Citat:
Ursprungligen postat av myra
massa text
Ni som smygglar tänk på att typ hundar som tränats på att söka lik kan markera precis vart ett lik ligger några 100 meter ner i djupt vatten!, det säger en del om hundars kapacitet..
MVH
några 100m vet jag inte exakt... källa kanske?
men jag vet att dom var och letade med hund efter den nerskjutna DC-10an på östersjöns botten, och det lyckades dom med vad jag förstår.
hursom, så är dom duktiga om dom är tränade rätt...
jag har aldrig sett att man tränar arbetshundar med klicker, måste vara en väldigt ny/kontroversiell metod (dels också för att varje klicker är olik den andra)... dock så tycker jag att klicker är en grym metod, har själv haft hundar av diverse olika raser (rottweiler, dobberman, schäfer, labrador, dalmatiner) varav dom senaste tränade med klicker och det är en grymt effektiv metod.
det jag sett man tränar med för metoder oftast är ju beröm/leksak och som vid spårningshundar (t ex jakt) som man har erfarenhet att träna i 100+år medans narkotika hundar har inte funnits allt för länge. men Beröm/Leksak skall vara den effektivaste metoden man använder! efter det jag sett och hört, vad jag läst så skall ju mycket träning man gör med iaf sök/räddnings hundar vara från Susan Bulanda som skall vara nån guru när det gäller just träning med S&R/Scent K9's.
jag har även hört om nya hundar, som kommer komma till sverige/skandinavien snart, som är så kallade Id-hundar, dom känner alltså igen en människas lukt, och kan urskilja vem som har gjort vad så att säga... -
Ta det så kallade Lindomemordet, där gärningsmännen skyllde på varandra. En id-hund skulle ha kunnat avgöra vem av dem som har hållit i stekpannan, även om det hade gått flera år.