2012-05-27, 02:10
Medlem
suspectrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
Nyktra till lite först innann ni kläcker planer som kan ge kännbara straff.
Äh, då blir det ju inge kul.
Vi bestämde oss i sista minuten att lämna gräset och enbart ta med de flertal pipor/accessoarer vi köpt. Blev dock en jävla nojja och tiotals minuter manisk avtvätning av dessa då de avgav (avger...) stark doft.

Packade ner detta: 1 Minibong, 2 Pipor, 3 Bic Tändare, 1 Grinder, 1 Stashbox, 20 Filter, 4 OCB-Förpackningar, 1 OCB-"Rullmaskin". (Säkert lite mer godis, men detta jag kommer på nu)

Det doftade fortfarande rejält med gräs om den låda vi packat ner allt, men doften avtog efter några lager påsar under kläder i resväskan. Vi checkade in den och hämtade sedan ut den. Inga större problem med andra ord, men kan skriva lite kloka ord för er som överväger att "importera" från Spanien;
Säkerheten i Spanien är näst till ingen, skulle nog gått att ha en påse gräs i fickan utan att bli märkt i säkerheten (lovar inget, men ingen security utöver metal-detektorn i stort sett). Rekommenderar nog inte att smuggla on person då det allt som oftast finns någon doft och därmed inte är idiotsäkert. Men förutsatt att det inte är några hundar (såg inga på hela vistelsen varken till eller från Spanien) så är det i första skedet så gott som riskfritt. När man sedan landar i Sverige kan det vänta poliser vid bagage-avhämtningen, men som jag förstår det utan hundar. När vi var där stod poliserna enbart där för att se till att allt gick rätt till.

Skulle säga att Spanien-Sverige är någorlunda säkert. Om man inte ska ha med sig för mycket och klarar av att hålla masken så går det nog som smort, men som sagt, det finns alltid en risk!
Citera
2012-05-27, 20:36
Medlem
Jordgubb22s avatar
Smuggla med buss från criss till sverige?

Kollar dom på bussarna till Sverige med?
Citera
2012-05-27, 20:39
Medlem
anonymfans avatar
Kan hända, inte värt att riskera dock.
Citera
2012-05-27, 20:43
Bannlyst
Dags att Sverige legaliserar Cannabis

Sverige har haft nolltoleransen mot all knark i 40 år, och vi vet att det har varit en stor misslyckande. Folk använder droger mer och mer och okunskapen kring cannabis är enorm i vårt samhälle.

Säg cannabis och folk tror att det är en inkörsport till heroin t.ex.
Det är bara helt knas. Man kan ta vilket beroende framkallad medel som helst för att man ska kunna använda den som en inkörsport. Då kan man fan lika gärna säga att socker är en inkörsport till alkohol. Sverige är en jävla ankdamm med sin förlegade narkotikapolitik.

Det finns flera fördelar med att legalisera cannabis

* Man får bort problemet med att kriminella säljer droger.
Lösningen kan då vara att man har ett systembolag liknade för cannabis. Staten får in mångmiljard-intäkter och folk behöver inte gå till nån som ger heroin istället för cannabis.

* Man minskar missbruket vid legalisering. Vissa länder som har avkriminaliserat cannabis har fått bukt med problemet. Portugal tex. som har avkriminaliserat ALLA droger, är en av de länder som har minst problem gällande narkotika.

*Okunskapen kring cannabis skulle försvinna. Idag ser man skräckpropaganda i skolor att man slutar som knarkare på gatan om man tar det. Min polare tog weed under x antal år, och han är en egenföretagare. Tack som fan att det finns internet som kan leta upp trovärdiga källor, ist för att lyssna på tramset i skolan kring det.

Personligen tycker jag att det är jävligt konstigt att Maria Larsson ska vara vår folkhälsominister. Hon säger att det är bara till att "barn och unga inte ska skada sig själv med den dödsdrogen".

Varenda jävla mening säger hon att "vi ska skydda drogen från barn och ungdomar". Det finns barn och ungdom ar som använder cigg och bärs trots att det finns lagar kring det. Det finns mogna vuxna som använder cannabis på ett ansvarsfullt sätt.

Herregud säger jag. Hon säljer fan cigaretter, snus och alkohol i statens namn. Så hon menar att de är mindre ofarligt än cannabis.
Det finns massvis av statistik och källor på att alkoholen ligger bakom vid krogbråk, rattfylleri, misshandel etc. Men tydligen så blundar klimakterie kärringen för fakta

http://www.youtube.com/watch?v=b2C0UyuWeA0

Sorry för ett långt inlägg, ville bara få ut allt som jag har i mina tankar
Senast redigerad av Stolt-Somalier 2012-05-27 kl. 20:57.
Citera
2012-05-27, 20:44
Medlem
Doug.Wilsons avatar
Det kan hända. Läste en artikel där dom gjorde en razzia på en sådan buss, de hittade en väska med en större mängd cannabis, men självklart så stod inte killen och hojtade att det var hans väska

Buss verkar vara relativt safe i den mån att man inte behöver ha en väska under uppsikt som kan kopplas till en, då man lägger den i bagageluckan. När man kliver av kollar man läget och tar väskan om kusten är klar.
Citera
2012-05-27, 20:51
Medlem
klybans avatar
Det där med att Portugal har minst problem måste du nog skaffa källa på.
Vad vi däremot vet är att ifrån att ha extrema problem med droger innan, så efter avkriminaliseringen av egen konsumtion.
Så halverades den problematiska konsumtionen, men konsumtionen är fortfarande rätt hög där.
Citera
2012-05-27, 20:51
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolt-Somalier
Lösningen kan då vara att man har ett systembolag liknade för cannabis.
Så vi ska ersätta ett maffiaoligopol med ett maffiamonopol? Jo, det låter sunt, för alkoholpolitiken i Sverige fungerar ju så bra...
Citat:
Portugal tex. som har legaliserat ALLA droger, är en av de länder som har minst problem gällande narkotika.
Portugal har inte legaliserat ett jota.

