2020-11-13, 10:52
Medlem
Ambelains avatar
"Barbarians at the Gate" - (1993)
https://www.imdb.com/title/tt0106356/

Jonathan Pryce, James Gardner, m.fl.

---

En verklighetsbaserad finanshistoria ...

Chefen för tobaksföretaget får ett erbjudande han inte vill säga nej till.
Dvs att köpa upp företaget, för fler miljarder dollars än vad man kan räkna till.

Allt är färdigt, klappat och klart verkar det som ...
Men innan han hunnit sluta drömma sig bort om alla de nya privatjet han snart kommer få råd att gå och handla (som om det inte räcker med det han, och hans direktörskompisar, redan har full tillgång till) så dyker hyenorna upp och vill ge sig in i budgivningsleken.

Som om det inte vore illa nog så visar det sig att deras nya uppfinning - den rökfria cigaretten - inte riktigt håller måttet.
Den smakar nämligen skit, och den luktar på samma sätt - som skit.
Bokstavligt talat alltså.

Allt är som upplagt för ett enda stort praktfiasko med andra ord.

---

Bortsett från historien, som verkar så överdriven att man tänker att det där kan ju inte vara riktigt sant, så har publiken hela tiden något annat för ögonen, som också är alldeles för överdrivet för att kunna ta på allvar.
Dvs huvudskådespelarens enträgna överspeleri.

Jag vet inte om det var meningen, att han instruerades till det för att alla ska förstå att det är en komedi ... men det hjälper inte.
För överspeleriet är så ... överspelat ... att det inte går att ta honom på allvar.
Han framstår mer som en amatör än något annat.

Det var som om han spelade i en helt annan film, och kanske trodde att det var i den filmen han jobbade nu ...
Samma sak med hans flickvän ...
Hon spelar ... det är tydligt ... men det går inte att begripa sig på vad det är för film hon spelar.
Det passar liksom inte alls in på vare sig hennes rollkaraktär eller det sammanhang hon är i.

...

En rätt så trist historia faktiskt.

Betyg

2 av 5
Citera
2020-11-13, 12:37
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Har precis kollat på Lone Survivor med Mark Wahlberg så att ni inte måste.

Den är från 2013 och handlar om en Navy SEAL operation gone wrong i Afghanistan. Baserad på en true story.

Det är svårt att skildra militära operationer på ett meningsfyllt sätt. Här har man gått hela vägen och lyckats rätt bra att fånga "Down n dirty" special forces livet, långa skägg, mycket damm och slitet utseende.
Det är inte helt övertygande, men okej. Sen när huvuduppdraget börjar så tappar man helt tron på att det är såhär riktiga specialförband hade löst ett problem.

Det slutar i katastrof, tänk Black Hawk Down, men ingen av karaktärerna är ens relaterbar så man bryr sig inte alls. När någon blir skjuten så reagerar han knappt. Larvigt!

Det finns en twist i filmen, och den kommer sent. När det väl sker så är allting en stor Michael Bay shootout och filmen väldigt tråkig.
Om du gillar militär och special forces så kan du väl överväga att kika på den här, mest för den trogna radiokommunikationen, osv, men även då är filmen tråkig, vilket gör det hela onödigt att beta sig.

Bedömning: nej tack.

Själva lösningen var väl identiskt med det verkliga förhändelseloppet, så det var väl precis så man ansåg vara bäst i stunden. Även om man är tränad för ett visst scenario är det inte alltid man agerar utifrån det när det väl kommer till kritan, mycket vanligt.

Håller med att actionscenerna inte alltid var så realistiska. Har för mig att någon blev typ skjuten lite väl mycket för att kriga vidare, men men.

Jag gillade filmen när jag såg den, var dock rätt länge sen och hade inga förväntningar alls.
Citera
2020-11-13, 20:08
Medlem
EnLitenTomtenisses avatar
Snekker Andersen og Julenissen

En norsk familjefilm som faktiskt var över förväntan.
Citera
2020-11-13, 21:44
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Genomgående högt tempo dessutom, klart sevärd om inte annat så för alla stora namn i filmen.
Ja egentligen...
Har faktiskt sett den gå flera gånger på teven och den har rätt fina ögonblick ändå.

Denna kom nog faktiskt rätt naturligt min väg nu när jag tänker eftersom jag var rätt inne på Reynolds filmer ett tag efter "waiting..." kom ut. Störde mig aldrig på att han ofta spelade lite av samma roll utan fann den även charmig i lite andra tidiga romkoms.

