2008-08-19, 10:34
Medlem
shizzles avatar
Ok då förstår jag.
Då har jag en sista praktisk fråga om du orkar svara på den.
Ibland så söker tullen med hund igenom tåg som går över Öresund. Jag kan ju bara gissa att varenda vagn i varenda tåg har varit i kontakt med narkotika den senaste månaden. Så, hur ska en hund förväntas lukta upp färsk narkotika om det finns gamla doftspår av narkotika på hela tåget? Tror du att det är riktigt narkotikahundar som söker igenom tåget? Jag har t.ex. varit med om att en hund gått förbi utan att markera mig när jag varit i christiania och tagit i hasch, haft det i jackfickan osv.
Citera
2008-08-20, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Ok då förstår jag.
Då har jag en sista praktisk fråga om du orkar svara på den.
Ibland så söker tullen med hund igenom tåg som går över Öresund. Jag kan ju bara gissa att varenda vagn i varenda tåg har varit i kontakt med narkotika den senaste månaden. Så, hur ska en hund förväntas lukta upp färsk narkotika om det finns gamla doftspår av narkotika på hela tåget? Tror du att det är riktigt narkotikahundar som söker igenom tåget? Jag har t.ex. varit med om att en hund gått förbi utan att markera mig när jag varit i christiania och tagit i hasch, haft det i jackfickan osv.

spår "håller" inte länge (tids mässigt) på platser där dom snabbt och enkelt blir kontaminerade. Och som jag sa tidigare så kan hundar avgöra vad som e nytt och vad som e gammalt. Ja du, jag kan inte ge dig ett bra svar på varför inte någon hund markerat dig, klart det kan va så att hunden är dålig på sitt jobb, eller inte tränad alls..

mvh
Citera
2008-08-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myra
spår "håller" inte länge (tids mässigt) på platser där dom snabbt och enkelt blir kontaminerade. Och som jag sa tidigare så kan hundar avgöra vad som e nytt och vad som e gammalt. Ja du, jag kan inte ge dig ett bra svar på varför inte någon hund markerat dig, klart det kan va så att hunden är dålig på sitt jobb, eller inte tränad alls..

mvh
En gång när jag flög från ett utomeuropeiskt land till Frankfurt fanns det en kontroll när vi lämnade flygplanet. Alla var tvugna att passera en hund i gul väst med texten "Zoll", som sniffade på vårt handbagage. Nu råkade jag ha ca 5 g cannabis i innerfickan på jackan, men hunden reagerade inte på det.
Är det möjligen så, att hunden endast var intresserad av innehållet i väskorna eller kände den helt enkelt inte doften av mina godsaker?
Citera
2008-08-20, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmix
En gång när jag flög från ett utomeuropeiskt land till Frankfurt fanns det en kontroll när vi lämnade flygplanet. Alla var tvugna att passera en hund i gul väst med texten "Zoll", som sniffade på vårt handbagage. Nu råkade jag ha ca 5 g cannabis i innerfickan på jackan, men hunden reagerade inte på det.
Är det möjligen så, att hunden endast var intresserad av innehållet i väskorna eller kände den helt enkelt inte doften av mina godsaker?

En blandning av allt möjligt säkert. Inte helt omöjligt att hunden var färsk också och inte var helt fullärd.
Citera
2008-08-20, 20:23
Medlem
urbs avatar
Gor som Mexarna

Fixa en ubat.

DEA fick fatt pa en javla ubat i mexikanska golfen, full med kokain. Fragan man staller sig da ar ju onekligen denna...

Hur lange har det funkat innan dom hittade denna ubat?
Hur manga ubatar har dom i trafik?

