2010-12-17, 23:08
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanson
Någon som ska in nu I/II? Något man bör tänka på, kommandoord att kunna osv?
"Kommandoord" lär du dig när du är där, vore rentav konstit om du kunde alla före du rycker in...
Citera
2010-12-19, 18:55
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Om nu loppusota faller mannen på läppen så kan du ju alltid besöka mil.fi och läsa lite om årets slutövningar.

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/er...i2010/suomeksi

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/er...o2010/suomeksi

Nice, alltid kul att se lite fina vinterbilder
Citera
2010-12-21, 10:39
Medlem
Hur kort ska håret vara? Någonstans har jag läst 7mm. Hur kort klippte ni er innan ni ryckte in?

Är det lönt att ta med egna strumpor/underkläder/underställ osv eller får man allting? I broschyren står det att man ska i princip bara ha med sig

1. Pengar
2. Brevpapper
3. Nål och tråd
4. Skavsårsplåster och plåster
5. Rakhyvel och andra hygienartiklar

Det kan man ju i princip få in i en ica-kasse så hur blir det om man tar med allt i en sportbag? När jag ser bilder på skåpen så ser de väldigt små ut så att man kanske inte ens får plats med en sportbag.

Är stölder vanligt? Vågar jag ha en plånbok med 100€ i? Var lägger man de civila kläderna?

Har börjat inse att jag åker snart och känner mig lite nervös
Citera
2010-12-21, 13:04
Medlem
Citat:
Hur kort ska håret vara? Någonstans har jag läst 7mm. Hur kort klippte ni er innan ni ryckte in?

Är det lönt att ta med egna strumpor/underkläder/underställ osv eller får man allting? I broschyren står det att man ska i princip bara ha med sig

1. Pengar
2. Brevpapper
3. Nål och tråd
4. Skavsårsplåster och plåster
5. Rakhyvel och andra hygienartiklar

Det kan man ju i princip få in i en ica-kasse så hur blir det om man tar med allt i en sportbag? När jag ser bilder på skåpen så ser de väldigt små ut så att man kanske inte ens får plats med en sportbag.

Är stölder vanligt? Vågar jag ha en plånbok med 100€ i? Var lägger man de civila kläderna?

Har börjat inse att jag åker snart och känner mig lite nervös

Skåpen verkar se ut ungefär som de svenska, du kan få in en jävla massa skit där utan att det syns. En polare som var just i Finland och gjorde lumpen lyckades få in fem flaskor vodka och tio stockar snus. Blev tydligen ganska intressant vid nån skågranskning. Han kom undan med att förklara att vodka skulle han ta hem till Sverige, snuset hade han tagit med till Finland för att sälja till folk där. Det slutade med att han fick "böta" en stock snus till sin löjtnant.
Ett tips är ju att ha åtminstone ett ombyte kläder med dig om du inte alltid vill ha samma kläder på dig när du åker på permission. Sen kan det ju vara kul att ha mobil, mp3spelare och kanske en bok eller två att läsa, ananrs lär du få jävligt tråkigt. Snus som sagt är också bra att ha med, om inte annat för att sälja/byta/muta kompisar och befäl med.
Citera
2010-12-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Skåpen verkar se ut ungefär som de svenska, du kan få in en jävla massa skit där utan att det syns. En polare som var just i Finland och gjorde lumpen lyckades få in fem flaskor vodka och tio stockar snus. Blev tydligen ganska intressant vid nån skågranskning. Han kom undan med att förklara att vodka skulle han ta hem till Sverige, snuset hade han tagit med till Finland för att sälja till folk där. Det slutade med att han fick "böta" en stock snus till sin löjtnant.
Ett tips är ju att ha åtminstone ett ombyte kläder med dig om du inte alltid vill ha samma kläder på dig när du åker på permission. Sen kan det ju vara kul att ha mobil, mp3spelare och kanske en bok eller två att läsa, ananrs lär du få jävligt tråkigt. Snus som sagt är också bra att ha med, om inte annat för att sälja/byta/muta kompisar och befäl med.

Ang. ombyte så läste jag att man måste ha permissionsklädsel på sig när man lämnar området (och när man kommer tillbaka) så någon jättemöjlighet till civila kläder finns ju inte tror jag iallafall.

Hjälp jag vet inte vad jag ska ta med mig eller göra!!
Citera
2010-12-22, 14:43
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ang. ombyte så läste jag att man måste ha permissionsklädsel på sig när man lämnar området (och när man kommer tillbaka) så någon jättemöjlighet till civila kläder finns ju inte tror jag iallafall.

Hjälp jag vet inte vad jag ska ta med mig eller göra!!

Om du åker till tex. Sverige så kan du lämna/komma området med privata kläder,
åtminstonde var det så tidigare.
Men vi skulle ha permissionsuniformen på oss under permissionsgranskningen och sen byta om efter det.

Dock gjorde jag detta endast en gång då jag tyckte det var ganska fränt med permissionsuniformen

Glöm inte att byta om innan du anländer till Sverige dock..
Citera
2010-12-22, 15:08
Medlem
Fun_Universitys avatar
Du kan även få ett civilskåp också då du bor i Sverige och kan vara i behov av ett sådant.
Citera
2010-12-22, 16:03
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Du kan även få ett civilskåp också då du bor i Sverige och kan vara i behov av ett sådant.

Det är att rekommendera, ta ett även om du känner att du inte behöver det.
Citera
2010-12-22, 18:23
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSE
Om du åker till tex. Sverige så kan du lämna/komma området med privata kläder,
åtminstonde var det så tidigare.
Men vi skulle ha permissionsuniformen på oss under permissionsgranskningen och sen byta om efter det.

Dock gjorde jag detta endast en gång då jag tyckte det var ganska fränt med permissionsuniformen

Glöm inte att byta om innan du anländer till Sverige dock..
Äh, jag sprang alltid runt i Sthlm med lomapukun. Det var dock lite svettigt en gång när jag dyngpackad fick förklara för polisen att jag inte alls behövde följa med till stationen bara för den där lilla incidenten... Men det var ingen som tog det som en krigsförklaring iaf.
Citera
2010-12-22, 18:28
Medlem
Pappsengubbens avatar
Basic så är värnplikten i Finland som i Sverige... bara lite mer bögig.
Citera
2010-12-22, 21:40
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappsengubben
Basic så är värnplikten i Finland som i Sverige... bara lite mer bögig.

Ja precis, lite mer bögig i Sverige alltså.
Citera
2010-12-30, 09:52
Medlem
Luigis avatar
Massaloman tar slut på söndag, då tillbaka och servera på trettondagsbalen. General Puheloinen kommer vara där, inte illa

Appropå: http://www.youtube.com/watch?v=w3E_OE7Vv2w
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in