2024-08-03, 17:31
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Är det den där filmen vars titel anspelar på att

That's the one! Trodde den handlade om knark först
Citera
2024-08-03, 18:49
Medlem
Harem regisserad av Arthur Joffé (biopremiär 1985)

Natassja Kinskij blev som bekant skådespelare på sina meriter som dotter till den underliga skådespelaren Klaus Kinskij, och som minderårig älskarinna åt regissören Roman Polanski som 1979 använde henne i filmen Tess, vilken visade att hon inte var en naturbegåvning till skådespelare.

Med tiden fick Natassja rutin, men bra blev hon aldrig.

Eftersom hon säger att hon alltid ligger med sina regissörer får jag anta att hon även låg med Arthur Joffé före och under inspelningen av hans Harem, där hon spelar mot Prins Selim (Ben Kingsley) som har ett harem i ett icke namngivet arabiskt oljeland, inspelad i Italien och i Marocko.

Fast glöm inte att kalla honom sir Ben Kingsley om ni träffar honom, annars blir han otrevlig.

Med Kingsley låg Kinskij nog bara på filmvis, vi får knappt se något av det i den här rullen.

Det handlar om aktiemäklaren Diane (Kinskij) i New York som kidnappas av hejdukar till den arabiska shejken Selim som sedan håller henne fången i sitt harem.

Till en början försöker hon desperat fly, bara för att upptäcka att det inte är haremets väggar som utgör fängelsemuren, det är själva den oändliga öken där ingenting annat än hetta, torka och död väntar på gränsen för ens personliga räckvidd till fots.

Hela historien är osannolik, pretentiös och dåligt gjord. Det förvånar mig inte att jag inte hade hört talas om den här filmen förrän precis nyligen, trots att både Kinskij och Kingsley är med i den. Så ointressant är den att den verkar både ha floppat redan från början och dessutom vara glömd av de allra flesta.

Vill man se en film om det ottomanska rikets fall sett utifrån ett harem, är den mediokra Harem Suare från 1999 regisserad av Ferzan Özpetek ändå ett bättre val.
Citera
2024-08-03, 18:54
Bannlyst
The Brave Archer (射雕英雄传, She diao yingxiong zhuan) (🇬🇧 Hongkong, 1977)

Regi: Zhang Che (张彻)

Fonden är 1100-talets Kina, under krig mellan dominerande Song-dynastin och rivaliserande manchuiska Jin-dynastin, samtidigt som mongolerna knackar på dörren. Två bröder i Song får en dag besök av en daoist som kommer med ett avhugget huvud, tillhörande en förrädare som sägs ha konspirerat med Jin.

Snart anländer en trupp från Jin, och man upptäcker huvudet. De två bröderna angrips, men deras fruar respektive barn räddas av tillskyndande kämpar. Man kommer överens om att åtskilja de två sönerna och ge dem en separat uppväxt. Arton år senare ämnar man återförena dem i duell för att utröna vem som bäst har lärt sig kampsport. Men då har mycket vatten runnit mellan broarna, och saker och ting har komplicerats.

🔷 Första delen i en wuxia-trilogi med sedvanligt komplicerat innehåll och massivt persongalleri. Zhangs dramatisering är en blandning av teateruppsättning och wuxia-performance, och skiljer sig från senare filmatiseringar av dylika legender, bland annat med mer litterär dialog. Oavsett vilket är dylik fantasy en form av acquired taste för åskådarens vidkommande, och inte helt lättillgänglig för västerlänningar. Ett av de mer underskattade av Zhangs verk.

Omdöme: 4/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=9d-AsT1Tqyk
Citera
2024-08-03, 20:13
Medlem
Citat:
Harem regisserad av Arthur Joffé (biopremiär 1985)

Natassja Kinskij blev som bekant skådespelare på sina meriter som dotter till den underliga skådespelaren Klaus Kinskij, och som minderårig älskarinna åt regissören Roman Polanski som 1979 använde henne i filmen Tess, vilken visade att hon inte var en naturbegåvning till skådespelare.

