Vinterviken
Ja, jösses.... Jag vet inte hur många gånger jag sett denna film nu. Första gången så hyrde jag den på VHS precis när den kommit ut och jag har jag den i min DVD-samling. Det är en film som står sig helt enkelt.
John Travolta i spetsen med Morgan Freeman, Peter Stormare, Brendan Fraser, Robert Patrick och ett gäng snygga kvinnor i mindre roller. En modern noir skulle jag nästan säga.
Man följer John Travolta i en handling där det händer mer och mer, men med väldigt lite djup. Det är inte direkt förutsägbart utan blir mer tvärtom. Karaktärer slängs in (vissa utan någon riktig poäng) och på pappret görs saker som ska ge ett djup, men nja. Filmen blir aldrig smart eller spännande utan ju längre filmen går desto sämre blir den.
Musiken är väl bra, men känns felplacerad. Brendan Fraser gör en udda roll med potential till humor, men likt det mesta i filmen hamnar allt i någon Netflix-smörja.
Det finns säkert kända namn som är i större behov av snabba pengar än vad jag kan tro, men John Travolta och Morgan Freeman? Dom måste vara stormrika. Varför sänker dom sin egna karriär i längden med sånt här? Skippa denna.
Tittade på Once Upon A Time In Hollywood igår.
Tyckte den var väldigt bra.
Otroligt snygg scenografi och bra skådespelarinsatser och casting.
Litegrann kul grepp också att göra en film delvis med verkliga personer men ändra verklighetens handling litegrann såhär.
"What if?" liksom.
Kanske aningens lång men tycker samtidigt den helt klart funkade såhär.
Rekommenderas.
The murder of a chinese bookie (1976). Mordet på en kinesisk bookmaker
Bakom den både ovanliga och otympliga titeln finns en historia om en nattklubbsägare som spelar bort en massa pengar på poker, och får ett erbjudande han inte kan tacka nej till.
Han ska nämligen mörda en kinesisk bookmaker för att kvitta sin skuld.
Det gör han, sedan vill gangstersyndikatet göra sig av med honom.
Otroligt överskattad och obegriplig film, här var det 70-tals flum på högsta nivå
Skälet till filmvalet var en yråd om filmer med samma titel, och det var en synnerligen unik titel, och någon nyinspelning hoppas jag innerligt att man inte gör.
The murder of a chinese bookie (1976). Mordet på en kinesisk bookmaker
Bakom den både ovanliga och otympliga titeln finns en historia om en nattklubbsägare som spelar bort en massa pengar på poker, och får ett erbjudande han inte kan tacka nej till.
Han ska nämligen mörda en kinesisk bookmaker för att kvitta sin skuld.
Det gör han, sedan vill gangstersyndikatet göra sig av med honom.
Otroligt överskattad och obegriplig film, här var det 70-tals flum på högsta nivå
Skälet till filmvalet var en yråd om filmer med samma titel, och det var en synnerligen unik titel, och någon nyinspelning hoppas jag innerligt att man inte gör.
1/5
IMDB 7,4 = 3,84/5
Gillar du någon annan av Cassavetes filmer? Själv diggar jag The Killing of a Chinese Bookie skarpt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!