2010-01-09, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
Du förstod mig fel, menade att de finska soldaterna stred för deras sak, alltså för dessa två herrars jävla påhitt, fanns ju heller knappt några soldater som var nöjda över att man allierade sig med nazityskland.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Är det din uppfattning skall du nog läsa in dig i ämnet lite mer.

Sinkomies, du måste ha överseende med detta framtidshopp, han har uppenbart tillbringat flere år inom det rikssvenska skolsystemet, ett av världens främsta, ungefär i samma klass som det svenska försvaret idag

Jaa, fakta är ju att finnarna var ena riktigt otacksamma jävlar. De erbjöds möjlighet till medlemskap i det jordiska paradiset, men istället tackade de med nickel
Senast redigerad av realisten09 2010-01-09 kl. 00:44.
Citera
2010-01-09, 02:21
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realisten09
Sinkomies, du måste ha överseende med detta framtidshopp, han har uppenbart tillbringat flere år inom det rikssvenska skolsystemet, ett av världens främsta, ungefär i samma klass som det svenska försvaret idag

Jaa, fakta är ju att finnarna var ena riktigt otacksamma jävlar. De erbjöds möjlighet till medlemskap i det jordiska paradiset, men istället tackade de med nickel

I rest my case
Citera
2010-01-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Är det din uppfattning skall du nog läsa in dig i ämnet lite mer.
Så du menar att de finländska soldaterna var nöjda över att man slog sig ihop med nazisterna? Isf måste min morfar, även flera andra, ha varit one of a kind då man tyckte att det var förjävligt, men vad vet jag, ni kanske deltog i kriget?
Senast redigerad av NSFG 2010-01-09 kl. 16:03.
Citera
2010-01-09, 16:07
Medlem
Dionyoss avatar
Nu verkar tråden spåra ut lite. Men jag ska iallafall ge min uppfattning. Tänk på att jag är varken insatt i vinterkriget så mycket eller något sådant.

Men kan det inte tänkas vara såhär. Tyskland hjälpte Finland, Finland tog emot hjälpen dock motvilligt med tanke på Ryssland. Vad jag kommer ihåg så vände finnarna sedan "kanonerna" mot tyskarna, som fanns kvar i Finland när Ryssland inte längre var ett hot och drev ut tyskarna. (detta uttalar jag mig pga en dokumentär jag såg om Mannerheim (vår hjälte)).

Då kan man ju tänka såhär att Tyskland var ett ofrivilligt hjälpmedel. Något som man valde att ta hjälp av i sista stund, så att säga.

Jag tror inte att många finländare ville ha något att göra med Tyskland, men blev tvingade att svälja stoltheten och samarbete med tyskarna. Mannerheim deltog ju trots allt i Hitlers födelsedag och allting, träffade andra befäl så som Göring osv.

Men jag tror nog att Finland (ifall vi hade kunnat) hade bestridit Tysklands hjälp, om detta hade varit möjligt.
Citera
2010-01-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Nu verkar tråden spåra ut lite. Men jag ska iallafall ge min uppfattning. Tänk på att jag är varken insatt i vinterkriget så mycket eller något sådant.

Men kan det inte tänkas vara såhär. Tyskland hjälpte Finland, Finland tog emot hjälpen dock motvilligt med tanke på Ryssland. Vad jag kommer ihåg så vände finnarna sedan "kanonerna" mot tyskarna, som fanns kvar i Finland när Ryssland inte längre var ett hot och drev ut tyskarna. (detta uttalar jag mig pga en dokumentär jag såg om Mannerheim (vår hjälte)).

Då kan man ju tänka såhär att Tyskland var ett ofrivilligt hjälpmedel. Något som man valde att ta hjälp av i sista stund, så att säga.

Jag tror inte att många finländare ville ha något att göra med Tyskland, men blev tvingade att svälja stoltheten och samarbete med tyskarna. Mannerheim deltog ju trots allt i Hitlers födelsedag och allting, träffade andra befäl så som Göring osv.

Men jag tror nog att Finland (ifall vi hade kunnat) hade bestridit Tysklands hjälp, om detta hade varit möjligt.
Det var ryssarna som krävde att finnarna skulle driva ut tyskarna ur landet, som en del av freden. Sedan var ju, våran hjälte Mannerheim, "kompis"(hur man nu vill se på saken) med Hitler.

Håller med det du säger.
Senast redigerad av NSFG 2010-01-09 kl. 16:12.
Citera
2010-01-09, 16:12
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Det var ryssarna som krävde att finnarna skulle driva ut tyskarna ur landet, som en del av freden.

Ahh nu när du nämner det så kommer jag ihåg detta. Jag undrar vad som hade hänt ifall Finland och Tyskland hade gått samman och attackerat Ryssland. Okej tysklarna bara matar på massa manskap, finnarna kör taktiskt, hade nog fungerat riktigt bra ändå i slutändan.

Men det jag undrar, nog måste det ha funnits en viss tacksamhet med tanke på att hakkorset fanns kvar på vissa föremål under flygvapnets parader(kan ha varit andra enheter också med örnfågeln) tills för inte så länge sedan.
Citera
2010-01-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ahh nu när du nämner det så kommer jag ihåg detta. Jag undrar vad som hade hänt ifall Finland och Tyskland hade gått samman och attackerat Ryssland. Okej tysklarna bara matar på massa manskap, finnarna kör taktiskt, hade nog fungerat riktigt bra ändå i slutändan.

Men det jag undrar, nog måste det ha funnits en viss tacksamhet med tanke på att hakkorset fanns kvar på vissa föremål under flygvapnets parader(kan ha varit andra enheter också med örnfågeln) tills för inte så länge sedan.

