2008-08-12, 23:56
Medlem
Snapcounts avatar
myra : har alltid undrat hur det är med cb-frön ?, markerar hunden för de ?
Citera
2008-08-13, 00:17
Medlem
Whitesnakes avatar
Myra: måste bara säga att det tog ett tag för mig att läsa ditt inlägg. Grovt många särskrivningar och stavfel gör att det blir svårt att hänga med!
Citera
2008-08-13, 01:48
Medlem
Daums avatar
Myra: Om hundar tränats med klicker, innebär det att varje gång de hör ett klick från en klicker så tror de att de har gjort rätt och förväntar sig beröm/belöning?
Citera
2008-08-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Myra: måste bara säga att det tog ett tag för mig att läsa ditt inlägg. Grovt många särskrivningar och stavfel gör att det blir svårt att hänga med!

jag är medveten om min stavning...och jag förstår att det kan va svårt att förstå vad jag menar i bland.

Om hunden markerar frön?, helt ärligt vet jag inte, vi tränar inte med frön, och efter som jag enbart tränar upphunden och sen säljer den så vet jag inte hur mina hundar har reagerat på just frön..jätte bra fråga, vissa saker talar för och vissa i mott.

angående klicker; varje gång hunden hör ett klick från FÖRAREN så förväntar den sig något, det betyder inte att en inklickad hund skulle missledas om någon satt och klickade i en bil medans hunden letade narkotika. Det känns lite offtopic att ge ett långt svar varför det är så och hur klicker/behavorism apliceras på hund, så jag hoppas att det va svaret du sökte
Citera
2008-08-13, 23:00
Medlem
tydligenarjaghas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
myra : har alltid undrat hur det är med cb-frön ?, markerar hunden för de ?

Hundarna markerar ej cannabis frön.
Citera
2008-08-13, 23:01
Medlem
corazzins avatar
Lyckades posta hem ett fin fint paket från Amsterdam. Använde ett extra tjockt kuvert, med litteratur i och fejk faktura och adresslapp. Gräset la jag i ett "dolt" fack (cirka 12 gram) som jag skapat genom att limma till en insida inne i det tjocka kuvertet (syntes inte när man tittade ned).

Till saken då: Jag hade på flera olika sätt försökt isolera gräset. Silvertejpat påsarna, lagt i påse igen, lim osv... Jag tyckte jag gjorde det rejält, utan att det syntes i kuvertet. När jag väl fick hem det i brevlådan (salig som tusan) plockade jag upp det, luktade lite lätt på utsidan och..., ja, fy fan vad det luktade gräs
Citera
2008-08-14, 02:40
Medlem
hur ere med inrikesflyg?
Citera
2008-08-14, 13:36
Medlem
Daums avatar
myra: Ja du svarade på min fråga. Det var väl "tur" att det inte funkar annars hade det ju inte varit så svårt att förvirra hundarna
Citera
2008-08-14, 14:08
Medlem
fiask0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiritager
hur ere med inrikesflyg?

Ingen tull inom Sverige.
Citera
2008-08-14, 15:05
Medlem
shizzles avatar
Tack för svaret myra.
Hur får ni tag på narkotikan som ni tränar med?
Vilka olika droger har du använt för att träna hundar?
Tränar du upp hunden att söka efter en sorts narkotikum eller tränar du hunden att känna igen flera olika droger?
Citera
2008-08-14, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av myra
hej, kul att du är intresserad, och du har bra frågor.
Jag skrev just ett låååångt inlägg som jag lyckades deleta *phuu*
Ja man måste ha riktig narkotika.
Vi har ingen direct licens, men jag har ju ett kontrakt med staten.
jag tror alla tränar in det lite olika, för det finns en rad olika teorier på vad som är effektivast, och den äldre generationen tränar väldigt tvärt imott mig.
Det är ganska inväklat men jag ska försöka ge dig ett förenklat svar.
Jag tränar in genom shaping och klicker, det går ut på att hunden får tänka själv och att jag försöker lägga mig i så lite som möjligt och låta hunden själv med deras naturliga nyfikenhet "träffa rätt"/göra rätt

jag tränar från valp enkla övningar där hunden får prova sig fram och när hunden nuddar objektet med narkotika (det räcker med att ett föremål varit i kontakt med narkotikan) så utbrister jag bokstavligt talat med en massa beröm (och annan posetiv förstärkning som jag vet att just den hunden går igång på) och ett klick från min klicker (en klicker är en liten sak som bara säger klick för att mer precist markera att just det va 100% rätt, man måste klicka in hunden i vad en klicker betyder så klart)
Efter som narkotika har en väldigt distinkt lukt är det inte så svårt att få dom att fatta att just narkotika är vägen till (i deras värld) en stor fest!
I mitt tycke är det viktigt att man tränar in narkotika spår med just posetiv belöning.

