2011-05-06, 11:58
Medlem
George.Jansens avatar
Jag har varit på en stor utförsäljning av begagnade böcker och kom hem med följande:

When the going was good av Evelyn Waugh, för att jag älskar Waugh och köper det mesta jag kommer över.
The Thief's Journal av Jean Genet, tycker Genet är spännande, har dock inte läst så mycket än.
Antic Hay och Elskovens cirkel av Aldous Huxley, ju mer Av Huxley jag läser ju mer fascinerad blir jag, ser fram emot den här. Huxley ligger snart på samma nivå som Burroughs och Waugh för mig.
Markens Grøde av Knut Hamsun, jag har läst pinsamt lite av Hamsun, börjar försöka åtgärda det i alla fall.
Baby Doll av Tennesse Williams, efter en massa europeiska författare passar det bra med lite amerikansk drama, eller film manus som det egentligen är.
Citera
2011-05-06, 14:06
Medlem
Fhoobs avatar
2666 av Roberto Bolaño.

Har velat köpa boken en längre tid och kände att det var dags att ta tag i saken.
Citera
2011-05-06, 22:46
Medlem
Rakiis avatar
Var på Akademibokhandeln idag med mamma som letade efter en ny bok att läsa, och såg själv att Att leva och dö som Joe Strummer av Marcus Birro fanns i pocket. Köpte den främst för att jag varit nyfiken på den sedan den kom ut och att jag tidigare läst samtliga Birros böcker, en guilty pleasure som heter duga.
Citera
2011-05-10, 08:52
Medlem
Stenberg, Birgitta - Rapport

Intressant, men bitvis ganska ojämnt, författarskap i vilket jag försöker hittar fler pärlor.

Ginsberg, Allen - Sorgsna hyllningar av damm

Rar häftesutgåva som jag fick gratis när jag köpte lite andra böcker. Tackarns! säger man.

Ahlin, Lars - Tåbb med manifestet

En numera allt oftare hyllad bok och ett uppmärksammat författarskap jag tidigare inte brytt mig om. Ska bli intressant om verkligheten motsvarar hyllningarna. Gillade hans Om, som jag läste i tidiga tonåren.

Björling, Gunnar - Att i sitt öga

Saknades i samlingen.
Citera
2011-05-10, 11:58
Medlem
Jooplins avatar
Djurens gård : en saga (Orwell), Tärningsspelaren (Rhinehart), Varulven (Sandemose), Döda själar (Gogol), Den glada vetenskapen (Nietzsche), Okänd soldat (Linna), Mörkrets hjärta (Conrad), Mot fyren (Woolf), Gregorius (Ohlsson) & Mästaren och Margarita (Bulgakov).

För att jag ville helt enkelt.
Citera
2011-05-10, 14:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooplin
Djurens gård : en saga (Orwell), Tärningsspelaren (Rhinehart), Varulven (Sandemose), Döda själar (Gogol), Den glada vetenskapen (Nietzsche), Okänd soldat (Linna), Mörkrets hjärta (Conrad), Mot fyren (Woolf), Gregorius (Ohlsson) & Mästaren och Margarita (Bulgakov).

För att jag ville helt enkelt.

Ett par bra böcker som du fick med där.
Citera
2011-05-10, 14:49
Medlem
saftad_burks avatar
Snorres Edda (den fullständiga översättningen av Johansson och Malm)

Eddan (bibliofilutgåva i 999 ex med 115 illustrationer, översatt av Brate)

Bondepraktikan (texten från 1875 års utgåva, snyggt inbunden, med en bra bit över hundra illustrationer från tyska kalendrar och Olaus Magnus)

Jättar och Vättar (diktantologi uppdelad i olika delar, som ex. näcken, troll, jättar osv. Mellan varje kapitel har man pressat in lite folksägner om de varelser dikterna innan handlat om. Illustrerad av Bauer och kompani)

Grekiska sagor (Eva Hedéns omformuleringar av de gamla sagorna. Verkar mycket bra)

Gunnar Ekelund - Skrifter 3/dikter 1965-1968 (blandade ihop Ekelöf med Ekelund, men det här verkar vara nästan ännu underligare än vad jag hört om den senare.)

Dan Andersson - Svarta Ballader (Faksimilutgåva som ser likadan ut som vanliga böcker. Vad är poängen? Bra dikter i vilket fall. Hör Thorstein Bergmans röst när jag läser dem.)

Selma Lagerlöf - Sagor och Noveller (Har inte läst någonting av henne än, men skall börja med denna)

Alf Henriksson - Det Västliga Hellas (Tror att den blir en bra introduktion. Henriksson brukar ju vara lättläst och underhållande. Skall läsas parallellt med ovan nämnda sagor)

Och sist men inte minst:

Knut Hamsun - Sista Kapitlet!

Trodde inte ens den var översatt till svenska, så jag blev väldigt glad när jag hittade den. Såhär ett par kapitel in känns det inte omöjligt att den kanske t.o.m visar sig bättre än Landstrykare.
Citera
2011-05-10, 14:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Snorres Edda (den fullständiga översättningen av Johansson och Malm)

Hej!

Skäms över att jag inte har läst den boken ännu, trots att det är en sådan bok man bör ha läst. Jag är otroligt intresserad av fornnordisk mytologi och vikingatiden, så den ska jag låna på biblioteket. Måste även ta och hitta Kalevala i svensk översättning, minns att vi har diskuterat den tidigare.
Citera
2011-05-10, 15:06
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Gunnar Ekelund - Skrifter 3/dikter 1965-1968 (blandade ihop Ekelöf med Ekelund, men det här verkar vara nästan ännu underligare än vad jag hört om den senare.)
Gunnar Ekelöf, Vilhelm Ekelund - finns det nån tredje, för mig okänd, för å snurra te'et ytterligare?
Citera
2011-05-10, 15:30
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hej!

Skäms över att jag inte har läst den boken ännu, trots att det är en sådan bok man bör ha läst. Jag är otroligt intresserad av fornnordisk mytologi och vikingatiden, så den ska jag låna på biblioteket. Måste även ta och hitta Kalevala i svensk översättning, minns att vi har diskuterat den tidigare.
Det borde du verkligen göra. Har läst strax över hundra sidor in nu och tycker mycket om den. Visst finns det lite sega delar här och där, i alla fall i Skaldskapens Språk, men bortsett från det är det bara underhållande och intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Gunnar Ekelöf, Vilhelm Ekelund - finns det nån tredje, för mig okänd, för å snurra te'et ytterligare?
Känner inte till fler inom författaryrket, men det vore inte särskilt kul att blanda ihop Ekelund med Anders Eklund och köpa hem någon pervers självbiografi.
Citera
2011-05-10, 16:28
Medlem
Lasko-Wellss avatar
Lantbrukarboken : skatt och ekonomi för dig som arbetar med skog och jord
- för att inte skatta bort alla tillgångar..
och

MacHine Shop Trade Secrets - för verkstaden

Låångt ifrån någon litteratur..
Citera
2011-05-10, 17:45
Medlem
Köpte Masjenka, Pnin, Sebastian Knights verkliga liv och Blek låga alla skrivna av Vladimir Nabokov för 20kr(totalt) på biblioteket idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in