Citat:
Ursprungligen postat av Blackadda
Om man typ sticker till chriss å köper med sig ett par gn och vet inte hur man ska få igenom det i tullen så är det bara att ha ett skiitlåångt snöre på taket med en haliumballong på. sen tejpar man fast lite hasch på ballongen.
å tvättar händer å allt som har kommit kontakt med haschet. det borde funka. någon kan ju testa så kan ni säga hur det gick för er. haha

Moderator Kezoo`s lilla smuggelidè

Att man köper hem ett fett modellflygplan så kan man ju flyga över med det. sånt borde ju funka. värt attt testa är det nog
Citera
2008-08-20, 20:24
Medlem
urbs avatar
Dhl

Skicka med dhl, det funkar. Nastan jamt...

Citat:
Ursprungligen postat av Blackadda
dom har ju hundar å skit så det där med väskan funkar väll inte då?
Citera
2008-08-21, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myra
massa text

Ni som smygglar tänk på att typ hundar som tränats på att söka lik kan markera precis vart ett lik ligger några 100 meter ner i djupt vatten!, det säger en del om hundars kapacitet..

MVH

några 100m vet jag inte exakt... källa kanske?
men jag vet att dom var och letade med hund efter den nerskjutna DC-10an på östersjöns botten, och det lyckades dom med vad jag förstår.

hursom, så är dom duktiga om dom är tränade rätt...

jag har aldrig sett att man tränar arbetshundar med klicker, måste vara en väldigt ny/kontroversiell metod (dels också för att varje klicker är olik den andra)... dock så tycker jag att klicker är en grym metod, har själv haft hundar av diverse olika raser (rottweiler, dobberman, schäfer, labrador, dalmatiner) varav dom senaste tränade med klicker och det är en grymt effektiv metod.

det jag sett man tränar med för metoder oftast är ju beröm/leksak och som vid spårningshundar (t ex jakt) som man har erfarenhet att träna i 100+år medans narkotika hundar har inte funnits allt för länge. men Beröm/Leksak skall vara den effektivaste metoden man använder! efter det jag sett och hört, vad jag läst så skall ju mycket träning man gör med iaf sök/räddnings hundar vara från Susan Bulanda som skall vara nån guru när det gäller just träning med S&R/Scent K9's.

jag har även hört om nya hundar, som kommer komma till sverige/skandinavien snart, som är så kallade Id-hundar, dom känner alltså igen en människas lukt, och kan urskilja vem som har gjort vad så att säga... -Ta det så kallade Lindomemordet, där gärningsmännen skyllde på varandra. En id-hund skulle ha kunnat avgöra vem av dem som har hållit i stekpannan, även om det hade gått flera år.
Senast redigerad av mikebatch 2008-08-21 kl. 11:57.
Citera
2008-08-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmix

eller så var det inte narkotika den letade efter...

jag vet även en kompis till mig som hunden markerade på, då stod han inte ens nära hunden och den tog sig fram och markerade på hans jeansficka, där han hade en "omätbar mängd" cannabis.... dvs, bara nåt korn.
Citera
2008-08-24, 18:34
Medlem
Indianas avatar
Ska flyga inrikes snart, Ängelholm-Bromma & undrar om det finns hundar eller dylikt på ngn av platserna?
Citera
2008-08-24, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indiana
Ska flyga inrikes snart, Ängelholm-Bromma & undrar om det finns hundar eller dylikt på ngn av platserna?
Ja, man vill ju inte att någon smugglar in något till Sverige från Sverige.
Citera
2008-08-26, 01:48
Medlem
Weedmastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indiana

jag ska oxå flyga snart från arlanda till klaix tror jag de var tänkte ta me ungefär ett hegge brunt dit är de nån stor risk att man torskar om man nu tejpar fast de på insidan av låret elr har de i fickan ?
Citera
2008-08-26, 02:12
Medlem
redalert72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weedmasta
jag ska oxå flyga snart från arlanda till klaix tror jag de var tänkte ta me ungefär ett hegge brunt dit är de nån stor risk att man torskar om man nu tejpar fast de på insidan av låret elr har de i fickan ?
Efter detta inlägget kan du vara säker på det ja, men inte innan. är det Kalix du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in