2009-06-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Du kommer få springa med ryggsäcken när du ligger i SA, men det absolut inte ergonomiskt för kroppen, du kan skada dig rejält om du först kör med ryggsäck hemma, sen där borta. Diskuterades i Träningsforumet att det är rejält med slitage på kroppen.

Nu blir jag lite osäker, du menar springa med ryggsäck nu?

Isåfall får jag promenera med ryggsäck och löpa vanligt istället för att kombinera, förresten vad står SA för ?
Citera
2009-06-10, 22:56
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Isåfall får jag promenera med ryggsäck och löpa vanligt istället för att kombinera

Helt korrekt! De kommer tvinga dig att springa med ryggsäcken (inga überlånga sträckor såklart), så lika bra att göra det så lite som möjligt.

Citat:
förresten vad står SA för ?

"suomalainen armeija" alltså finska armén. (-issa, -isa, whatever)
Citera
2009-06-11, 12:01
Medlem
Hur är det med underofficersskolan och ATU.

Kommer det krävas att jag kan Finska?

Det finns inget annat sätt för Svenska beväringar att gå dessa utbildningar ändå? eller bara att glömma?

Sen så vill jag bara dubbelkolla en sak.

Kan alla inom Nylandsbrigad förtjäna den gröna baretten oavsett om de ligger hos Kust Pionk eller GRK bara man är A-klassad?

Samt är det Pionk och Militärpolisen som ligger inne 9 månader, gör alla MP och Pionk det?
Citera
2009-06-12, 01:26
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Hur är det med underofficersskolan och ATU.

Kommer det krävas att jag kan Finska?

Det finns inget annat sätt för Svenska beväringar att gå dessa utbildningar ändå? eller bara att glömma?

Sen så vill jag bara dubbelkolla en sak.

Kan alla inom Nylandsbrigad förtjäna den gröna baretten oavsett om de ligger hos Kust Pionk eller GRK bara man är A-klassad?

Samt är det Pionk och Militärpolisen som ligger inne 9 månader, gör alla MP och Pionk det?

Finska kunskaper då man skall göra ATU utbildningen är till fördel, men inte direkt avgörande. Vi hade US:ar som hade gått ATU utbildningen men som inte kunde ett ord finska.
Och ja, samtliga vapenslag vid samtliga kompanier på brigaden har numera rätt att bära gröna baretten. Klassificeringen för tjänsteduglighet torde inte ha någon inverkan på huruvida man får bära baretten eller inte.
Manskap för militärpoliser och sanitärer tjänstgör 9 månader. Från och med kont 1/09 är samtliga chaufförer 12 månader (tidigare tjänstgjorde C-chaufförerna 9 månader). Jag känner inte till att pionjärer skulle ha 9 månaders tjänstgöring, men jag tvivlar på detta. Vissa till manskapet hörande pionjärer tjänstgör dock 12 månader, hit hör åtminstone specialröjare.
Citera
2009-06-12, 18:07
Medlem
rafael1337s avatar
I praktiken går dock alla frågor via stugförmannen -> enhetens skrivare -> enhetsofficeren. Gå för i helvete inte och prata med enhetschefen för att bli antagen till skolan, det skulle bara vara löjligt. Om du anmäler dig frivillig så slipper du in (så länge du inte är en idiot).
Citera
2009-06-12, 22:38
Medlem
Till "skolan" kommer du in lätt bara du presterar någorlunda bra. Att du är bosatt utomlands är inget som påverkar något nämnvärt. Du bör bara vara införstådd med att hamnar du i skolan så kan det ta ett tag innan du får komma hem. De släpper inte gärna iväg sina elever från utbildning.
Citera
2009-06-14, 15:34
Medlem
Blir lite halvt osäker av svaren jag fått i PM och här.

Underofficersskolan lät det som på någon att man inte måste kunna Finska 100%, alltså jag har varit i Finland en(1) gång och kan inte ett smack finska i princip. Har jag möjlighet att gå UnderOfficersskolan isåfall, låter föga troligt då utbildningen var på Finska ?

ATU - Kan jag gå den utan att kunna Finska, eller är det också ett krav här?, kan jag som vanlig beväring söka ATU isåfall, eller är det bara UO's och Jägare som kan?

Anledningen till varför jag vill göra detta är att jag har ett starkt inre driv att jobba som detta, då jag funnit mig i att jag vägrar ha ett inaktivt arbete framför en kassa, samt varför jag valt Finland för att lära mig känna mina rötter lite bättre.

Är det någon som vet exakt hur det ligger till med UO och ATU så hojjta.
Citera
2009-06-14, 15:49
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Blir lite halvt osäker av svaren jag fått i PM och här.

