2020-07-19, 01:40
I love you, man https://www.imdb.com/title/tt1155056/?ref_=nv_sr_srsg_3

Trodde att detta var en film jag gillade, men ju längre filmen led ju mer upplevde jag att alla mina positiva minnen av filmen inte stod sig väl mot nutiden. Filmen är från 2009 och har på 11 år åldrats dåligt. Inte för att skämten är olämpliga - om man nu skulle bry sig om det - utan för att 2009 så kändes filmen fräsch och lustig, nu tycker jag den som sagt har åldrats illa. Jag kan inte riktigt sätta ord på det, annat än att filmen inte är speciellt rolig, längre.

Jaime Pressly är med i filmen som fru till Jon Favreau. Jag tänker inte dubbelkolla allt, men jag slänger ur mig att 2009 var Jaime ett stort komedienn-namn tack vare serien My Name is Earl, varför hon är med i denna film (en av anledningarna).
Andy Samberg är med i filmen som huvudrollens bror (Paul Rudd), han spelar den sköne bögige killen. Jag gissar att Andy stod lite på sin peak häromkring med Lonely Island.
Jag vet inte när poliskomediserien, som jag tror heter Brooklyn 911, startade men där är Andy med samt nästa skådis i filmen: Joe Lo Truglio. Han spelar en karaktär vars röst går upp när han talar på ett lustigt sätt. Jag vill minnas att Mr Truglio - eller om det är Mr Lo Truglio - hade liknande knäppisroller efter I love you, man, som då alltså blev till av denna filmsuccé.
Jay Chandrasekhar är med på ett hörn också, han har regisserat kultkomedin Beerfest.
Aziz Ansari är också med på ett hörn.
Hulken är med lite i filmen som en kul gimmick. Det är lite det halva filmen handlar om, att Paul Rudds karaktär ska sälja Hulkens hus.
Rob Huebel spelar en minnesvärd roll som mäklare.
Thomas Lennon är kul som bög.
Jag ser när jag bläddrar igenom skådislistan att Ping Wu var med i filmen. Det missade jag helt. Han kanske har åldrats dåligt sedan han var en rolig kines i Seinfeld.
Melissa Rauch är tydligen med i en obetydlig roll också.

Peter Klavens (Paul Rudd) tjej i filmen är lite bitchig, vilket drar ner stämningen i filmen. Det som är bra i filmen är väldigt bra, och det är att den är pro-male och det är en del kul scener när Peter ska vara rolig och försöker hitta på coola titlar till sin kompis. En titel han kommer på är Joban - inte så kul taget ur sitt sammanhang med i filmen är det roligt.

Tyvärr vågar inte denna film, likt så många andra, löpa linan fullt ut och satsa allt på sitt starkaste kort. Utan filmen ska bli predikande och melodramatisk och det glada slutet är fruktansvärt.

Detta kan vara den mest Paul Ruddiga film som gjorts, om inte så är det en stark kandidat.

2/5
Citera
2020-07-19, 02:41
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Detta kan vara den mest Paul Ruddiga film som gjorts, om inte så är det en stark kandidat.
Får kanske ge den en titt igen och se om jag känner igen något av det du syftar på.
Vill minnas att jag gillade den. För att vara en komedi.
Det är ju ändå dess pro male aspekt som gör den lite mer älskvärd än den genomsnittliga komedin.

Jag brukar inte så ofta ha något emot en Rudd film men Wanderlust måste nog ändå vara... Ruddigare, om du inte har sett den.
Citera
2020-07-19, 02:46
Medlem
DamnDiddies avatar
"Jekyll And Hyde...Together Again" - 1982

Helt lysande komedi..
Citera
2020-07-19, 02:50
Medlem
KingBowsers avatar
Rings
Sämre än de två första filmerna men rätt okej skräckfilm i alla fall. Första filmen är också den bästa i trilogin.
Citera
2020-07-19, 03:49
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Får kanske ge den en titt igen och se om jag känner igen något av det du syftar på.
Vill minnas att jag gillade den. För att vara en komedi.
Det är ju ändå dess pro male aspekt som gör den lite mer älskvärd än den genomsnittliga komedin.

Jag brukar inte så ofta ha något emot en Rudd film men Wanderlust måste nog ändå vara... Ruddigare, om du inte har sett den.

Jag har inte sett den.
Citera
2020-07-19, 14:36
Best in show https://www.imdb.com/title/tt0218839/?ref_=nv_sr_srsg_0