Med tiden fick Natassja rutin, men bra blev hon aldrig.

Eftersom hon säger att hon alltid ligger med sina regissörer får jag anta att hon även låg med Arthur Joffé före och under inspelningen av hans Harem, där hon spelar mot Prins Selim (Ben Kingsley) som har ett harem i ett icke namngivet arabiskt oljeland, inspelad i Italien och i Marocko.

Fast glöm inte att kalla honom sir Ben Kingsley om ni träffar honom, annars blir han otrevlig.

Med Kingsley låg Kinskij nog bara på filmvis, vi får knappt se något av det i den här rullen.

Det handlar om aktiemäklaren Diane (Kinskij) i New York som kidnappas av hejdukar till den arabiska shejken Selim som sedan håller henne fången i sitt harem.

Till en början försöker hon desperat fly, bara för att upptäcka att det inte är haremets väggar som utgör fängelsemuren, det är själva den oändliga öken där ingenting annat än hetta, torka och död väntar på gränsen för ens personliga räckvidd till fots.

Hela historien är osannolik, pretentiös och dåligt gjord. Det förvånar mig inte att jag inte hade hört talas om den här filmen förrän precis nyligen, trots att både Kinskij och Kingsley är med i den. Så ointressant är den att den verkar både ha floppat redan från början och dessutom vara glömd av de allra flesta.

Vill man se en film om det ottomanska rikets fall sett utifrån ett harem, är den mediokra Harem Suare från 1999 regisserad av Ferzan Özpetek ändå ett bättre val.

Fan vad insatt du är!
Jag har alltid gillat Nastassja Kinski sen jag såg henne i Cat People (1982) men har ingen närmare koll på henne.
Har hon alltså själv sagt att hon alltid ligger med hennes regissörer?
När/vart sa hon det?
Citera
2024-08-03, 21:34
Medlem
The Bridge at Remagen (1969)

Mot slutet av andra världskriget närmar sig amerikanerna Remagen vid Rhen, där tyskarna försöker hålla ut, och filmen utspelar sig vid Remagens bro som är den sista bron som återstår över floden.

Den här har en del gemensamt med andra krigsfilmer från den här tiden med marschaktig musik med smattrande marschtrumma som hörs då och då, men tillåter kanske rollfigurerna att bli något mer mänskliga än vanligt i just den här kategorin av filmer, då exempelvis de amerikanska soldaterna är krigströtta, giriga, kåta och allmänt odrägliga, vilket kan ses som ökad realism. På den andra sidan har vi Robert Vaughn i rollen som tyskarnas befälhavare vid bron, som försöker göra sin plikt trots utlovade men uteblivna resurser, och nazister bakom fronten som avrättar militärer för att inte ha uppfyllt sin plikt - vilket de visst hade gjort efter bästa förmåga med vad de hade till sitt förfogande.

Jag skulle säga att det bästa var manuset, som innehöll en del bra replikskiften.
Citera
2024-08-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Fan vad insatt du är!
Jag har alltid gillat Nastassja Kinski sen jag såg henne i Cat People (1982) men har ingen närmare koll på henne.
Har hon alltså själv sagt att hon alltid ligger med hennes regissörer?
När/vart sa hon det?

Ryktet går...
Cat Peoples regissör Paul Schrader skadade eller förstörde sitt äktenskap genom att ge sig i lag med Nastassja Kinskij, och när Cat People var klar tröttnade hon i vanlig ordning på sin regissör och gick vidare till nästa projekt. Hon tog också avstånd från alla nakenscener i Cat People hon givit Schrader och krävde att de skulle plockas bort, vilket hela bolaget vägrade, men producenterna sade att om hon vägrade att göra reklamturné för Cat People, skulle hon slippa. Fast nakenscenerna skulle vara kvar! Schrader hade svårt att släppa hjärtat om sin söta Nastassja som han var förälskad i på riktigt, så han sökte upp henne långt efteråt, med skadat äktenskap i bagaget. Men det blev inget mer med henne. Hon hade "gått vidare". Dessa detaljer fiskar jag upp ur minnet, men de mest vitt spridda citaten om detta kommer från Schrader själv som offentligen sade att hon sade till honom att han inte var något speciellt för henne, utan att hon ligger med alla sina regissörer. Han återberättar detta även på sitt eget kommentarspår till BD-utgåvan av Cat People. Han låter ledsen över denna gamla historia men talar bara om henne i berömmande ordalag, hur fin och bra hon var i hans film. Kolla 2022 år utgåva från Shout!. Hans kommentarspår finns inte på alla utgåvor, men jag vet inte på vilka det fattas.
Citera
2024-08-04, 10:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badgworthy
Downsizing (2017)