Men åter till Ace's så vet jag inte, det kanske är lite väl mycket på en gång.
Citera
2020-11-13, 22:42
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Själva lösningen var väl identiskt med det verkliga förhändelseloppet, så det var väl precis så man ansåg vara bäst i stunden. Även om man är tränad för ett visst scenario är det inte alltid man agerar utifrån det när det väl kommer till kritan, mycket vanligt.

Håller med att actionscenerna inte alltid var så realistiska. Har för mig att någon blev typ skjuten lite väl mycket för att kriga vidare, men men.

Jag gillade filmen när jag såg den, var dock rätt länge sen och hade inga förväntningar alls.

Läste om själva uppdraget, var inte glasklara val som i filmen som jag trodde utan dom släppte fåraherdarna i förhoppning att det var safe, och drog sig tillbaka till ursprungliga FOB:en tusen meter bakåt.

Efter två timmar på den platsen fann dom sig omringade av Shah:s styrkor, and the rest is history.
Senast redigerad av RickRozay 2020-11-13 kl. 22:53.
Citera
2020-11-14, 00:09
Medlem
RickRozays avatar
Ny flim!

Tittade häromdan på 1969 års Satanist(?) klassiker The Devil Rides Out med Sir Christopher Lee.

Stötte på trailern på Youtube av en slump och det var en bild på själva djävulen som gav mig lite rysningar.

Jag gillar ockultism/esoteriska temat, växte upp med konspirationsteorier så fann det hela intressant.

För det första: Christopher Lee såg ju helt annorlunda ut på 60-talet! Idiot som man är så fattade jag inte att det var han, men fantastisk insats gjorde han!

Det utspelar sig på glesbygdens 20-tals England, och spänningen drar igång rätt snart.

En karaktär har hamnat i dåligt sällskap och en av hans vänner, en hertig (Chris Lee), varnar honom för att medla i mörkrets magi.
Hertigen tar tag i situationen och blir ledande gestalten i kampen mot det onda sällskapet.

Början är subtil och faktiskt väldigt påläst om Illuminati/symbolism/satanism och man tänker här jävlar kommer det bli spännande. Men halvvägs genom filmen har man tappat tron att det här blir en höjdare, främst pga dom löjligt "övernaturliga" fenomenen som sker.
Make up:en på dom "varelser" och spöken som finns är väldigt bra, respektabla än idag, men skräcken saknas. Det ska vara mycket läskigare att se dom onda varelser som tiiochmed ateister känner till.

Sista akten ökar faktiskt kvalitén, och även fast det inte är likt en, i dagens benämning ockultrulle, så är den tillräckligt spännande för att se klart.
Man dras in och gillar åkturen. Men någon bättre ockultrulle är det inte. RoseMaries Baby var isåfall ribban, om man ser till perioden och genren.

Gillar man, som jag, illuminati-skit så se gärna första tredjedelen, och se om ni gillar den, annars går det bra att bryta vid mittpunkten.
Nånting man ser för att ha sett det.

Christopher Lee är sjukt härlig genom hela rullen. Kool mustasch, mäktig och en jävla dark hero. Fantastisk. Jag ändrar mig, se den för hans skull!
Citera
2020-11-14, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Ja egentligen...
Har faktiskt sett den gå flera gånger på teven och den har rätt fina ögonblick ändå.

Denna kom nog faktiskt rätt naturligt min väg nu när jag tänker eftersom jag var rätt inne på Reynolds filmer ett tag efter "waiting..." kom ut. Störde mig aldrig på att han ofta spelade lite av samma roll utan fann den även charmig i lite andra tidiga romkoms.

Men åter till Ace's så vet jag inte, det kanske är lite väl mycket på en gång.

Jag gillar också Ryan Reynolds, en bra skådis. Han brukar göra bra filmer av dem jag sett och jag tröttnar inte fast han alltid spelar hjälten.

Jag förstår nog inte hur de tänkt sig storyn i Smoking Aces till 100 %, i och med tvisten på slutet, det är jäkla skumt (vill inte spoila) och orealistiskt men de har en väldigt fin slutscen där han drar ut livsunderhållande slangar på ett par personer, väldigt effektfullt med den fina musiken.

Jag läste efter att jag sett filmen att man gjort en uppföljare men att den inte är lika bra så jag kommer nog inte ens se den, dessutom finns den inte på Netflix. heh
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2020-11-14 kl. 05:15.
Citera
2020-11-15, 00:13
Medlem
Bewnhurs avatar
Matrix Reloaded (2003)

Jag såg den första filmen på den lokala biografen när den hade premiär och tyckte att den var helt ok men jag har aldrig brytt mig om att titta på någon av uppföljarna. Av en ren slump så blev jag precis klar med Reloaded och jag kan säga att det inte direkt var någon större förlust att jag väntat så länge utan någon större förväntan.