Hundar, dess ägare och en stor hundshow.
3/5

Inte en film lätt att recensera, tycker jag, då det inte händer så mycket. Det handlar mest om hundens ägare, som alla verkar lite dysfunktionella. Ett par spelas av Catherine O'Hara (Cookie Fleck) och Eugene Levy (Gerry). Cookie har legat runt i sina dar, vilket är ett ämne som ofta kommer upp i filmen då hon springer in i gamla ligg. Detta tycker såklart Gerry är jobbigt. Gerry har två vänsterfötter. En annan spelas av regissör Christopher Guest själv, heter Harlan Pepper och har en hound av något slag. Jag har aldrig förstått skillnaden på en dog och en hound, utan utgått från att det är två ord på samma fenomen. Men efter att ha sett filmen så tror jag nog att jag rent visuellt förstår vad en hound är. Harlan Pepper är en dålig buktalare. John Michael Higgins spelar en bögig bög. Michael Hitchcock (Hamilton Swan) och Parker Posey (Meg) spelar ett emotionellt stört par som mest skriker sig igenom filmen, främst när deras kära hundgossedjur Humlan försvinner spårlöst. Det är lite mer oklart vad som är störningen hos Jennifer Coolidge (Sherri Ann Cabot) och Jane Lynch (Christy Cummings), förutom att de kommer ut som ett lesbiskt par i filmen och att Sherri Ann egentligen är gift med en väldigt gammal (ful) och rik gubbe. I slutet av filmen startar de upp tidningen American Bitch, vilken riktar sig till lesbiska hundägare.
Citera
2020-07-19, 16:11
Medlem
Harrihaffis avatar
Outlaws and Angels 2016
Den mest vulgära western filmen jag sett. En film som sannerligen sticker ut i genren. Enda bekanta ansiktet i filmen är Luke Wilson. Svår att se honom som seriös skådespelare eftersom jag identifierar honom med komedi endast eller om det kanske är att hans skådespeleri inte skiljer sig nog. In zoomning istället på folks ansikten istället för klippning på visa ställen. Gav filmen lite mer trashig känsla.
Storyn trots dess brist på kyskhet var intressant.
Citera
2020-07-19, 16:52
Waiting for Guffman https://www.imdb.com/title/tt0118111/?ref_=tt_sims_tt

Lärde mig ett nytt ord idag, Sesquicentennial. Det betyder 150årsjubileum. Sesquicentennial..

En liten stad, i Missouri, som heter Blaine ska fira 150 år. Blaine skulle fylla 150 år nästa dag, för Blaine var 149 år. Corky St. Clair ska sätta upp en pjäs och berätta om staden. Staden som är känd för UFOs som gillar att göra saker med människornas stjärtar, samt tillverka pallar. En dag får de veta att en välkänd kritiker från New York ska komma och se pjäsen, därav filmtiteln. Corky och hans ensemble längtar alla till Broadway, som det viskas om. De har blivit bitna av skådisinsekten.
Allt går inte enligt plan dock, det ska vädergudarna se till.

David Cross är med i en liten scen och pratar om en sädesfältcirkel. Säg det fem gånger snabbt med hubba bubba i munnen: Sesquicentennial, sädesfältcirkel, Sesquicentennial, sädesältcirkel..

3/5
Citera
2020-07-19, 21:24
Medlem
Egentligen skulle jag bara vilja Herr Dittling om Impact (1949) är något att se, då den finns på SVTPlay - eller Mysteriet Williams, som de har översatt titeln till. Jag bara utgår från att han har sett den

Men den senaste jag såg var Wrecked (2010), som det fick bli då den inte är så lång, och eftersom Adrien Brody kan vara väldigt bra. Han vaknar upp efter en bilolycka, någonstans ute i skogen, och sitter fast i bilen som kraschat, och minns ingenting, inte ens vem han är. I baksätet sitter en död man. Spännande? Nja, sådär.
Citera
2020-07-19, 21:31
Medlem
mikeymikeys avatar
Alien Covenant , inte mycket att hänga i granen, väldigt krånglig och svår att hänga med i, inget jag skulle rekommendera andra att se, dom gamla filmerna är mycket bättre.
Citera
2020-07-19, 21:41
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var The Butler
Året var 2013
https://www.imdb.com/title/tt1327773/?ref_=nv_sr_srsg_0

Positivt överraskad av denna film. Jag hade mina fördomar att det skulle vara en påkostad, men förutsägbar och tråkig likt exempelvis Diana (också ifrån 2013).

Man följer livet av en person (Forest Whitakers karaktär) i samband med mycket amerikansk historia. Starten börjar när han är ung och det är mycket TV-film över det hela. "Deleted scenes" visar att skaparna klippte bort rätt mycket. Filmen är ganska lång så jag förstår varför, men starten hade helt klart varit mer givande med alla scener.

När Forest Whitaker dyker upp blir den bättre (på samma sätt som när Taron Egerton dyker upp i Rocketman vilken jag såg igår) och därefter möter man en jäkla massa ansikten du kanske känner igen i olika roller. Några roller känns mest som avancerade cameos, men är lite kul ändå att dom fått med så många.

På pappret kan det kännas som att filmen är väldigt rak, men man får följa huvudpersonen på jobbet, familjemedlemmar har helt olika roller i filmen, historiska moment dyker upp och ibland uppkommer udda scener ifrån ingenstans. Det är mycket information i en film och tidslinjen förklaras olika bra.

Genom att det är så mycket som filmen bjuder på känns den ojämn. Vissa moment som skulle kunna vara värda tio minuter i filmen blir en kort scen. Skådespeleriet varierar och även filmens ton. Ibland är det skämtsamt, ibland seriöst, ibland väldigt vinklat och andra gånger blir man överraskad.

Längs filmens gång varierade mitt omdöme. Är den inte medioker? Det där var ingen höjdare? Extremt vinklat? Men humor, allmänbildning, bra skådespeleri och annat gör att det ändå är en fullt godkänd film.

Betyg?

Citera
2020-07-19, 22:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Egentligen skulle jag bara vilja Herr Dittling om Impact (1949) är något att se, då den finns på SVTPlay - eller Mysteriet Williams, som de har översatt titeln till. Jag bara utgår från att han har sett den
.
Hej.

Du hade kunnat skicka ett personligt meddelande, det kommer sådana lite då och då om gamla filmer.
Nu var det mest en tillfällighet att jag såg inlägget.

Och du har helt rätt, jag har sett Impact (1949). Jag tyckte att den började bra, men kom av sig vartefter.
Gav den 3-/5
Det betyder inte att du kanske gillar den, alla tycker inte som jag.

Om du väljer att se den, återkom gärna med vad du tyckte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in