Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Jag antar det. Det var hyffsat nyligen dubbelt medborgarskap blev godkänt både i Finland och Sverige. Jag fyllde 22 i oktober förra året och i januari i år fick jag brevet. Som lyder:
"Då en person har både finsk och annan stats medborgarskap skall magistraten enligt medborgarskapslagen (359/2003) 38§ anteckna i befolkningsdatasystemet då en person bibehåller sitt finska medborgarskap vid uppnående av 22 års ålder på grund av tillräckliga samband med Finland samt meddela personen därom."
Hade ingen aning om att jag var finsk medborgare innan jag fick detta brev. Dessutom fick jag se mitt finska personnummer för första gången. Men eftersom min mor är finska så är jag det också tydligen. (
Jus sanguinis)
Dubbelt medborgarskap har funnits ganska länge. Dock togs det bort för något år sedan, men har kom tillbaka lika snabbt igen. Hade man dubbelt under den tiden det togs bort behöll man båda.
Brevet du fick har även jag fått, fast då jag enbart var Finsk medborgare löd det lite annorlunda, men det är samma skit. Kort och gott så är det en varning om att du kan bli av med ditt Finska medborgarskap, om du inte uppfyller något av de krav de borde skickat med en lista på. Jag uppfyllde mitt genom att jag bott i något Nordiskt land i mer än 7 år tror jag det var. Har du som du säger bott hela ditt liv i Sverige är det inga problem.
Krav och skyldigheter har du kvar samma utsträckning som förr, men eftersom du har gjort värnplikten i Sverige behöver du inte göra den i Finland. Totalförsvarsplikten kan tänkas vara det ända som skulle kunna sätta käppar i hjulet för dig, sist jag kollade var just det kapitlet lite luddigt för folk med dubbelt medborgarskap, men vad är oddsen att Finland skall ut och kriga?