Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Tullare är vanliga människor, som du och jag, och även om dom är tränade så reagerar tullare alltid som en människa och man behöver vara en god psykolog och ha någonting som avleder misstankarna. Det kan vara vad som helst, en oljemålning, elektronikbyggsats, och man måste använda sin fantasi och ha kalla nerver och helst riktigt pösa av självförtroende.
Som jag tidigare i tråden nämnt har jag också tagit med en del över bron. Jag har, tvärtemot carllarsen, träffat tullen ganska ofta, både med och utan hund.
Utan hund är det precis som carllarsen menar, varit helt lugnt. Jag ser inte ut som en typisk haschtomte på något sätt, tvärtom. Även folk som ser ut som haschtomtar kan ta det ganska lugnt vad jag märkt, uniformerad tullpersonal utan narkotikahund finns där mest för att vanliga svenssons utan brottsliga uppsåt ska få chansen att fortsätta vara laglydiga och deklarera eventuellt gods som ska förtullas när tullen ändå passerar i tåget, det finns ju inte tullstationer som på flygplatsen på tågstationerna. Tullen utan hund är vänliga servicemänniskor som inte verkar misstänksamma alls. Om man inte beter sig som ett fullständigt ufo (såg en gång en kille som sprang iväg när han såg dom, såg sjukt nervös ut, svettades och luktade coffeshop, han kollade dom såklart, och den gången satt jag med en bra bit på mig, utan misstanke, och betraktade).
Tullpersonal med avsikt att leta narkotika är betydligt diskretare, de är civila och de gömmer oftast hunden. Känner man inte igen dom ser man dom inte förrän de drar på västarna och hämtar hunden. Varken hunden eller tjänstemännen bryr sig om den som hunden markerat på har slips eller ej.
Sen kanske det finns inkompetenta/otränade hundar med syfte att avskräcka, men dom går med den uniformerade tullen med uppgift att just synas.