Rikssvenskar

Det hakkors som finns i bla finska flygvapnets vapenslagsemblem är faktiskt resultatet utav en viss svensk greves verksamhet, von Rosen, som donerade Finlands första stridsflygplan under frihetskriget och som hade målat sitt lyckotecken, ett hakkors som symbol på planet, därav kommer det sig att Finland använde ett blått hakkors på vit botten. Det hakkors som finns i finska utmärkelsetecken är inte ens svängt på samma vis som det hakkors som 3je Riket använde och utmärkelsetecknena togs i bruk långt innan en viss, avdankad österrikisk korpral hade grundat sitt parti ...

---------

Sedan kan man fråga hur det gått ifall Finland inte skulle ha sammarbetat med Tyskland då operation Barbarossa hade inletts. Tyskar uppe i Norge, tyskar med full rörlighet genom Sverige osv. Hur skulle Finland fått spannmål, bränsletransporter, vapen ? Från Sverige ? Moskva ?

Sedan ytterligare off topic, beträffande politiska sympatier, det var krav från Sverige som orsakade att Tyskland införde beteckningen JUDE i passen, Sverige krävde detta för att kunna förhindra att tyska judar flydde till Sverige. Dåtida svenska utlänningslagen innehåll paragrafer som sade att vantrivsel med förhållandena i Tyskland inte var tillräcklig orsak för att kunna komma till Sverige. Mot slutet utav kriget så var ju Churchill av den åsikten att de allierade armeérna borde gå in i Sverige och rensa upp ormboet med dess slemme kung ....Det är inte heller utan orsak som norska kungafamiljen ännu efter alla dessa år är bittra mot Sverige.
Citera
2010-01-09, 19:01
Medlem
Citat:
Det var ryssarna som krävde att finnarna skulle driva ut tyskarna ur landet, som en del av freden. Sedan var ju, våran hjälte Mannerheim, "kompis"(hur man nu vill se på saken) med Hitler.

Mannerheim var inte direkt "kompis" med Hitler, närmare bestämt tyder alla källor på att Mannerheim inte hade några höga tankar om Adolf, tvärtom.

En rolig anekdot är att då Hitler gjorde statsbesök på Mannerheims födelsedag, så skall Mannerheim demonstrativt bolmat på en cigarr inför Hitler, som inte tålde att någon rökte i Hitlers närvaro

Enligt Cordell Hull var avsikten med Hitlers besök ett försök i Tysklands strävan att kompromettera Finland i de allierades ögon och att på så vis tvinga Finland att sammarbeta mer med axelmakterna.
Senast redigerad av realisten09 2010-01-09 kl. 19:04.
Citera
2010-01-09, 23:02
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Så du menar att de finländska soldaterna var nöjda över att man slog sig ihop med nazisterna? Isf måste min morfar, även flera andra, ha varit one of a kind då man tyckte att det var förjävligt, men vad vet jag, ni kanske deltog i kriget?

Du är ju för i helvete pinsam.
För att inte förstöra tråden ytterligare svarar jag inte på detta här, utan föreslår istället bara som tidigare att du läser om Finska krigen, eller hur Europa funkade under första hälften av seklet rent allmänt. Tredje riket då sågs inte på samma sätt som det ses idag, dumkopf! Det du fått lära dig i den segerrika svenska grundskolan är skit.
Senast redigerad av Sinkomies 2010-01-09 kl. 23:15.
Citera
2010-01-09, 23:59
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:

Fiendens fiende är din vän.
Citera
2010-01-10, 04:12
Medlem
Citat:

Friherren Emil (Carl-Gustaf Emil Mannerheim, för de som inte visste det) var inte särskilt förtjust i Adolf, om inte av politiska skäl så av rent kompetensgrundande. Bland annat så hälsade Mannerheim på Hitler med handskar på (vilket är en otrolig skymf för uppfostrat folk under den tiden) och det sägs att det berodde mer på att friherren tyckte Adolf var en tönt än på att Mannerheim hade stresseksem.

Vidare finns dessutom en annan rolig anekdot om tyska trupper i Finland:
Vid ett tillfälle hade ryska trupper inringat de tyska styrkor som hjälpte finnarna i kriget vid Petsamo. En finsk officer hade utmärkt så duktigt att Hitler själv hade beordrat att han skulle dekoreras. En högt uppsatt tysk officer (vissa säger att det var Dietl själv) skulle överlämna medaljen och blev tvungen att flyga till fronten för att möta officern (som itne vill lämna fronten). Tysken landar på en frusen sjö, kliver ur planet i full paraduniform och möts av en ensam finsk vaktpost, skäggig och smutsig. Tysken frågar om vögen och får svaret, typ "I den riktningen, tre kilometer". Tysk som han är börjar han traska, i djup snö, i paraduniform, i tre kilometer och kommer till sist fram till ett tält där han kliver in och möts av en handfull sköggiga, ovårdade finska krigare. Han frågar efter officern som han ska dekorera och en av finnarna svarar på tyska "Det är jag."
Tysken svarar att han kommer från Hitler med en medalj och påpekar vilken bra tyska finnen pratar. Finnen svarar: "Det beror på att mitt modersmål är jiddish."
Tysken (som tydligen inte ska ha varit helt övertygad antisemit, stämmer väl halvt på Dietl) är tyst en stund och säger sedan: "Personligen har jag inget emot ert folk. Heil Hitler." Sedan vänder hans ig om och går.
Citera
2010-01-10, 05:46
Medlem
Dionyoss avatar
Är det någon svenskboenden som kan tänkas att följa med under sommaren till Ekenäs? Båten över, fara på Ettan och käka Ettans Bigburger med ett stop, ha kul? Vi är redan två reservister som hade tänkt oss detta. Samt i den mån vi kan, fara förbi gamla platser så som Baggby, syndalen, G-skogen osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in