3/10
Citera
2020-11-15, 05:04
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var For Love or Money
Året var 1993
https://www.imdb.com/title/tt0106941/?ref_=nv_sr_srsg_0

Michael J. Fox i en romantisk komedi.

Jag gissade rätt på betyget via IMDB medan jag såg filmen. Personligen vill jag gilla denna film mer än vad jag faktiskt gör. Själva filmskapandet känns gediget. Det är mer påkostat än många liknande filmer, dialogen är ofta snabbtänkt och den innehåller ett par scener som överraskar positivt, men det komiska i filmen är för vagt. Den är charmig på sina ställen, men humorn är högst begränsad.

Dramadelen i filmen är godkänd. Personkemin mellan Michael J. Fox och Gabrielle Anwar känns genuin. Hade filmen varit just mer drama/romantisk och mindre försök till humor (som oftast inte fungerade) skulle jag nog givit filmen ett klart bättre betyg.

Slutet känns stressat också. Mycket händer sista stunderna. Känns nästan som att filmen hade gått över sin längd och de klippte ihåg längre sekvenser till ett någorlunda slut. Hade filmen bara varit 5-10 minuter längre hade allt haft ett mer sammanhängande tempo.

Som skrivet är filmen gedigen gjort. Tankarna går lite till Trading Places / Ombytta roller med Eddie Murhpy och Dan Akroyd för mig. Bilder ifrån ett svunnet USA uppskattas, men i Trading Places fungerar sammansättningen av komedi och något mer allvarligt är bättre. Ser man några minuter av denna film känns nivån lika hög, men helheten når inte dit. Under några flamsiga sekvenser gick tankarna till andras betyg av filmen istället för att leva sig in i det jag såg.

En helt okej film ändå. Michael J. Fox fungerar bra, kameraarbetet är högre nivå än väntat och dialogen likaså. Musiken rullar på också. Om de bara kunde fått till humorn!

Betyg?

IMDB: 6,2 / 10
Geomeister: 2,8 / 5
Citera
2020-11-15, 09:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Trumbo (2015)

Om den framgångsrike manusskrivaren Dalton Trumbo som blev fängslad och svartlistad för sina komunistsympatier 1947

Jag är ingen älskare av biografier, men visst var den välgjord och tog upp ett ämne jag visste väldigt lite om, och heller inte ägnat några tankar om.
3+/5

IMDB 7,5 = 3,89
Citera
2020-11-15, 19:18
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909

never out of the fight!

Made in France - 6.5/10
Fransk thriller om polis som infiltrerar islamister. Känd för att den blev uppskjuten på bio pga Novemberdåden. Insiktsfull och realistisk skildring av det muslimska haveriet i EU. Låg budget och den saknar spänning men det är ju ett uppenbart angeläget ämne

Greenland 2020 - 6/10
Har gillat Ric Roman Waugh och den här borde ha varit bra men jag tycker det var lite svagt och medelmåttigt. Man är lite trött på alla irrationella människor i såna här filmer oxå. Känns som en rätt medelmåttig genreövning.

Håller på med Utöya på SVTplay nu men ungarna är så jävla jobbiga hela tiden. Nu har det förvisso hänt på riktigt men det vore befriande att se nån film där folk beter sig rationellt under en kris nån gång
Citera
2020-11-15, 20:58
Medlem
Free State of Jones (2016)

Har aldrig varit något fan av Matthew McConaughey, men tyckte att temat verkade intressant. Baserat på verkliga händelser, där en sydstatssoldat under det amerikanska inbördeskriget deserterar och så småningom utropar en egen stat. Nej, inte med slaverianhängare, utan tvärtom.

Snyggt gjord film med goda skådespelarinsatser, och ganska fri från sedvanliga Hollywood-fjanterier. Exempelvis är det en hämndscen om vilken man i efterhand undrar om den ens hade någon bakgrundsmusik. Hjälten är också lite märklig i relationen till sin fru eller ex-fru, och läser man på Wikipedia så blir det ännu märkligare.

Jag har ibland undrat om McConaughey har gjort en enda film eller serie där han inte talar sin Texas-dialekt, men i vilket fall så faller sig hans sydstatsdialekt i den här filmen naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in