2008-04-03, 23:21
Medlem
Läste på en blogg från en som låg inne som KJ på nylands brigad. Barettmarschen för dom var, om jag minns rätt, 72 km med 40 kg packning på under 28 tim (tror det var den tidsangivelsen, lite över ett dygn iaf). Hur fan ska man känna sig efter en sån runda? måste ju var att jämföras med örnmarschen eller?
Citera
2008-04-04, 00:00
Medlem
Henrik Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Inkallelseordern får du vid uppbådet.

Men hur vet jag när jag ska på uppbåd då?
Citera
2008-04-04, 00:58
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko
Jag var i Dragsvik 92-93. Barettkraven var då värre än idag, 3000m på coopertestet, överlevnadsläger, intagning av kustfort, isvaksbad, kasta sig bakut i havet från landstigningsbåt i hög hastighet samt flera skjutläger var kraven... räkna sedan in barettmarschen som var vintertid när jag låg inne, den var på 95 kilometer. plus då var 8 månader den kortaste tiden. Själv gjorde jag 11 månader och blev undersergeant.

Så ni slappa ungdomar idag har det bra. Ni behöver inte ens göra armhävningar på kommando. Bli bestraffade med armhävningar eller andra penaler. Inte heller kommer ni bli arresterade av SP (MP) När ni har händerna i fickorna ute på permission i Ekenäs.

Penalism (Simputus) fanns på min tid 98-99. Mer standard än undantag, ifall man hade händerna i byxfickorna fick man gå till AUK:n johtaja och förklara att man var en dålig soldat. Haha. Låg dock inne vid Vsitr som ni i dragsvik visst sjunger om. Alikessu till slut. Var först med att ligga inne 12 månader ...
Citera
2008-04-04, 12:58
Medlem
Lars i småland>>>> När jag genomförde barettmarschen(Maj förra året) så hade vi mer än 28 timmar på oss(kan ju ev vara så att killen du pratar om och deras kontigent hade 28 timmar)

Så här på rak arm skulle jag gissa på att vi gick den på ungefär 30 timmar och då hade vi ett par timmars "dödtid" innan någon uppställning. Sträckan var väl ungefär 70 kilometer.

Var i sode(soldathemmet) senare på kvällen när jag ser två stackare lunka in på kompaniet, dessa herrar klarade väl inte riktigt den angivna tidsgränsen
Citera
2008-04-04, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Sordin

Du får ett brev av Puolustusvoimat när det är dags, kan ju hända att de inte har dina kontaktuppgifter och det är din skyldighet att underätta dina kontakt uppgifter. Ring Finlands ambassad i antingen Stockholm eller Göteborg.
Citera
2008-04-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Sordin

Jag fick ett brev från Försvarsmakten, Vasa Militärläns Stab i Januari 2007, med infom om militären och uppbåden som sker samma höst.
Citera
2008-04-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Jag fick ett brev från Försvarsmakten, Vasa Militärläns Stab i Januari 2007, med infom om militären och uppbåden som sker samma höst.

Och du är född -88 ?
Citera
2008-04-04, 17:28
Medlem
1989, rycker in 7.7.2008
Citera
2008-04-04, 22:25
Medlem
Henrik Sordins avatar
jag är född -88, jag sköt upp värnplikten då jag var fett upptagen. Men jag har inte fått något brev ännu, kan det vara så att det är försent för mig att rycka in i sommar?
Citera
2008-04-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Läste på en blogg från en som låg inne som KJ på nylands brigad. Barettmarschen för dom var, om jag minns rätt, 72 km med 40 kg packning på under 28 tim (tror det var den tidsangivelsen, lite över ett dygn iaf). Hur fan ska man känna sig efter en sån runda? måste ju var att jämföras med örnmarschen eller?

Gick den år 200X. 80 km lär den ha varit det året. Full packning (täyspakkaus)-stridsbälte. Tog bortåt en 20-24 h (kommer ej ihåg exact men 24 h tror jag var tidsgränsen) för oss. Efter det var man död i flera dagar, typ.
Citera
2008-04-04, 23:17
Medlem
Får man någon slags "permisuniform" under permissionerna? Svenska försvaret har ju väl en som ser väldigt vacker ut tycker jag. Det är väl någon modell från 60-talet om jag int eminns fel.
Citera
2008-04-04, 23:30
Medlem
Henrik Sordin: Att åka i sommar är allt för sent, det skulle ha bestämts på uppbådet 2007. Tidigast du kan åka är till Januari 2009 om du har stor tur nu på uppbåden i höst.

Lars i småland: Man har M05 som permissionsuniform, och M91 som tjänsteuniform idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in