Läste om den någonstans och tyckte konceptet lät mycket intressant. Såg sen att regissören från Sideways hade regisserat denna och fick höga förhoppningar. Men efter att ha kollat IMDB och läst ett par recensioner så sjönk förhoppningar som en sten, på gott och ont.

Efter att ha sett filmen så förstår jag inte alls vad folk gnäller på, i min mening är det ett mycket intressant och aktuellt tankeexperiment.

7/10

https://www.imdb.com/title/tt1389072/
Jag ska utveckla gnället.

Jag såg Downsizing nyss. Grundidén är mycket bra men de lyckas inte göra en bra historia av det.

Senast redigerad av Madagascar 2024-08-04 kl. 10:30.
Citera
2024-08-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ryktet går...
Cat Peoples regissör Paul Schrader skadade eller förstörde sitt äktenskap genom att ge sig i lag med Nastassja Kinskij, och när Cat People var klar tröttnade hon i vanlig ordning på sin regissör och gick vidare till nästa projekt. Hon tog också avstånd från alla nakenscener i Cat People hon givit Schrader och krävde att de skulle plockas bort, vilket hela bolaget vägrade, men producenterna sade att om hon vägrade att göra reklamturné för Cat People, skulle hon slippa. Fast nakenscenerna skulle vara kvar! Schrader hade svårt att släppa hjärtat om sin söta Nastassja som han var förälskad i på riktigt, så han sökte upp henne långt efteråt, med skadat äktenskap i bagaget. Men det blev inget mer med henne. Hon hade "gått vidare". Dessa detaljer fiskar jag upp ur minnet, men de mest vitt spridda citaten om detta kommer från Schrader själv som offentligen sade att hon sade till honom att han inte var något speciellt för henne, utan att hon ligger med alla sina regissörer. Han återberättar detta även på sitt eget kommentarspår till BD-utgåvan av Cat People. Han låter ledsen över denna gamla historia men talar bara om henne i berömmande ordalag, hur fin och bra hon var i hans film. Kolla 2022 år utgåva från Shout!. Hans kommentarspår finns inte på alla utgåvor, men jag vet inte på vilka det fattas.

Ah ok.
Jag har Blurayen ifrån Medium Rare (UK) och kommentar-spåret med Schrader som nämns på baksidan borde vara samma antar jag.

Har du många andra från Scream/Shout Factory?
Jag har bara 5-6 st.
Lawnmover Man och ett par till.
Det är synd att dom själva inte skickar till Sverige.
Hade dom gjort det hade folk beställt från deras sales och det hade sen funnis fler ex i omlopp på andrahandsmarknaden här.
Citera
2024-08-04, 12:10
Medlem
Kundalinis avatar
Alien 3.

Underligt nog hade jag inte sett denna tidigare, utan har på något sätt blandat ihop denna med tvåan, som jag verkligen inte gillade när jag såg den, med alldeles för machoamerikanska testosteronstinna karaktärer.

Ripley kraschar på fängelseplanet befolkad endast av en liten grupp nyfrälsta våldsbrottslingar, alla med en extra y-kromosom, och en handfull fångvaktare.

Hyfsad story och bra skådespelare. Weaver och Charles Dance är alltid bra, precis som ett gäng birollsskådisar (Pete Postlewaithe, Paul McGann, Brian Glover). Regisserad av Fincher så mörk och estetisk på hans speciella sätt.

