Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ja precis, det gäller att lära sig sakerna lite fortare än de andra och ha lite lättare att greppa saker skulle jag gissa.
Skulle nog känna lite obehag att gå till en officer och lägga fram önskmål att bli UO, utan de får hitta mig om jag är lämpligt matrial. Ska göra mitt bästa och hoppas det räcker för att bli antagen, blir jag inte antagen så måste jag haft ett felaktigt tänkade eller dylikt.
Eller skulle det vara mycket större chans om jag talade med en officer om UO?
Först och främst ska du aldrig känna obehag för att prata med en enhetsofficer eller enhetschef. Enhetsofficern är som din far under din vistelse där. Även om han skriker lite, men det är helt normalt. Men du kan alltid fråga din stugförman (tror det heter så, dvs underseargeanten som är "stugledaren", alla stugor får en) först och främst. Tänk även att US:ar behöver du inte vara det minsta rädd för, de har ju bara gått millin ett halvår mer än dig och är således helt vanliga beväringar. Vissa är snälla och vissa utövar maktmissbruk och tror att de är jättehäftiga.
Men oftast brukar man göra såhär. Du tar först kontakt med US, hjälper inte detta så tar du kontakt med Enhetsofficern, hjälper inte detta och du känner att du absolut måste ta kontakt med någon högre så ta kontakt med enhetschefen (dock brukar det aldrig gå såhär långt som till enhetschefen).
Men det kommer som sagt mer information den första veckan, då får ni praktiskt taget bara lyssna en massa och göra några små övningar, öva på att stå i asento o lepo osv. Men ta kontakt med en US om exakt allt du vill veta så kommer du få dem flesta svaren av just US:arna.