Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
Det var ryssarna som krävde att finnarna skulle driva ut tyskarna ur landet, som en del av freden. Sedan var ju, våran hjälte Mannerheim, "kompis"(hur man nu vill se på saken) med Hitler.
Friherren Emil (Carl-Gustaf Emil Mannerheim, för de som inte visste det) var inte särskilt förtjust i Adolf, om inte av politiska skäl så av rent kompetensgrundande. Bland annat så hälsade Mannerheim på Hitler med handskar på (vilket är en otrolig skymf för uppfostrat folk under den tiden) och det sägs att det berodde mer på att friherren tyckte Adolf var en tönt än på att Mannerheim hade stresseksem.
Vidare finns dessutom en annan rolig anekdot om tyska trupper i Finland:
Vid ett tillfälle hade ryska trupper inringat de tyska styrkor som hjälpte finnarna i kriget vid Petsamo. En finsk officer hade utmärkt så duktigt att Hitler själv hade beordrat att han skulle dekoreras. En högt uppsatt tysk officer (vissa säger att det var Dietl själv) skulle överlämna medaljen och blev tvungen att flyga till fronten för att möta officern (som itne vill lämna fronten). Tysken landar på en frusen sjö, kliver ur planet i full paraduniform och möts av en ensam finsk vaktpost, skäggig och smutsig. Tysken frågar om vögen och får svaret, typ "I den riktningen, tre kilometer". Tysk som han är börjar han traska, i djup snö, i paraduniform, i tre kilometer och kommer till sist fram till ett tält där han kliver in och möts av en handfull sköggiga, ovårdade finska krigare. Han frågar efter officern som han ska dekorera och en av finnarna svarar på tyska "Det är jag."
Tysken svarar att han kommer från Hitler med en medalj och påpekar vilken bra tyska finnen pratar. Finnen svarar: "Det beror på att mitt modersmål är jiddish."
Tysken (som tydligen inte ska ha varit helt övertygad antisemit, stämmer väl halvt på Dietl) är tyst en stund och säger sedan: "Personligen har jag inget emot ert folk. Heil Hitler." Sedan vänder hans ig om och går.