2008-03-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
Men ni måste väl ha lastbilschaffisar och bevakningssoldater och liknande?

Lastbilschaufförer finns givetvis och det får jag nog påstå vara en löktjänst med reservation för att vissa av dem har riktigt många dagar i "fält" (dock har de lagstadgad dygnsvila o.s.v. som ingen annan har). Däremot så får man inte vara fysiskt "defekt" och bli lastbilschaufför (dock är det många som är psykiskt defekta på transportsidan, de kallas pampeser ).

För att hitta "bottenskrapet" i den finska armén skall man bege sig till klädförrådet där mänskligt avskräde som inte borde få besudla en uniform med sitt vanskapta väsen huserar. De borde vara det närmaste man kan komma en svensk "malaj", i Finland kallas de b-män efter sin tjänsteduglighetsklass (vid c är de befriade från tjänstgöring i fredstid men då sitter de antagligen i rullstol också).

"Bevakningssoldater" finns egentligen inte. All "fast" bevakning sköts av militärpolis.

edit: skrev så länge att jag missade ovanstående inlägg men det blev ju bara mer humor så, haha.
Senast redigerad av henkka 2008-03-28 kl. 23:36.
Citera
2008-03-28, 23:29
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf

Like a Glove: Kustjägarkompaniet finns endast vid Nylands Brigad, och det utbildas ett per kontingent. Det har väl inte egentligen samma elitstatus som i Sverige, men är ganska hård utbildning.

Se där ja, jag trodde finska armén svämmade över av kustjägare då alla man snackar med som gjort lumpen i Finland har vart kustjägare, fast å andra sidan kan jag tänka mig att det dras en och annan rövare om vilken utbildning man hade i Sverige också
Citera
2008-03-28, 23:44
Medlem
Urho.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Lastbilschaufförer finns givetvis och det får jag nog påstå vara en löktjänst med reservation för att vissa av dem har riktigt många dagar i "fält" (dock har de lagstadgad dygnsvila o.s.v. som ingen annan har). Däremot så får man inte vara fysiskt "defekt" och bli lastbilschaufför (dock är det många som är psykiskt defekta på transportsidan, de kallas pampeser ).

För att hitta "bottenskrapet" i den finska armén skall man bege sig till klädförrådet där mänskligt avskräde som inte borde få besudla en uniform med sitt vanskapta väsen huserar. De borde vara det närmaste man kan komma en svensk "malaj", i Finland kallas de b-män efter sin tjänsteduglighetsklass (vid c är de befriade från tjänstgöring i fredstid men då sitter de antagligen i rullstol också).

"Bevakningssoldater" finns egentligen inte. All "fast" bevakning sköts av militärpolis.

edit: skrev så länge att jag missade ovanstående inlägg men det blev ju bara mer humor så, haha.

Eftersom henkka verkar vara en "gumipitt" så ska ni inte ta honom på allvar.
Citera
2008-03-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urho.2
Eftersom henkka verkar vara en "gumipitt" så ska ni inte ta honom på allvar.
Snarare en "svedupelle" efter alla mina år i Sverige.
Citera
2008-03-29, 00:29
Medlem
Urho.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Snarare en "svedupelle" efter alla mina år i Sverige.

Fy Fan, du är ju riktigt äcklig
Citera
2008-03-29, 03:49
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
Men ni måste väl ha lastbilschaffisar och bevakningssoldater och liknande?

Bevakningssoldater? Nja, militärpoliser? De övade ganska friskt på sin lediga tid.
Lastbilschaffisarna gick igenom våran grundutbildning på en månad (som tog oss två) ... så de hade det riktigt tungt. Men sen visst, när de väl började sin tjänst så hade de lätt när de körde runt med sina bilar.

Dock så brukade jag som befäl ta med mina lastbilskillar och se till att de sprang runt i skogen de med istället för att ligga i bilen och sova.
Citera
2008-03-30, 16:08
Medlem
Funderar skarpt på att fara dit. Har dubbelt medborgarskap så det ska väl gå bra.
Är chansen större att få göra lumpen i finland än här i sverige?

Ska kontakta nylands brigad till veckan och höra med dom hur jag ska göra med mönstring osv. Ska bli spännande
Citera
2008-03-30, 23:16
Medlem
Åtminstone tar de alla gubbar de kan som bor i Finland.
Citera
2008-03-31, 02:43
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Funderar skarpt på att fara dit. Har dubbelt medborgarskap så det ska väl gå bra.
Är chansen större att få göra lumpen i finland än här i sverige?

Ska kontakta nylands brigad till veckan och höra med dom hur jag ska göra med mönstring osv. Ska bli spännande

Chansen att göra lumpen ifall du är mentalt och fysiskt frisk = 1.0. Du kommer göra den. Alla gör den. Det är värnplikt med betoning på plikt. Sen ifall du har ev. hinder att göra ngn av de tyngre tjänsterna så får du en lättare tjänst.
Citera
2008-03-31, 14:25
Medlem
Läst på hemsidan att utbildningen är 180 dagar. Är det någon permis under den tiden någongång eller är det 180 dagar i sträck? Låter ju lite kort tid för att bli kustjägare?
Citera
2008-03-31, 15:15
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Läst på hemsidan att utbildningen är 180 dagar. Är det någon permis under den tiden någongång eller är det 180 dagar i sträck? Låter ju lite kort tid för att bli kustjägare?

Stämmer. Utbildningstiden för en kustjägare är 180 dygn. Grupp- och plutonchefernas utbildningstid är 362 dygn. Permission får du, under vissa helger samt att man får ca. 5 dagars egna fria permissionsdagar man kan ansöka om att få ledigt.

Ang. tiden det tar ... jadu. Det räcker det med.
Citera
2008-03-31, 15:59
Medlem
Kan ingen som helst finska, typ räkna till 10 men det är väl som allt. Går det bra eller vill dom att man har en liten grund finska?

180 dagar låter ju bra, så behöver man inte lägga ner ett helt år på lumpen. Är det inryck sommar och vinter eller hur gör dom i finland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in