Underofficersskolan lät det som på någon att man inte måste kunna Finska 100%, alltså jag har varit i Finland en(1) gång och kan inte ett smack finska i princip. Har jag möjlighet att gå UnderOfficersskolan isåfall, låter föga troligt då utbildningen var på Finska ?

ATU - Kan jag gå den utan att kunna Finska, eller är det också ett krav här?, kan jag som vanlig beväring söka ATU isåfall, eller är det bara UO's och Jägare som kan?

Anledningen till varför jag vill göra detta är att jag har ett starkt inre driv att jobba som detta, då jag funnit mig i att jag vägrar ha ett inaktivt arbete framför en kassa, samt varför jag valt Finland för att lära mig känna mina rötter lite bättre.

Är det någon som vet exakt hur det ligger till med UO och ATU så hojjta.

Kan inte svara för underofficersskolan, men däremot ATU-utbildningen.
Du kommer klara dig utan problem sålänge du pratar bra svenska och tillräcklig engelska. Men engelskan kommer du inte behöva heller. Det som sägs på finska är grundläggande saker som du kommer lära dig de första veckorna under grundutbildningen. Skulle det vara något på finska du inte förstår så är det inget fel att fråga någon.
Huvudspråket är somsagt svenska.
Citera
2009-06-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
"suomalainen armeija" alltså finska armén. (-issa, -isa, whatever)

Maavoimat = Landkrafterna (Armén)
Merivoimat = Sjökrafterna (Marinen)
Ilmavoimat = Luftkrafterna (Flygvapnet)

SA är en gammal benämning och står för Suomen Armeija. Den försvann redan på 70-talet och ersattes då av tornsymbolen som används av hela Försvarsmakten. Dock hänger fortfarande smeknamnet SA-Int kvar då prylar med den stämpeln fortfarande cirkulerar, där Int givetvis står för intendentuuri (serviceförvaltningen) och är roten till smeknamnet "intti" (lumpen).

Men ska ni till armén heter det alltså maavoimat, och ska ni till Nylands brigad är det merivoimat. Armeija är endast inofficiell slang och används i princip för hela Försvarsmakten och inte enbart armén ("kun lähden armeijaan").
Senast redigerad av Fennicum2 2009-06-14 kl. 15:53.
Citera
2009-06-14, 16:02
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:

Som jag skrev till dig tidigare Trovalla så blir alla jägare. Först är du rekryt sen blir du jägare(så länge du inte hamnar i skolan, då är det väl Rekryt = Elev) vid faneden. Faneden hålls efter grundperioden.
Citera
2009-06-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSE
Kan inte svara för underofficersskolan, men däremot ATU-utbildningen.
Du kommer klara dig utan problem sålänge du pratar bra svenska och tillräcklig engelska. Men engelskan kommer du inte behöva heller. Det som sägs på finska är grundläggande saker som du kommer lära dig de första veckorna under grundutbildningen. Skulle det vara något på finska du inte förstår så är det inget fel att fråga någon.
Huvudspråket är somsagt svenska.

Vad skönt då får jag stanna 6 månader till iallafall och har yttligare meriter.

Om man har motivationen och fysiken så torde man bli antagen till ATU eller hur ser det ut med konkuranssen?

Just ja en till fråga angående min syn har -1,50 på båda ögonen. Blir jag utesluten för Underofficers och ATU- Kursen?

Om någon sitter på mer info om Underofficersskolan så hojjta, känns KSE lämnar bra svar om ATU =)

Dionyos: Jaha så alla blir jägare, det var nog så lätt för mig att förstå, antog bara att alla utbildas vid jägarkompaniet inte att man blev jägare

Alltså blir alla jägare även vid gradbeteckningen, den svarta?

Hur ser det då ut för MP osv ?
Citera
2009-06-14, 16:07
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Vad skönt då får jag stanna 6 månader till iallafall och har yttligare meriter.

Om man har motivationen och fysiken så torde man bli antagen till ATU eller hur ser det ut med konkuranssen?

Just ja en till fråga angående min syn har -1,50 på båda ögonen. Blir jag utesluten för Underofficers och ATU- Kursen?

Om någon sitter på mer info om Underofficersskolan så hojjta, känns KSE lämnar bra svar om ATU =)

Dionyos: Jaha så alla blir jägare, det var nog så lätt för mig att förstå, antog bara att alla utbildas vid jägarkompaniet inte att man blev jägare

Alltså blir alla jägare även vid gradbeteckningen, den svarta?

Hur ser det då ut för MP osv ?

Mjah vi fick inte den svarta, utan det vara bara en tom yta där gradbeteckningarna skall sitta. Jägare i Finland är ungefär som menig i Sverige(är det menig de blir efter rekryter?, har inte så stor koll på svenska).
Senast redigerad av Dionyos 2009-06-14 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in