2011-07-26, 20:41
Medlem
skoningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Åkte du fast då?

EDIT: Berätta mer!
EDIT: Var det mycket folk på tåget?

Jag hade inte gjort något brott så nej jag åkte inte fast, hundfan markerade mig pga jag rökt innan jag hoppade på tåget. De ställde lite standardfrågor och letade runtomkring, förmodligen ifall jag gömt något i närheten.

Det var så pass mycket folk att alla sätena var tagna, dock inte så crowded att man knappt kan stå som det kan vara ibland.
Citera
2011-07-26, 20:45
Medlem
skoningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Så danska tullen kollar bilar påväg från Danmark till Sverige?
Eller är det beslagtaget tyska-danska gränsen och dom som torskat har sagt att det ska till Sverige?

Beslaget (av dansk tull) jag menar var på Örestundståget på väg till Malmö.
De hittade dock aldrig ägaren till sakerna.
Citera
2011-07-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoningen
Beslaget (av dansk tull) jag menar var på Örestundståget på väg till Malmö.
De hittade dock aldrig ägaren till sakerna.

Det var min nästa tanke. Danska tullen kollar ofta tågen påväg mot Sverige och hoppar då oftast på vid Kastrup. Har man tur och slipper dom, så kan man istället åka på svenska tullen.
Så carllarsens reklam för tågen förstår jag inte riktigt.
Citera
2011-07-26, 21:11
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Om du säger att du blivit visiterad på Öresundståget så kan jag ju inte bestrida det, men det låter konstigt i mina öron.

Jag kan ju tänka mig att det skulle vara förnedrande för någon passagerare att bli visiterad och visa upp vad man har i fickorna och väska, inför alla de andra passagerarna, speciellt om tullarna inte hittar något, och jag tror inte att tullarna arbetar så.

Hur var det i ditt fall? Var det mycket folk på tåget när du blev visiterad?

Jag kan också tänka mig att ifall det är lite folk på tåget att tullen kanske gör en visitation utan åskådare och därför är det säkrast att resa när vagnarna är fulla. Men jag tror inte att det formellt är korrekt att visitera någon förrän denne stiger av tåget. Det fanns kanske speciella skäl i ditt fall?

Det är märkligt att du råkat ut för samma sak flera gånger medan jag, som reser så ofta till Copen, aldrig blivit visiterad överhuvudtaget. Är det något speciellt med dig, kanske?

Jag är ingen expert, men jag har en del erfarenheter.

Hur gick det då? Eftersom en hund markerade måste du ha haft grejorna på dig och åkt fast, eller hur?
Om tullarna inte hittade något - varför markerade hunden då?

Jag menade inte att tullarna skulle ta ett urinprov när dom sätter någon på tulltoa utan det är bara när misstanke om analsmuggling föreligger.
Jag kan också bekräfta att även jag har blivit visiterad på tåget vid min plats mitt bland ett helt fullt tåg - var väldigt mycket folk, även stående i gången, mycket förnedrande,

jag varken smugglar eller röker, var en vanlig resa från jobb, dock tror jag att jag vet varför,
jag är väldigt rädd för hundar och när jag sekunden efter att ha suttit och tittat utåt i mina drömmars värld - direkt efter ser en hund gåendes i gången fick mig att hoppa till, detta ser tullaren och därför vill inspektera mig, de trodde jag reagerade på tullarna och inte pga jag är rädd för hundar,

hur som helst så praktiseras kontroller och visitationer mitt bland allt annat folk helt öppet på tågen, har även sett andra som fått gå in på toaletten med tull personal och bli visiterade,

finns även en hel del civila tullare på tågen, man känner igen dem ganska snabbt dock,
Citera
2011-07-26, 21:19
Medlem
Plastmuggs avatar
Citat:
Stoppa upp det.

Är det verkligen det säkraste sättet? Har rökt en hel del här, en hund skulle förmodligen markera mig då alla mina kläder har varit i kontakt med gräs eller rök från gräs, är det inte bättre att lägga påsarna i ett brev och skicka till mig själv? Är de noggranna på posten? Hur bör jag i så fall paketera varorna?

Tacksam för snabba svar, tiden börjar rinna ut...

Citera
2011-07-27, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plastmugg
Är det verkligen det säkraste sättet? Har rökt en hel del här, en hund skulle förmodligen markera mig då alla mina kläder har varit i kontakt med gräs eller rök från gräs, är det inte bättre att lägga påsarna i ett brev och skicka till mig själv? Är de noggranna på posten? Hur bör jag i så fall paketera varorna?

Tacksam för snabba svar, tiden börjar rinna ut...

Kondomer.
Citera
2011-07-27, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Det var min nästa tanke. Danska tullen kollar ofta tågen påväg mot Sverige och hoppar då oftast på vid Kastrup. Har man tur och slipper dom, så kan man istället åka på svenska tullen.
Så carllarsens reklam för tågen förstår jag inte riktigt.

Danska tullen?
Ska dom kontrollera vad danska resenärer tar med sig ut ur landet?

Min reklam för tågen bygger helt på mina egna erfarenheter och om ni frågar mig så får ni dom svaren som jag har sagt. Jag tvivlar på era uppgifter därför att dom är så bizarra, men jag kan inte bestrida dem.

Men, å andra sidan, om det sant, är det bra att ni talar om för mig, och andra, att jag har fel.
Jag kan ju inte veta allt.
Citera
2011-07-27, 16:15
Medlem
Citat:
Om du säger att du blivit visiterad på Öresundståget så kan jag ju inte bestrida det, men det låter konstigt i mina öron.

Jag kan ju tänka mig att det skulle vara förnedrande för någon passagerare att bli visiterad och visa upp vad man har i fickorna och väska, inför alla de andra passagerarna, speciellt om tullarna inte hittar något, och jag tror inte att tullarna arbetar så.

Hur var det i ditt fall? Var det mycket folk på tåget när du blev visiterad?

Jag kan också tänka mig att ifall det är lite folk på tåget att tullen kanske gör en visitation utan åskådare och därför är det säkrast att resa när vagnarna är fulla. Men jag tror inte att det formellt är korrekt att visitera någon förrän denne stiger av tåget. Det fanns kanske speciella skäl i ditt fall?

Det är märkligt att du råkat ut för samma sak flera gånger medan jag, som reser så ofta till Copen, aldrig blivit visiterad överhuvudtaget. Är det något speciellt med dig, kanske?

Jag är ingen expert, men jag har en del erfarenheter.

Hur gick det då? Eftersom en hund markerade måste du ha haft grejorna på dig och åkt fast, eller hur?
Om tullarna inte hittade något - varför markerade hunden då?

Jag menade inte att tullarna skulle ta ett urinprov när dom sätter någon på tulltoa utan det är bara när misstanke om analsmuggling föreligger.

Dom visiterar ofta folk på tåget. Jag har blivit visiterad många gånger. Beror kanske på hur man klär sig vilket är diskriminering vilket jag tagit upp varje gång dom gjort det. Alla i vagnen får ingen visitering sen när dom kommer till mitt säte då är det just jag som får visitering. Funderar på ringa DO. Hade ingeting vid tillfället var en ärlig resenär.

Danska tullen till sverige? Nej skulle inte tro det. Det är sveriges uppgift.
Senast redigerad av -KlasKalas- 2011-07-27 kl. 16:22.
Citera
2011-07-27, 20:54
Medlem
Flashpops avatar
Citat:
Nej de har inte kameror på tågen, däremot har de på perrongerna,

Kameror har de visst på tågen, har de haft sen 2009 el början 2010 om jag inte minns helt fel. Därför funkar det sämre nu att lägga kilot i en tom väska och sen upp på hatthyllan en bit ifrån dig. Vilket fungerade alldeles utmärkt innan. Nu finns risken att du fastnat på film.
Sen har tågvärdarna dessutom börjat bli mera misstänksamma om de ser en väska över en tom plats.. de tar ner den frågar vems den är, vill ingen kännas vid den öppnas den och tittas igenom.
Tågvärdarna fungerar även lite som spanare åt Tullen. Om de ser någon som beter sig misstänksamt kontaktar de tullarna som plockar dig så fort du stiger av el så stiger de på vid Triangeln och tar dig där..

Här är en artikel om kamerorna på tågen.
http://www.sydsvenskan.se/danmark/ar...esundstag.html
Citera
2011-07-27, 22:00
Medlem
skoningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashpop
Kameror har de visst på tågen, har de haft sen 2009 el början 2010 om jag inte minns helt fel. Därför funkar det sämre nu att lägga kilot i en tom väska och sen upp på hatthyllan en bit ifrån dig. Vilket fungerade alldeles utmärkt innan. Nu finns risken att du fastnat på film.
Sen har tågvärdarna dessutom börjat bli mera misstänksamma om de ser en väska över en tom plats.. de tar ner den frågar vems den är, vill ingen kännas vid den öppnas den och tittas igenom.
Tågvärdarna fungerar även lite som spanare åt Tullen. Om de ser någon som beter sig misstänksamt kontaktar de tullarna som plockar dig så fort du stiger av el så stiger de på vid Triangeln och tar dig där..

Här är en artikel om kamerorna på tågen.
http://www.sydsvenskan.se/danmark/ar...esundstag.html

Lustigt, kommer ihåg att jag läste på sydsvenskan för några månader sen om att de ville börja kameraövervaka öresundstågen men att det aldrig gick igenom.

Kom BTW att tänka på en gång när jag åkte så var det en äldre herre som blev bestulen på sin laptop när han gick på toaletten, då borde de ju hittat de skyldiga sen med hjälp av kamerorna. Har dock aldrig sett några själv men ska kolla noga nästa gång.

Ytterliggare saker som får mig att tveka är alla de gånger tullarna hittat väskor med saker som de aldrig lyckats bevisa vems det varit.

Såg nu att det stod att de har tillstånd att filma på Danska sidan, alltså inte i Sverige.
Citera
2011-07-27, 22:22
Medlem
Flashpops avatar
Citat:
Lustigt, kommer ihåg att jag läste på sydsvenskan för några månader sen om att de ville börja kameraövervaka öresundstågen men att det aldrig gick igenom.

Kom BTW att tänka på en gång när jag åkte så var det en äldre herre som blev bestulen på sin laptop när han gick på toaletten, då borde de ju hittat de skyldiga sen med hjälp av kamerorna. Har dock aldrig sett några själv men ska kolla noga nästa gång.

Ytterliggare saker som får mig att tveka är alla de gånger tullarna hittat väskor med saker som de aldrig lyckats bevisa vems det varit.

Såg nu att det stod att de har tillstånd att filma på Danska sidan, alltså inte i Sverige.

Jo det står de har tillstånd på Danska sidan och även att JK vill häva användandet på den svenska sidan vilket han fick nobben på " Kammarrätten kom fram till att behovet av övervakning på fem sträckor vägde tyngre än integritetsskyddet för den enskilde." De har inte haft godkännande av Länstyrelsen men har kört kamerorna ändå för kammarrätten gett de tillstånd bla för att kunna ta fast smugglare.
Ang gubben med laptopen, visst de borde kunnat hitta den skyldige men frågan är till vilka brott de tillämpar att gå igenom materialet.. Känns som stöld av en laptop inte är tillräckligt grovt men jag vet inte. kanske de också hittade den skyldiga utan att du vet om det? Visst går det komma undan med anonyma väskor fortfarande men risken att åka fast har blivit större sen de satte in kamerorna, för att kunna knyta dig till väskan måste de ju se att det verkligen var du som lade upp den där..

Har själv försökt se vart kamerorna sitter men de är svår spottade. Min gissning är att de som på vissa andra tåg sitter i informations tavlorna väl dolda. Enbart en gissning dock.
Citera
2011-07-28, 00:07
Medlem
Det bästa sättet o man inte vill bli fast e ju att lägga in det i ett omslag med kaffebönor... men kaffebönor är kanske också smuggling
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in