev brevet på svenska, kan det vara så att de inte har någon svensktalande där?

Rättelse: regionalbyrå

Vad tycker ni:
1. Vänta
2. Skriva ett nytt brev på engelska
3. Skriva ett nytt brev på rövarspråket

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in