2008-04-05, 05:55
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Får man någon slags "permisuniform" under permissionerna? Svenska försvaret har ju väl en som ser väldigt vacker ut tycker jag. Det är väl någon modell från 60-talet om jag int eminns fel.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/m05.JPG Permissionsuniform M05

http://data.fuskbugg.se/skalman01/M91.JPG Tjänsteuniform M91

Orkade inte lägga upp en bild på gona rocken ti M05.
Citera
2008-04-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
http://data.fuskbugg.se/skalman01/m05.JPG Permissionsuniform M05

http://data.fuskbugg.se/skalman01/M91.JPG Tjänsteuniform M91

Orkade inte lägga upp en bild på gona rocken ti M05.

Bara man inte visar sig med utlänsk uniform i Sverige eller tvärtom är det lugnt.
Citera
2008-04-05, 17:53
Medlem
Såg lite orolig ut deras permisuniform tycker jag.

Är kraven lika höga på att komma in på finska kustjägarna som svenska? Tänkte med syn och hörsel och så.
Citera
2008-04-05, 17:58
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Bara man inte visar sig med utlänsk uniform i Sverige eller tvärtom är det lugnt.

Haha fick så mycket schiit för det sist xD. Drog med mig hela uniformen o allt ti sverige, sen när jag var i finlands "vattengräns" drog jag på mig uniformen, sen fick jag så mycke spaka av enhetsofficern och han sa att han hade vidarebefodrat ti luleå polisen xD. Men inget har hänt ändå dem orkar inte bry sig. Dock fick jag bara schiit för att jag hade rocken på mig. Nån på båten hade ringt till NB och sagt mitt namn o det. Glömde ta bort namnlappen och NB märket

Dcok måste jag säga att M05 är mycket finare, men M91 är 10ggr skönare trots att kängorna e fulare och uniformen också. Men den är guldvärd i fält. fufan.
Citera
2008-04-05, 22:24
Medlem
siwashs avatar
Hehe, jag tycker definitivt att m/05 är fulare än m/91. Men, men smaken är som baken..
Citera
2008-04-06, 13:48
Medlem
Henrik Sordins avatar
Hörrni, en grej jag funderat på: Är stormgeväret kompatibelt med AK47:ans magasin/amunition? Jag är ingen stridspitt, så jag har inte koll på kaliber och liknande... men vore det inte vettigt om det var så? Jagmenar om ryssen anfaller igen....
Citera
2008-04-06, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Sordin
Hörrni, en grej jag funderat på: Är stormgeväret kompatibelt med AK47:ans magasin/amunition?

Ja.

Dock används inte AK-47 längre av den ryska armén. Anfaller Ryssland Finland kommer de ryska soldaterna vara beväpnade med vapen som har såväl fel magasin som ammunition. Inrikesministeriets trupper i Ryssland använder dock fortfarande äldre vapen.

Citat:
Jag är ingen stridspitt, så jag har inte koll på kaliber och liknande... men vore det inte vettigt om det var så? Jagmenar om ryssen anfaller igen....

Rent hypotetiskt ska man inte använda fiendens utrustning dock utan endast det som tilldelas. Om du sedan tilldelas utrustning som en gång erövrats, gåtts igenom av "SA-Int" (som det var under andra världskriget), fått SA-stämpeln (som numera är ett torn) är det en annan sak.
Senast redigerad av Fennicum 2008-04-06 kl. 13:58.
Citera
2008-04-06, 14:26
Medlem
Henrik Sordins avatar
men... isåfall borde värnpliktiga i Finland även få utbildning i ryska vapen? Finska armén är ju utbildad för krig till skillnad från den svenska, right?

Förresten, en annan sak jag undrar om: sjungs finska nationalsången i armén? Om ja, hur ofta?
Citera
2008-04-06, 14:29
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
men... isåfall borde värnpliktiga i Finland även få utbildning i ryska vapen? Finska armén är ju utbildad för krig till skillnad från den svenska,right?

Förresten, en annan sak jag undrar om: sjungs finska nationalsången i armén? Om ja, hur ofta?
Du har helt rätt i Svenska armen plockas det svamp och läses dikter. Är du dum i huvet?
Citera
2008-04-06, 14:40
Medlem
Henrik Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Du har helt rätt i Svenska armen plockas det svamp och läses dikter. Är du dum i huvet?

Nejjösses, det var absolut inte så jag menade! Förlåt om jag gjorde dig upprörd; det jag menade var inte att den svenska armén är sämre än den finska, utan att den svenska armén är utbildad för fredstid och bevarandet av fred.

EDIT: Stavfel
Citera
2008-04-06, 14:50
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Nejjösses, det var absolut inte så jag menade! Förlåt om jag gjorde dig upprörd; det jag menade var inte att den svenska armén är sämre än den finska, utan att den svenska armén är utbildad för fredstid och bevarandet av fred.

EDIT: Stavfel
Vad är det du flummar om?
Citera
2008-04-06, 15:04
Medlem
Henrik Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Vad är det du flummar om?

Jag såg en gång någon dokumentär om värnplikten i Finland och sverige, och då har jag för mig att de sa att den svenska värnplikten mest går ut på att patrullera, bevaka, vakta, spana, och allt sånt som hör fredstid till, och att den finska värnpliktsutbildningen går ut på att göra soldaterna redo för krig. Det är inte sämre på något sätt att vara utbildad att upprätthålla fred, det hade varit konstigt ifall sverige hade varit redo för krig då det senaste kriget sverige utkämpade var på 1800-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in