2015-09-23, 20:27
Medlem
nivamans avatar
Lars Mytting - Ved : allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ
9789127133969

Till farsan som present. Han har eldat pinnar hela sitt liv. Han uppskattade presenten.
Citera
2015-09-23, 22:21
Medlem
atts avatar
François René de Chateaubriand: Minnen från andra sidan graven
Lafcadio Hearn: Folk, gudar och gastar i det forna Japan
Ernest Hemingway: Klockan klämtar för dig

För att jag samlar på Forumbiblioteket, i den snygga inbundna 60-talslayouten.

Forumbiblioteket
60-talslayouten
Citera
2015-09-23, 22:33
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Lars Mytting - Ved : allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ
9789127133969

Till farsan som present. Han har eldat pinnar hela sitt liv. Han uppskattade presenten.
Ved är en jävla konst. Likaså kaminer.
Citera
2015-09-24, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Ved är en jävla konst. Likaså kaminer.
En sågbock, en vass yxa, en bra såg, en huggkubbe och kunskap om hur man staplar. Lite lurigt kan det vara, har huggit resterna av en stor hagtornshäck, inte helt lättkluvet. Men jävlar vilken värme den ger, hagtorrnen. Skall införskaffa den boken också.
Citera
2015-09-24, 15:21
Medlem
Anders Isaksson - Per Albin. En biografi om P A Hansson, uppdelad i två delar.
Hettne, Sörlin & Östergård - Den globala nationalismen. En bok som fokuserar nationalismens historia.
Elie Kedourie - Nationalismen: En studie av nationalismen som ideologi.
Robert Putnam - Den ensamme bowlaren. Modern klassiker som berör ett väldigt intressant ämne. Förutom att skriva ett flertal böcker så har han även forskat om kopplingen mellan socialt kapital och etnisk mångfald. Alla som är intresserade av ämnet kan börja med att läsa denna läsvärda text - E Pluribus Unum: Diversity and Community in the Twenty-first Century.

Allt som allt gick kalaset på ~200 kronor vilket får sägas vara ett väldigt bra pris för fyra sprillans böcker. Är det någon som läst någon av böckerna så för ni gärna lämna er synpunkt!
Senast redigerad av Kinden 2015-09-24 kl. 15:23.
Citera
2015-09-25, 22:07
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinden
Anders Isaksson - Per Albin. En biografi om P A Hansson, uppdelad i två delar.
Hettne, Sörlin & Östergård - Den globala nationalismen. En bok som fokuserar nationalismens historia.
Elie Kedourie - Nationalismen: En studie av nationalismen som ideologi.
Robert Putnam - Den ensamme bowlaren. Modern klassiker som berör ett väldigt intressant ämne. Förutom att skriva ett flertal böcker så har han även forskat om kopplingen mellan socialt kapital och etnisk mångfald. Alla som är intresserade av ämnet kan börja med att läsa denna läsvärda text - E Pluribus Unum: Diversity and Community in the Twenty-first Century.

Allt som allt gick kalaset på ~200 kronor vilket får sägas vara ett väldigt bra pris för fyra sprillans böcker. Är det någon som läst någon av böckerna så för ni gärna lämna er synpunkt!

Jag läste första delen av Anders Isakssons Per Albin-bok 1986, när den var ny. Kan dessvärre inte säga att den avsatte några djupare spår i minnet. Ämnet är intressant men boken var lite trögt skriven vill jag minnas. Redan då var Per Albins tid mycket avlägsen, idag känns det som ett annat land. Det jag minns mest är beskrivningen av hur Per Albin parallellt hade två familjer med kvinna och barn.
Citera
2015-09-26, 23:19
Medlem
Tim Powers - Anubisportarna - 10 kr i jättebra inbundet begagnat skick hos torghandlaren. Kändes som jag typ skinnade honom.
Citera
2015-09-27, 12:21
Medlem
utan.att.stannas avatar
Sapiens: en kort historik över mänskligheten. Helt okej verk av Yuval Noah Harari , en judisk historieprofessor. Mycket som bör finnas i gemenemans allmänbildning, men han sammanfattar det väldigt behändigt. En del nya intressanta vinklar för min del. 6 olika människoarter levde samtidigt på jorden, men bara homo sapiens tog sig vidare. Varför, är frågor han besvarar.
Lättläst och intressant! Tipset fick jag från babel.
Citera
2015-09-27, 17:32
Avslutad
På bokmässan köpte jag en hel del roligt. Särskilt Foucaults samlade föreläsningar mellan 1975-84 i fem snygga band är väldigt fina.

Thomas Bernhard - Utplåning: ett sönderfall (1986) [Tranan]
Mircea Eliade - Heligt och profant (1957) [Daidalos]
Michel Foucault - Samhället måste försvaras (1975-76) [Tankekraft förlag]
Michel Foucault - Säkerhet, territorium, befolkning (1977-78)
Michel Foucault - Biopolitikens födelse (1978-79)
Michel Foucault - Styrandet av sig själv och andra (1982-83)
Michel Foucault - Modet till sanning: styrandet av sig själv och andra del II (1983-84)
Citera
2015-09-28, 19:26
Medlem
Ördögs avatar
Jag har tvingat mig att ta det lugnt med shoppandet de senaste månaderna, men då och då gett mig tillåtelse till förmånliga second hand-klipp ...

Staffan Björck: Heidenstam och sekelskiftets Sverige (1946)
Knut Tallqvist (red): Babyloniska hymner och böner (1953)
Gunnar Brusewitz: Värderat och omvärderat (2002)

... eller fått tag på trevliga pocketnyheter ...

Sanimir Resic: Balkans historia - Jugoslaviens uppgång och fall (2013)
Svante Nordin: Winston - Churchill och den brittiska världsordningens slut (2015)
Jenny Damberg: Nu äter vi! (2015)

... eller botaniserat i Akademens fyndlådor, där emellanåt helt nyutkommen litteratur slumpas bort för nästan ingenting.

Anna Möller-Sibelius: Roll, retorik och modernitet i Bertel Gripenbergs lyrik (2015)

Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Berätta vad du tyckte om "I världsfurstens harem" när du läst den?! Är nyfiken både på den och på Gunnel Vallqvist.

I världsfurstens harem är en mäktig upplevelse, en frodig rundmålning av hela den tid och det samhälle där den märklige skalden levde sitt obemärkta liv.
Senast redigerad av Ördög 2015-09-28 kl. 19:39.
Citera
2015-09-29, 18:56
Medlem
Ördögs avatar
Idag var det dags för ytterligare några impulsköp:

Michail Sjolochov: Ett människoöde (Tidens ryska klassiker, 1965)
Edward Anderson: Thieves Like Us (1999, ursprungligen utgiven 1937)
Heinrich Harrer: Sieben Jahre in Tibet - Mein Leben am Hofe des Dalai Lama (1998, första upplagan kom 1952)
Birgit Tengroth: Livs levande (1952)
Artur Lundkvist: Från utsiktstornet - Aktuella utländska författare (Prisma, 1965)
The Oxford Dictionary of Humorous Quotations (2004)
Len Fisher: Weighing the Soul - The Evolution of Scientific Beliefs (2004)
Citera
2015-09-29, 21:11
Medlem
Arepos avatar
Jag var en sväng förbi bokmässan när det begav sig och plockade på mig några titlar.

Giorgio Agamben - Homo Sacer: Den suveräna makten och det nakna livet
Guy Debord - Skådespelssamhället
Mircea Eliade - Heligt och profant: Om det religiösas väsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in