För övrigt finns det redan femtioelva trådar som behandlar samma ämne...
Citera
2012-05-27, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det där med att Portugal har minst problem måste du nog skaffa källa på.
Vad vi däremot vet är att ifrån att ha extrema problem med droger innan, så efter avkriminaliseringen av egen konsumtion.
Så halverades den problematiska konsumtionen, men konsumtionen är fortfarande rätt hög där.
Ska rätta det

Trodde att avkriminalisering och legalisering var samma sak!
Tack för tipset.
Citera
2012-05-27, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Så vi ska ersätta ett maffiaoligopol med ett maffiamonopol? Jo, det låter sunt, för alkoholpolitiken i Sverige fungerar ju så bra...
Men det är mycket bättre med att staten ansvarar cannabisen på ett säkert sätt samt informerar riskerna kring det

Hellre det än att man får billigt skit av nån langare i nån ghetto

Portugal har inte legaliserat ett jota.

För övrigt finns det redan femtioelva trådar som behandlar samma ämne...
Har rättat det...
Citera
2012-05-27, 21:03
Medlem
nattbushcitys avatar
Jag vill gärna börja med att påpeka att jag aldrig har använt droger själv och kommer förmodligen aldrig göra det heller. Däremot är jag skeptisk till all propaganda om att alla former av droger är ren och skär ondska för kroppen och kan mycket väl tänka mig att det finns de som kan leva ett helt normalt liv och ändå brukar diverse droger utan att det utför något problem.

Citat:
Sverige har haft nolltoleransen mot all knark i 40 år, och vi vet att det har varit en stor misslyckande. Folk använder droger mer och mer och okunskapen kring cannabis är enorm i vårt samhälle.

Används det verkligen mer knark idag än "förr"? Kan du hänvisa till en källa? (Som trådstartare är det bra att kunna hänvisa till siffror i det här läget.)

Och angående att "okunskapen kring cannabis är enorm i vårt samhälle" skulle jag gärna vilja veta var man kan läsa objektiv forskning om cannabis. Jag är inte speciellt insatt i detta men har en känsla av att båda sidorna hänvisar till mer eller mindre seriösa källor för sina påståenden utan att granska sina källor närmare.

Citat:
Säg cannabis och folk tror att det är en inkörsport till heroin t.ex.
Det är bara helt knas.

Vad grundar du det på?

Citat:
* Man får bort problemet med att kriminella säljer droger.
Lösningen kan då vara att man har ett systembolag liknade för cannabis. Staten får in mångmiljard-intäkter och folk behöver inte gå till nån som ger heroin istället för cannabis.

Frågan är hur mycket skada cannabis orsakar kontra hur mycket skattepengar man får in.

Citat:
* Man minskar missbruket vid legalisering. Flera länder som har legaliserat cannabis har fått bukt med problemet. Portugal tex. som har legaliserat ALLA droger, är en av de länder som har minst problem gällande narkotika.

Kan du nämna andra länder förutom Portugal som verkar vara ett extremfall?

Citat:
*Okunskapen kring cannabis skulle försvinna. Idag ser man skräckpropaganda i skolor att man slutar som knarkare på gatan om man tar det. Min polare tog weed under x antal år, och han är en egenföretagare. Tack som fan att det finns internet som kan leta upp trovärdiga källor, ist för att lyssna på tramset i skolan kring det.

Återigen - var får man tag på objektiv information om cannabis?

Jag tycker också att skolornas skräckpropaganda är helt fel väg att gå. Om det kommer en gammal pundare och berättar för en skolklass hur illa det kan gå bara man ens tar ett enda cannabisbloss kan det visserligen få många ungar att inte testa. Men å andra sidan - de som testar och direkt inser att de inte alls mår dåligt av det utan tvärtom kan få rökandet att fungera på ett vettigt sätt, kan lätt känna att pundarens snack var överdrivet och att det "egentligen" inte är fel att röka på... så fortsätter man i tron om att skolan överdriver riskerna och sen är man fast ändå.

Citat:
Det finns massvis av statistik och källor på att alkoholen ligger bakom vid krogbråk, rattfylleri, misshandel etc. Men tydligen så blundar klimakterie kärringen för fakta

Fakta från var? (Nej, Youtube-länken duger inte.)
Citera
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Men det är mycket bättre med att staten ansvarar cannabisen på ett säkert sätt samt informerar riskerna kring det
Först: Lägg inte dina svar i mina citat, tack. Vidare, vad skulle det hjälpa? Om staten tar över försäljning och distribution av varan - med punktbeskattningar, värdelösa öppettider och en drös andra regleringar - kommer organiserade ligor fortfarande vara med i spelet. Den enda vägen är att konkurrera ut dem, vilket man inte gör genom statliga, tillika överreglerade, monopol.
Citera
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ska rätta det

Trodde att avkriminalisering och legalisering var samma sak!
Tack för tipset.

Om du skall starta en tråd i ett ämne så bör du läsa in dig på det först.
Portugal har grymt mycket mer narkotikaproblem i befolkningen nu än innan de beslutade att skicka folk till vård istället för i fängelse för eget narkotikabruk.

//Brute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in