Citat:
Ursprungligen postat av nattbushcity
Jag vill gärna börja med att påpeka att jag aldrig har använt droger själv och kommer förmodligen aldrig göra det heller. Däremot är jag skeptisk till all propaganda om att alla former av droger är ren och skär ondska för kroppen och kan mycket väl tänka mig att det finns de som kan leva ett helt normalt liv och ändå brukar diverse droger utan att det utför något problem.
Används det verkligen mer knark idag än "förr"? Kan du hänvisa till en källa? (Som trådstartare är det bra att kunna hänvisa till siffror i det här läget.)
Och angående att "okunskapen kring cannabis är enorm i vårt samhälle" skulle jag gärna vilja veta var man kan läsa objektiv forskning om cannabis. Jag är inte speciellt insatt i detta men har en känsla av att båda sidorna hänvisar till mer eller mindre seriösa källor för sina påståenden utan att granska sina källor närmare.
Vad grundar du det på?
Frågan är hur mycket skada cannabis orsakar kontra hur mycket skattepengar man får in.
Kan du nämna andra länder förutom Portugal som verkar vara ett extremfall?
Återigen - var får man tag på objektiv information om cannabis?
Jag tycker också att skolornas skräckpropaganda är helt fel väg att gå. Om det kommer en gammal pundare och berättar för en skolklass hur illa det kan gå bara man ens tar ett enda cannabisbloss kan det visserligen få många ungar att inte testa. Men å andra sidan - de som testar och direkt inser att de inte alls mår dåligt av det utan tvärtom kan få rökandet att fungera på ett vettigt sätt, kan lätt känna att pundarens snack var överdrivet och att det "egentligen" inte är fel att röka på... så fortsätter man i tron om att skolan överdriver riskerna och sen är man fast ändå.
Fakta från var? (Nej, Youtube-länken duger inte.)
Det räcker att följa beslagsstatistiken för att inse att droger förekommer betydligt mer.
Så kallat myrtrafiken från DK, har fullkomligt exploderat de senaste åren.
Att cannabis konsumtionen ökat lavinartat i SE, är inget någon ifrågasätter.
Gateway teorin är nått som är stendöd, är bara ett gäng knarkkrigare som fortfarande tror på teorin att cannabis leder direkt till heroin.
Dessa person använder beviset att de som är heroinmissbrukare har börjat med cannabis.
Vad de vägrar inse, att alla de massor som testat cannabis, inte ens testar andra droger.
Att legalisera cannabis kommer ge otroliga besparingar inom rättsväsendet.
Idag lägger vi ~20 miljarder på att jaga drogerna.
Sen skattepengar på detta.
Och kakan på moset, cannabis har få skadeverkningar.
Och inte som alkoholen som går minus pga alla sina skador.
Både direkta och indirekta i form av våld.
När det kommer till när cannabis är avkriminaliserat eller legaliserat i en del länder.
Så dessa länder har en betydligt mindre andel tyngre missbrukare.
Som NL, där har man separerat de tunga och lätta drogerna, och där har man obefintliga problem med heroinister emot vad tex vi har per capita.
Objektiv forskning kryllar det av, och gjorda av trovärdiga ställen.
Bara ta WHO och Kanada rapporten.
Sen på detta finns det massor av forskning, som är väl gjorda.
Dock så anses dessa som knarkliberal forskning, och då räknas inte dessa.
Ja, så är det i vårt land i alla fall.
Youtube länkar duger visst.
Men man får ju ha känslan att förstå vad som sägs och vem som säger det.
Ta, Donald Tashkin en världsledande professor i luftvägssjukdomar.
När han förklarar sina forsknings resultat på youtube, så kan ju det knappast av viftas pga det är på youtube.
Det är ju trots allt från han själv det kommer ifrån.