2012-05-27, 21:06
Medlem
DanOstmannens avatar
Det där med att legalisera är ett väldigt känsligt ämne. Borde vi inte diskutera avkriminalisering till o börja med?
Citera
2012-05-27, 21:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Om du skall starta en tråd i ett ämne så bör du läsa in dig på det först.
Portugal har grymt mycket mer narkotikaproblem i befolkningen nu än innan de beslutade att skicka folk till vård istället för i fängelse för eget narkotikabruk.

//Brute
Jaså, rapporterna säger att det problematiska konsumtionen har minskat med 50%.
Eller är det ett problemet att folk nyttjar droger du tänker på?
Citera
2012-05-27, 21:14
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jaså, rapporterna säger att det problematiska konsumtionen har minskat med 50%.
Eller är det ett problemet att folk nyttjar droger du tänker på?

Jag syftade på det rent narkotikarelaterade, att de har dubblerat antal som tvingas söka hjälp för sitt narkotikamissbruk. De har alltså fler narkomaner idag än innan de la om sin narkotikapolitik.

Det är fortfarande illegalt att använda narkotika i Portugal, om nu någon skulle missuppfattat det.

//Brute
Citera
2012-05-27, 21:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattbushcity
Jag vill gärna börja med att påpeka att jag aldrig har använt droger själv och kommer förmodligen aldrig göra det heller. Däremot är jag skeptisk till all propaganda om att alla former av droger är ren och skär ondska för kroppen och kan mycket väl tänka mig att det finns de som kan leva ett helt normalt liv och ändå brukar diverse droger utan att det utför något problem.

Används det verkligen mer knark idag än "förr"? Kan du hänvisa till en källa? (Som trådstartare är det bra att kunna hänvisa till siffror i det här läget.)

Och angående att "okunskapen kring cannabis är enorm i vårt samhälle" skulle jag gärna vilja veta var man kan läsa objektiv forskning om cannabis. Jag är inte speciellt insatt i detta men har en känsla av att båda sidorna hänvisar till mer eller mindre seriösa källor för sina påståenden utan att granska sina källor närmare.

Vad grundar du det på?

Frågan är hur mycket skada cannabis orsakar kontra hur mycket skattepengar man får in.

Kan du nämna andra länder förutom Portugal som verkar vara ett extremfall?

Återigen - var får man tag på objektiv information om cannabis?

Jag tycker också att skolornas skräckpropaganda är helt fel väg att gå. Om det kommer en gammal pundare och berättar för en skolklass hur illa det kan gå bara man ens tar ett enda cannabisbloss kan det visserligen få många ungar att inte testa. Men å andra sidan - de som testar och direkt inser att de inte alls mår dåligt av det utan tvärtom kan få rökandet att fungera på ett vettigt sätt, kan lätt känna att pundarens snack var överdrivet och att det "egentligen" inte är fel att röka på... så fortsätter man i tron om att skolan överdriver riskerna och sen är man fast ändå.

Fakta från var? (Nej, Youtube-länken duger inte.)
Det räcker att följa beslagsstatistiken för att inse att droger förekommer betydligt mer.
Så kallat myrtrafiken från DK, har fullkomligt exploderat de senaste åren.
Att cannabis konsumtionen ökat lavinartat i SE, är inget någon ifrågasätter.

Gateway teorin är nått som är stendöd, är bara ett gäng knarkkrigare som fortfarande tror på teorin att cannabis leder direkt till heroin.
Dessa person använder beviset att de som är heroinmissbrukare har börjat med cannabis.
Vad de vägrar inse, att alla de massor som testat cannabis, inte ens testar andra droger.

Att legalisera cannabis kommer ge otroliga besparingar inom rättsväsendet.
Idag lägger vi ~20 miljarder på att jaga drogerna.
Sen skattepengar på detta.
Och kakan på moset, cannabis har få skadeverkningar.
Och inte som alkoholen som går minus pga alla sina skador.
Både direkta och indirekta i form av våld.

När det kommer till när cannabis är avkriminaliserat eller legaliserat i en del länder.
Så dessa länder har en betydligt mindre andel tyngre missbrukare.
Som NL, där har man separerat de tunga och lätta drogerna, och där har man obefintliga problem med heroinister emot vad tex vi har per capita.

Objektiv forskning kryllar det av, och gjorda av trovärdiga ställen.
Bara ta WHO och Kanada rapporten.
Sen på detta finns det massor av forskning, som är väl gjorda.
Dock så anses dessa som knarkliberal forskning, och då räknas inte dessa.
Ja, så är det i vårt land i alla fall.

Youtube länkar duger visst.
Men man får ju ha känslan att förstå vad som sägs och vem som säger det.
Ta, Donald Tashkin en världsledande professor i luftvägssjukdomar.
När han förklarar sina forsknings resultat på youtube, så kan ju det knappast av viftas pga det är på youtube.
Det är ju trots allt från han själv det kommer ifrån.
Citera
2012-05-27, 21:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Jag syftade på det rent narkotikarelaterade, att de har dubblerat antal som tvingas söka hjälp för sitt narkotikamissbruk. De har alltså fler narkomaner idag än innan de la om sin narkotikapolitik.

