2012-03-28, 11:14
Medlem
Skärkarlsliv av Strindberg nere på antikvariatet runt hörnet. Slog till på Cats Cradle av Kurt Vonegut på samma gång.
Citera
2012-03-28, 17:54
Medlem
Petri, Kristian - Den stulna novellen / Nattboken (Läst hans böcker "Den sista ön" samt "Första rummet" nyligen och blivit mycket förtjust i hans kanske inte lätta men iaf smidiga prosa)

Sundström, Gun-Britt - Maken (Klassiker som jag gav bort till en alltför flyktig väninna i berusat tillstånd)
Citera
2012-03-29, 00:50
Medlem
saftad_burks avatar
Undsets Jenny till min mor och Atterboms Lycksalighetens Ö och Swifts Gullivers Resor till mig själv. Letade även efter lite Heidenstam, men något sådant stod inte att finna.
Citera
2012-03-29, 13:13
Medlem
Bazinga90s avatar
Köpte Jaget och Maskerna och Stigma av Erving Goffman, då jag vill fördjupa mig i dennes forskning.
Citera
2012-03-29, 13:41
Medlem
Lightnights avatar
Kan faktiskt inte minnas när jag köpte en bok senast. Har redan så mycket hemma som jag vill läsa. Och vill jag ha något nytt frågar jag bara de andra i familjen, för de brukar köpa rätt många böcker.
Citera
2012-03-29, 15:29
Medlem
SilverTips avatar
Hittade ett visserligen fläckigt och medfaret exemplar av Hotell Lusen av alkoholisten och morfinisten Birger Widing, som hann avlida innan boken kom ut och försvann 1959.
Ska man läsa den, får man lov att ragga upp den själv. Den köptes inte in på ett enda bibliotek, eftersom den kom ut på ett porrförlag (Pigalle). Inte för att den innehåller porr, utan för att inget annat förlag vågade ge ut en så osminkad och frispråkig knarkskildring fån Klara-kvarteren på den tiden. Något av en svensk Bukowski långt före Bukowski. Den böjar så underbart:

"- Du som har skallen i ordning kan väl smälla ihop nån skit så vi får till några vinflaskor.

Den som hade skallen i ordning reste sig från golvet... "

Jag lånade den av en kompis för flera år sedan. Nu har jag äntligen ett eget exemplar...
Citera
2012-03-29, 20:26
Bannlyst
Införskaffade Doktor Glas av Hjalmar Söderberg häromdan. Det är en sån där bok jag har velat läsa ganska länge, men som jag skjutit upp hela tiden. Men nu ska det väl äntligen bli av.
Citera
2012-03-29, 21:07
Medlem
Dagens runda gav:

Zola, Émile - Krogen

Roman, Andreas - När änglar dör

Widding Söderbergh, Astrid - Blick och blindhet (en av de får utgåvorna i Essä-serien som inledningsvis Bonnier Alba och sedan Bonniers gav ut. Mkt trevlig serie. Framförallt böckerna av Karin Johannisson och Steve Sem-Sandberg)

Ekelöf, Gunnar - Dikter (samlingsvolym. En diktare jag förbisett i många år nu, så tänkte att det nog var dags att ta mig an honom. Så en liten samling fick slinka med i kassen hem.)

Gide, André - Pastoralsymfonin (saknades i samlingen)
Citera
2012-03-29, 21:17
Medlem
Korvabengts avatar
Köpte boken Jaktpilot i Raf av Geoffrey Wellum, mycket bra memoar... rekommenderas varmt
Citera
2012-03-30, 22:45
Medlem
Brukar glida in och titta vilka böcker som gäller här på FB I år vart det dessa böcker:

7 A
Animal farm
Firehouse - FNDY
Arbetets lust och leda
Främlingen
Hjälten
Strändernas svall
Segerhuva
Last Man Down -FDNY
The Last Men Out -FNDY
Liftarens guide till galaxen
Kommer aldrig mer igen
Korparna
Skördebrev 1

Varit väldigt intresserad av brandmännens egna upplevelse av 9/11 samt FDNY i övrigt. Där av vissa böcker. Resten av böcker är tagna från diverse inlägg. Ingen större tanke bakom, billiga dessutom!

Förra årest beställningar är denna. Lämnar utan kommentar:

Brott och straff
Drama City
En svart vår
Ett djävulskt pris
Fågeln som vrider upp världen
En dag i Ivan Denisovitjs liv
Oliver Twist
Fånga natten
Psykopaten
Mörkrets hjärta
Förvandlingen
Patient 67
På väg (On the road, läsvärd)
Godnatt Mister Tom
The Picture Of Dorian Gray
Thérese Raquin
Svarta själar
Ren som snö
Scar Tissue : en självbiografi av sångaren i Red Hot Chili Peppe
Svindlande höjder
Vredens druvor

Detta kan ses kanske som en sammanställning?
Citera
2012-04-03, 14:12
Medlem
Kilade in på Gleerupska Bokhandelns slutrea då jag hade en liten stund över mellan två möten. Skeptisk var jag, minst sagt, när jag gick in. Men men, det blev några guldkorn ändå:

Bolano, Roberto - 2666
Perec, Georges - Löneförhöjningen
Serner, Walter - Handbok för svindlare
Hölderlin - Hyperion
Citera
2012-04-03, 19:56
Medlem
Trillade in ett paket på sena eftermiddagen också:

Maddox Ford, Ford - The good soldier (Genuint skitful utgåva med gris-rosa omslag. Dock "gillas# den disclaimer vilken återfinns på titelbladet: This book is a product of its time and does not reflect the same values as it would if it were written today. Parents might wish to discuss with their children how views on race have changed before allowing them to read this classic work. Osökt tänker man... vilket "barn" skulle få för sig att läsa denna bok idag?)

Lawrence, D.H. - Women in love (i ett desperat försök att bekanta mig mer med de stora engelskspråkiga verken och författarskapen.)

Lawrence, D.H. - The Rainbow (samma orsak som ovan)

Båda Lawrence-titlarna är i serien Oxford world's classics. Alla utgåvor jag hittills tagit mig an från denna serie har varit gedigna verk med bra notsystem och förord/introduktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in