Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Tack för svaret myra.
Hur får ni tag på narkotikan som ni tränar med?
Vilka olika droger har du använt för att träna hundar?
Tränar du upp hunden att söka efter en sorts narkotikum eller tränar du hunden att känna igen flera olika droger?
Daum. Förstår att du va ironisk =), men hoppas du förstår att jag tycker att det e lika synd som du att vissa enkla knep inte fungerar..
Jag vet inte exakt hur det går till i olika län/distrikt, Generelt börjar man inte med att utbilda narkotika hundar, utan nästan alla kommer in på detta med att utbilda hunden till statliga ändamål av ren slump, i mitt fall va det så att jag tävlade mycket i olika bruks grenar men fick en schäfer som va jätte bra i spåret men va jätte usel familje hund, den va helt enkelt mer lämpad för polis arbete, den va bra på person spår etc och hade en del naturlig vakt instikt i sig (och fick bra resultat under L-test, mh, korning etc) så jag började leta nytt hem till hunden och kom därigenom i kontakt med polis myndigheten. Dom gillade hunden och anställde den. Därefter hade vi en dialog och resten är historia...
Jag tränar in olika subsanser (viktigt att påpeka att andra förare, tränar in på andra sätt) på lite olika sätt, det beror mycket på var i träningen man är. Jag börjar med att leka in beteendet, när hunden nuddar obejktet klickar och belönar jag, sen ser jag till att hunden förstår att det e lukten som spelar roll och inte det fysiska föremålet genom att använda ett helt annat objekt fast med samma odör som tidigare objekt
jag tränar in olika narkotika separat, sen när hunden kan mer blandar jag objekt/odörer, för att förvirra.
Jag har använt nästan all svensk "vanlig" narkotika.
...nog om tillvägagångs sätt.
vi får "betälla" det vi behöver, och det är enbart hos polisen vi jobbar med "srörre mängder" då menar jag så pass mycket av drogen att man kan se den med ögonen. Annars är det vi använder när vi tränar enbart saker som varit i kontakt med drogen.
hoppas det svarar eran fråga.