7/10
Citera
2024-08-04, 18:46
Bannlyst
Chinatown Kid (唐人街功夫小子, Tangrenjie gongfu xiaozi) (🇬🇧 Hongkong, 1977)

Tan Dong tar sig från fastlandet till Hongkong, men lever under knappa omständigheter. Han hamnar i bråk med gäng, och blir en dag påprackad narkotika i smyg. Polisen tar honom så när, och han måste åter ge sig av.

Färden går till San Francisco, där han tar jobb på en restaurang samt lär känna utbytesstudenten Yang Jianwen från Taiwan. Men återigen hamnar han mellan rivaliserande gäng, och han tycks vara förutbestämd för en kriminell bana.

Samtidigt tar Yang droger för att orka med både studier och arbete, och hamnar småningom i trubbel. Nu måste Tan välja vilken sida han står på.

🔷 Kalkon, med betydligt lägre kvalitet än i Zhangs övriga verk. Tunn story. Blandningen av mandarin och kantonesiska i dialogen leder till svåra problem med läppsynkronisering, och koreografin är ett hafsverk. Högerstyrd bil i San Francisco?

Omdöme: 2/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=3-6XJSBoAPc
Citera
2024-08-05, 00:44
Medlem
Geomeisters avatar
Året är 1976 och apartheid i Sydafrika är under fullt sving. Yngre generations mörkhyade är trötta på läget och anordnar fredliga protester. Vad händer sen?

Filmen är A Dry White Season (1989): https://www.imdb.com/title/tt0097243..._flmg_t_13_act

Efter Donald Sutherlands bortgång sökte jag efter fler filmer med honom. Hittade denna med både Marlon Brando och Susan Sarandon på köpet. Sutherland är huvudperson, Brando har en fräck mindre roll och Sarandon har en liten biroll. Utöver dessa är det många mindre kända namn och Sydafrikanska skådespelare.

Handlingen är grafiskt berättad och visar på hemskheterna som försiggick på tydligt sätt. Blev överraskad hur grafisk. I övrigt känns filmen som en mix mellan en typisk "Oscars"-film, TV-film och mer lättsmält 1980-tals film. En mix som fungerar rätt bra och ger en godkänd helhet.

Filmen känns ganska enkelspårig, men blir mer komplex under resans gång. Den innehåller flera minnesvärda repliker. Är ej förutsägbar. Har blandad kvalitet på skådespeleriet. Filmen är kanske inte på toppen av berget bland kända namnens verk, men sevärd.
Citera
2024-08-05, 20:58
Bannlyst
Invincible Shaolin (南少林与北少林, Nan Shaolin yu bei Shaolin) (🇬🇧 Hongkong, 1978)

En general i Qing-dynastins Kina (~1700-tal) bjuder in tre företrädare för den norra Shaolin-skolan i syfte att träna hans soldater. Men först måste de visa sig vara bättre än de tre existerande instruktörerna från södra Shaolin-skolan, vilket de också gör genom några tävlingar.

Generalen lönnmördar därefter de egna instruktörerna, för att få det att framstå som att den norra faktionen tillfogat den södra dödliga skador. Hans egentliga syfte är att ställa skolorna mot varandra, och på så sätt eliminera Shaolin helt och hållet. Detta för att skolan egentligen är motståndare till den manchuiska Qing-dynastin, och lojal mot den tidigare Ming-dynastin.

Södra Shaolin vill hämnas, och skickar tre nya kämpar till generalen. Men det bär sig inte bättre än att två dör i strid, medan den tredje tar livet av sig. Därmed är de båda skolorna i full fejd med varandra. Men de tre från den norra skolan fattar misstankar, och utreder saken.

🔷 Zhang gör sig bäst med historiska dramer och gongfu-balett. Den som händelsevis har sett Kill Bill inser genast varifrån Tarantinos influenser kommer.

Omdöme: 4/5

Snutt: https://www.youtube.com/watch?v=6UyuFhBE_j4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in