Det är fortfarande illegalt att använda narkotika i Portugal, om nu någon skulle missuppfattat det.

//Brute
Jaså, då har jag blivit lurad i flera år i tron de hade avkriminaliserat alla droger för personlig konsumtion.
Citera
2012-05-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doug.Wilson
Det kan hända. Läste en artikel där dom gjorde en razzia på en sådan buss, de hittade en väska med en större mängd cannabis, men självklart så stod inte killen och hojtade att det var hans väska

Buss verkar vara relativt safe i den mån att man inte behöver ha en väska under uppsikt som kan kopplas till en, då man lägger den i bagageluckan. När man kliver av kollar man läget och tar väskan om kusten är klar.
Alltså skulle man kunna köpa några hekto, kanske upp till ett kilo
Klarar man det och får hem det kan man sälja rubbet, SPARA vinsten ifall du skulle åka dit
Åka tillbaka, köpa lika mycket till, Sälja, Spara vinsten
Och fortsätta så tills man blir rik?
Värsta som kan hända är väll att man går back lite men då har man ju fortfarande pengar för att köpa lika mycket till och vinna tillbaka det? (Om man klarar FÖRSTA gången dvs)
Citera
2012-05-27, 21:25
Medlem
Ja i allafall avkriminalisera det! Polisen tog alla mina gram för några dagar sedan, fatta vilken ångest jag fick.

Att det är olagligt är ett större problem än cannabiset.
Citera
2012-05-27, 21:29
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Jaså, då har jag blivit lurad i flera år i tron de hade avkriminaliserat alla droger för personlig konsumtion.

Du döms till vård istället för fängelse.

Tillägg: Inte ens i Holland är narkotika legalt att bruka.
Det är bara så att polisen väljer att inte stävja lagen mot Coffeshops.

//Brute
Senast redigerad av Brute 2012-05-27 kl. 21:31.
Citera
2012-05-27, 21:30
Medlem
C.Matthewss avatar
Norge nära?

http://www.dagbladet.no/2012/05/27/n...uana/21797802/
Citera
2012-05-27, 21:40
Medlem
nattbushcitys avatar
Citat:
Youtube länkar duger visst.
Men man får ju ha känslan att förstå vad som sägs och vem som säger det.
Ta, Donald Tashkin en världsledande professor i luftvägssjukdomar.
När han förklarar sina forsknings resultat på youtube, så kan ju det knappast av viftas pga det är på youtube.
Det är ju trots allt från han själv det kommer ifrån.

Läs gärna mitt inlägg lite mer noggrant så kanske du förstår vad jag menade.
Citera
2012-05-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolt-Somalier
Det finns flera fördelar med att legalisera cannabis

1. * Man får bort problemet med att kriminella säljer droger.
Lösningen kan då vara att man har ett systembolag liknade för cannabis. Staten får in mångmiljard-intäkter och folk behöver inte gå till nån som ger heroin istället för cannabis.

2. * Man minskar missbruket vid legalisering. Vissa länder som har avkriminaliserat cannabis har fått bukt med problemet. Portugal tex. som har avkriminaliserat ALLA droger, är en av de länder som har minst problem gällande narkotika.

3. *Okunskapen kring cannabis skulle försvinna. Idag ser man skräckpropaganda i skolor att man slutar som knarkare på gatan om man tar det. Min polare tog weed under x antal år, och han är en egenföretagare. Tack som fan att det finns internet som kan leta upp trovärdiga källor, ist för att lyssna på tramset i skolan kring det.

Personligen tycker jag att det är jävligt konstigt att Maria Larsson ska vara vår folkhälsominister. Hon säger att det är bara till att "barn och unga inte ska skada sig själv med den dödsdrogen".
1. Kriminella kommer kunna sälja det, dock nu utan att polisen knackar på.
Och kriminella kommer alltid sälja det för billigare än staten. Smuggelsprit tjänar många multum på. Varför skulle CB bli annorlunda?

2. Det är som med brott. Avkriminaliserar vi alla brott, så kommer vi vara landet med minst kriminalitet. Jag vill inte säga att jag är emot en legalisering av CB. Det är bara de att dina argument inte är helt genomtänkta.

3. Nu tycker inte jag det är så mycket propaganda med droger. Men CB kan bli en ingångsport. Gå till K.R.I.S eller liknande förening så kan du prata med gamla föredettingar, varav några säkert började lätt med CB.
Även om sannolikheten är liten...
Citera
2012-05-27, 21:57
Medlem
Streetmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelika
Alltså skulle man kunna köpa några hekto, kanske upp till ett kilo
Klarar man det och får hem det kan man sälja rubbet, SPARA vinsten ifall du skulle åka dit
Åka tillbaka, köpa lika mycket till, Sälja, Spara vinsten
Och fortsätta så tills man blir rik?
Värsta som kan hända är väll att man går back lite men då har man ju fortfarande pengar för att köpa lika mycket till och vinna tillbaka det? (Om man klarar FÖRSTA gången dvs)

haha inte många som blir rika på cannabis grabben..
Många som tror man blir rik, snabba cash o feta bilar, villor, resturanger men finns 2 sidor av det hela.
Från dom som har varit där & från dom som vill dit.

Tänk på det!

Blessings, One Love
/ Sir Streetman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in