Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-19, 14:51
  #3721
Medlem
Mythe-de-Sisyphes avatar
Beställde hem lite kontinental idéhistoria: Det andra könet av Simone de Beauvoir och Sexualitetens historia (1) av Michel Foucault. Sånt som min umgängeskrets kallar för skräpfilosofi

Utöver det fick det bli lite skönlitteratur, Bonjour tristesse av Françoise Sagan och även Aleksandr Solzjenitsyns En dag i Ivan Denisovitjs liv.
Citera
2012-09-19, 19:36
  #3722
Medlem
Dagens runda:

Bourdieu, Pierre - Homo academicus

Sandemose, Aksel - En flykting korsar sitt spår

Radix nr 1:78 (första numret. Innehåller såväl en Tranströmer-dikt som en Espmark-essä om Tranströmer)

Res Publica nr 18. Tema: Bataille
Citera
2012-09-19, 21:16
  #3723
Medlem
Under kupolenav Stephen King
Citera
2012-09-20, 17:24
  #3724
Medlem
Rakiis avatar
Blev sugen på mer vampyrlitteratur efter Dracula så köpte Släktet och Förgörelsen av Chuck Hogan och Guillermo del Toro igår.
Citera
2012-09-20, 18:31
  #3725
Medlem
Dagens runda:

Levinas, Emmanuel - Tiden och den andre

Lukács, Georg - Lenings tankevärld

Res Publica nr 52, Tema: Människa och maskin (innehåller b.la. en essä av Stig Saeterbakken samt en essä om Stig Saeterbakken av Gabriella Håkansson)

4 nr av gamla tidskriften Tärningskastet (innehåller lite fina alster av Jesper Svenbro, Lasse Söderberg, Birgitta Trotzig m.fl.)

Möller, Daniel - Fänad i helgade skrifter (en absolut enastående avhandling. bland de bästa jag läst på senare år. tävlar om toppositionen tillsammans med Johan Sahlins "Om kyrklundheten".)
__________________
Senast redigerad av Maslennikov 2012-09-20 kl. 18:41.
Citera
2012-09-20, 18:57
  #3726
Medlem
Pukeeyes avatar
En port till andra världen. Originalupplagan från 1954 av den svenska översättningen av
Aldous Huxley´s Doors of perception.

För att det är en helt underbar liten skrift och en klassiker, föregångare och inspirationskälla för hela den psykedeliska rörelsen sen 1950-talet.
Man känner igen många ord och uttryck som som blev inne i och med hippekulturen 10 år senare.

Dyr var den men värd vartenda öre.
__________________
Senast redigerad av Pukeeye 2012-09-20 kl. 19:11.
Citera
2012-09-21, 13:33
  #3727
Medlem
Hade inga idér på vad jag ville läsa, så frågade i bokaffären om det fanns något som kunde rekommenderas, blev rekommenderad "En dåre fri" av Beate Grimsrud, så fick bli den.
Citera
2012-09-21, 22:03
  #3728
Medlem
Hittade "Zacharias Topelius - Fältskärns berättelser" för 5 kr så jag slog till. Kände igen namnet och har läst lite om Topelius.
Citera
2012-09-21, 22:33
  #3729
Medlem
Cohibas avatar
Varulven i svensk folktradition av Ella Odstedt, dels för att jag inte är nåt vidare på gammal folktro, men vill lära mig mer om vad som huserade i farfarsfars skogsbacke, dels för att stödja ett nystartat förlag, som verkar ha ambitionen att ge ut påkostade volymer.

http://www.malortforlag.se/utgivet.php
Citera
2012-09-22, 14:29
  #3730
Medlem
Krellyans avatar
I dagarna köpte jag, trots ekonomisk kris, Brent Weeks "The Blinding Knife", som är del två i serien Lightbringer. Håller på att läsa igenom första boken igen som förberedelse på det här släppet. Aldrig varit i den här situationen tidigare, att jag väntar på nya släpp i serier. Har alltid köpt hela serier allt eftersom jag upptäckt dem, men det är kul att bli sådär glad när man får mailet om inkommen bok
Citera
2012-09-22, 14:41
  #3731
Medlem
solenns avatar
Principles of Macroeconomics - studier.
Citera
2012-09-23, 03:37
  #3732
Medlem
Shalashaskas avatar
Aleister Crowley and Western Esotericism av Henrik Bogdan & Martin P. Starr (red.)
http://ukcatalogue.oup.com/product/9...o#.UF5m7I0aM_c

Mörkermannen : Francois Genouds gåtfulla liv i Goebbels och Schakalens skugga av Willi Winkler

Ynglingen av Fjodor Dostojevskij
Nyss återutgiven i en trevlig pocketutgåva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback