2011-07-28, 08:32
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Om du säger att du blivit visiterad på Öresundståget så kan jag ju inte bestrida det, men det låter konstigt i mina öron.
Jag kan ju tänka mig att det skulle vara förnedrande för någon passagerare att bli visiterad och visa upp vad man har i fickorna och väska, inför alla de andra passagerarna, speciellt om tullarna inte hittar något, och jag tror inte att tullarna arbetar så.
Hur var det i ditt fall? Var det mycket folk på tåget när du blev visiterad?
Jag kan också tänka mig att ifall det är lite folk på tåget att tullen kanske gör en visitation utan åskådare och därför är det säkrast att resa när vagnarna är fulla. Men jag tror inte att det formellt är korrekt att visitera någon förrän denne stiger av tåget. Det fanns kanske speciella skäl i ditt fall?
Det är märkligt att du råkat ut för samma sak flera gånger medan jag, som reser så ofta till Copen, aldrig blivit visiterad överhuvudtaget. Är det något speciellt med dig, kanske?
Jag är ingen expert, men jag har en del erfarenheter.
Hur gick det då? Eftersom en hund markerade måste du ha haft grejorna på dig och åkt fast, eller hur?
Om tullarna inte hittade något - varför markerade hunden då?
Jag menade inte att tullarna skulle ta ett urinprov när dom sätter någon på tulltoa utan det är bara när misstanke om analsmuggling föreligger.
Jag kan ju tänka mig att det skulle vara förnedrande för någon passagerare att bli visiterad och visa upp vad man har i fickorna och väska, inför alla de andra passagerarna, speciellt om tullarna inte hittar något, och jag tror inte att tullarna arbetar så.
Hur var det i ditt fall? Var det mycket folk på tåget när du blev visiterad?
Jag kan också tänka mig att ifall det är lite folk på tåget att tullen kanske gör en visitation utan åskådare och därför är det säkrast att resa när vagnarna är fulla. Men jag tror inte att det formellt är korrekt att visitera någon förrän denne stiger av tåget. Det fanns kanske speciella skäl i ditt fall?
Det är märkligt att du råkat ut för samma sak flera gånger medan jag, som reser så ofta till Copen, aldrig blivit visiterad överhuvudtaget. Är det något speciellt med dig, kanske?
Jag är ingen expert, men jag har en del erfarenheter.
Hur gick det då? Eftersom en hund markerade måste du ha haft grejorna på dig och åkt fast, eller hur?
Om tullarna inte hittade något - varför markerade hunden då?
Jag menade inte att tullarna skulle ta ett urinprov när dom sätter någon på tulltoa utan det är bara när misstanke om analsmuggling föreligger.
Jobbar du på tullen? Dina svar och frågor känns medvetet vilseledande, dom kommer inte från någon som sett tullen i arbete, vet något om tullens arbetsmetoder eller själv har någon som helst praktisk erfarenhet. Eller så ska det bara låta så?

Ja, hunden har markerat, jag har blivit tagen till utrymmet vid utgångarna där alla i hela vagnen ser, visiterad (inte strippad alltså) inför fullsatt vagn, fått svara på frågor. Vet många fler som varit med om detta, så väldigt unikt kan det inte vara?
Ser ofta tull med och utan hund alla tider på dygnet oberoende på hur mkt folk det är. Dom jobbar skift.
Jag har aldrig åkt fast på öresundståg. Hur? Flax kanske?