När hunden blir duktigare och äldre är det ofta väldigt lätt att göra träningen svårare, men om hunden bara har lärt sig att narktika ger koppiöst med beröm/godis eller what ever hunden går i gång på så hittar dom snabbt narkotikan hur man än gömmer den. träningen runt omkring handlar mycket om kontakt träning, och att bygga ett starkt band mellan förare och hund så att hunden värkligen vill mest av allt i livet är att göra föraren glad det gör att hunden är motiverad och vill jobba så mycket som möjligt, det är nyckeln till framgång.

Som jag sa tidigare, Vi kan lägga lite narkotika i en burk som sedan försluts och fylls med något lösning medel tillsammans med ett gäng andra burkar med samma lösning medel och andra (allt från målar färg, till tinner, till surströmming) och hunden utan vidare hittar rätt på någon minut.

Nu förenklade jag tränings metoden väldigt väldigt mycket, men lite åt det hållet tränar jag

någon gissade på 2-3 hundar i sthlm och det kan jag hålla med om. Och att en hund vet vilken riktning personen gått är också helt rätt, dom kan dock göra fel och bakspåra som jag sa tidigare, det är dock ganska ovanligt om man har en hund som har hyfsad benägenhet till spår.

Min favorit hund är malle (malinoas, belgisk vallhund) det e dock inte dom som är bäst på spår tyvärr etc..

Ni som smygglar tänk på att typ hundar som tränats på att söka lik kan markera precis vart ett lik ligger några 100 meter ner i djupt vatten!, det säger en del om hundars kapacitet..

MVH

Men då behövs ju inte dykare!
Citera
2008-08-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Tack för svaret myra.
Hur får ni tag på narkotikan som ni tränar med?
Vilka olika droger har du använt för att träna hundar?
Tränar du upp hunden att söka efter en sorts narkotikum eller tränar du hunden att känna igen flera olika droger?

Daum. Förstår att du va ironisk =), men hoppas du förstår att jag tycker att det e lika synd som du att vissa enkla knep inte fungerar..

Jag vet inte exakt hur det går till i olika län/distrikt, Generelt börjar man inte med att utbilda narkotika hundar, utan nästan alla kommer in på detta med att utbilda hunden till statliga ändamål av ren slump, i mitt fall va det så att jag tävlade mycket i olika bruks grenar men fick en schäfer som va jätte bra i spåret men va jätte usel familje hund, den va helt enkelt mer lämpad för polis arbete, den va bra på person spår etc och hade en del naturlig vakt instikt i sig (och fick bra resultat under L-test, mh, korning etc) så jag började leta nytt hem till hunden och kom därigenom i kontakt med polis myndigheten. Dom gillade hunden och anställde den. Därefter hade vi en dialog och resten är historia...
Jag tränar in olika subsanser (viktigt att påpeka att andra förare, tränar in på andra sätt) på lite olika sätt, det beror mycket på var i träningen man är. Jag börjar med att leka in beteendet, när hunden nuddar obejktet klickar och belönar jag, sen ser jag till att hunden förstår att det e lukten som spelar roll och inte det fysiska föremålet genom att använda ett helt annat objekt fast med samma odör som tidigare objekt

jag tränar in olika narkotika separat, sen när hunden kan mer blandar jag objekt/odörer, för att förvirra.

Jag har använt nästan all svensk "vanlig" narkotika.

...nog om tillvägagångs sätt.

vi får "betälla" det vi behöver, och det är enbart hos polisen vi jobbar med "srörre mängder" då menar jag så pass mycket av drogen att man kan se den med ögonen. Annars är det vi använder när vi tränar enbart saker som varit i kontakt med drogen.

hoppas det svarar eran fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in